Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tour de Filmistä brändi

Kirjoitettu 25.02.14
Esseen kirjoittaja: Janina Lindroos
Kirjapisteet: 2
Kirja: 4D brandimalli
Kirjan kirjoittaja: Thomas Gad
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

4D-brändimalliin kuuluu brändin neljä eri ulottuvuutta: toiminnallinen, sosiaalinen, pykologinen ja eettinen. Sovelsin tätä projektiimme Tour de Filmiin, joka on vasta alkuvaiheessa brändikehityksessä. Palvelu on kuitenkin Suomessa uniikki ja siitä voisi muovata brändin suuremman yleisön tietoon. Tässä tiivistelmä tämän hetken TDF:n brändikokemuksesta:

Toiminnallinen ulottuvuus

Tuotteen tai palvelun ensimmäinen askel on keksiä sille nimi. Nimi Tour de Film oli ensin työnimi projektillemme kun se oli vasta suunnitteluvaiheessa. Lopulta päätimme pitää sen, koska tuntui turhalta tuhlata aikaa nimen keksimiseen ja olimme osittain myös kiintyneitä nimeen. Kuten kirjassa sanotaan, kerran annettua nimeä on vaikea muutta myöhemmin. Tour de Film-nimestä saa myös hyvän lyhenteen: TDF.

Toiminnallinen ulottuvuus määrittää palvelun hyödyn. Meillä suurin asiakkaan kokema hyöty on se, että elokuvateatteri tulee lähelle.

”Kaikki asiat, jotka liittyvät fyysiseen laatuun, makuun, tyyliin ja tehokkuuteen kuuluvat toiminallisen ulottuvuuden luokkaan.” (s. 133)

Tour de Filmin brändimallia voisi kehittää etenkin tyylin ja tehokkuuden saralla. Tyyliin meillä kuuluu elokuva aikakauteen sopiva puvustus ja sen lisäksi näytöstilan somistaminen ajan henkeen sopivaksi.

Tehokkuus meillä ilmenee siinä, että meidän ei tarvitse varata paljon aikaa laitteiston asentamiselle tai somistukselle. Lisäksi olemme hyvin omatoimisia, meille täytyy vain avata ovet ja me hoidamme loput. Lisäksi meidän tavarat menevät hyvin pieneen tilaan, joten emme ole täysin tilasta riippuvaisia.

Sosiaalinen ulottuvuus

Tour de Filmin sosiaalinen ulottuvuus perustuu muiden ihmisten tapaamiselle näytöksessä. Tour de Film kiertää lähinnä pienempiä kyliä, jolloin näytöksestä tulee sosiaalinen tilaisuus. Pienissä kylissä ihmiset yleensä tuntevat toisensa ja ovat aktiivisesti yhteisissä tapahtumissa mukana etteivät jää ulkopuolelle.

”Pyrkimys siihen, että on ystävien keskellä, on voimakas paitsi kuluttajien myös yritysasiakkaiden keskuudessa.” (s. 135)

Sosiaalinen ulottuvuus merkitsee myös brändin yhteiskunnallista symbolia. Tour de Film ei ole tätä vielä, mutta ainakin meidän täytyy laittaa nimeä entistä enemmän esille. Yksinkertaisia keinoja on ainakin laittaa somistukseen nimi esille ja kertoa nimemme alkuspiikissä kun kerromme itsestämme ennen jokaista näytöstä. Kun myymme, laitamme ensin sähköpostia jonka jälkeen soitamme asiakkaalle perään. Luin äsken myyntisähköpostimme ja tajusin, ettei siinä ole Tour de Film-nimeä mainittu. Asia korjataan.

Olemme tehneet vasta 12 näytöstä, joten mitään yhteiskunnallisesti merkittävää emme ole vielä saaneet aikaan. Media on kuitenkin ollut kiinnostunut meidän tekemisistämme. Olemme itse laittaneet tiedotetta eri lehtiin.

Eettinen ulottuvuus

Brändin eettinen ulottuvuus on yksinkertaisimmillaan brändin edustamat arvot. Jotta brändin eettistä puolta saadaan rakennettua, arvot ja tuotava esille. Kun arvot ovat esillä, niitä on myös noudatettava. Kirjassa varoitellaan kritiikin kohteeksi joutumista, jos joitain tiettyjä arvoja julistetaan ja lopulta ei sitten noudateta. Valitsemme brändillemme tietoisesti eettisen polun ja se on kuljettava loppuun asti.

Tour de Filmin arvoja ei ole tietoisesti valittu tai mietitty, joka ehkä helpottaisi markkinointia. Kuitenkin läpi paistaa arvot nostalgisuus, suomalaisuus, menneiden aikakausien kunnioittaminen ja aitous. Nostalgisuus ja suomalaisuus näkyvät suoraan elokuvavalinnoissamme. Olemme näyttäneet Hilja – maitotyttöä, Kulkurin valssia ja Komissario Palmun erehdystä. Nämä kaikki ovat vanhempia ja hyvin tunnettuja suomalaisia elokuvia.

Paremman termin puutteessa käytän nimitystä menneiden aikakausien kunnioittaminen (kuulostaapa mahtipontiselta). Se näkyy somistukseen ja asusteisiin panostamisessa. Lisäksi höpöttelemme paljon asiakkaiden kanssa ja joka näytöksen alussa kerromme hieman elokuvan taustasta. Tätä voisimme lisätä muutaman sanan maininnasta vähän pidempään ja tarkemmin mietittyyn kokonaisuuteen.

Lisäksi panostamme kontrastiin, jossa nuoret elokuva”harrastajat” elvyttävät vanhaa suomalaista elokuvaa. Tämä lause on toisin muotoiltuna meidän myyntispiikissämmekin.

Aitous-arvoa käytämme jo markkinoinnissa. Meillä on AITO vanhanajan projektori ja AITO 16 mm kaitafilmi. Ne ovat aitoja jo itsessään ja pelkkä niiden mainitseminen tuo tietynlaista mielikuvaa.

Psykologinen ulottuvuus

Brändin psykologinen ulottuvuus pohtii kysymyksiä: ”Millainen ihminen olen kun käyn katsomassa Tour de Film – näytöstä? Mitä se kertoo minusta?” Se on syvällinen osa brändiä ja liittyy asiakkaan minäkuvaan. Se on asiakkaalle hänen oman persoonallisuutensa määrittelemistä. Sen täytyy osua asiakkaan tajuntaan ja koskettaa jotain hänen sisällään. Kuulostaa diipadaapalta, mutta sitäkin on hyvä miettiä. Mitä asiakas saa itselleen, kun hän tulee katsomaan vanhanajan elokuvanäytöstä?

Tämä ulottuvuus käy käsikädessä sosiaalisen ulottuvuuden kanssa. Tour de Filmiä myydään kyläyhdistykselle. Myynti on kuitenkin ihmiseltä ihmiselle. Täytyy saada yksi kyläyhdistyksen aktiivinen jäsen kiinnostumaan. Tour de Film on siis keino ilmaista aktiivisuutta asiakkaalle. Lisäksi näytöksessä käyminen lisää yhteisöön kuulumisen tunnetta ja näyttää sekä itselle että muille, että on halukas tukemaan kyläyhdistyksen toimintaa.

Henkilökohtainen mielihyvä on osa tätä ulottuvuutta. Elokuvan katsominen itsessään tuo henkilökohtaista mielihyvää, varsinkin jos se on elokuva, joka on nuoruudessa ollut se ensimmäinen elokuva minkä on ikinä nähnyt. Nostalgisuus on siis osana tätäkin ulottuvuutta henkilökohtaisen mielihyvän luomisessa.

Lisäksi tähän ulottuvuuteen kuuluu iskulauseet. Mikä voisi olla Tour de Filmin iskulause? Ikealla se oli: ”Ei rikkaille vaan älykkäille”, joka varmasti iskee tajuntaan oikealle kohderyhmälle. Intelillä psykologinen vaikutus on turvallisuus, asiakas tietää että intel kyllä kestää.

Miten käytämme brändin eri ulottuvuuksia Tour de Filmin brändäämisessä?

  • Myyntisähköposti ja myyntispiikki. Toiminnallisen ulottuvuuden korostaminen tässä on avainasemassa. Tehokkuus, käytännöllisyys ja palvelun tuleminen lähelle.
  • Lehtitiedotteet. Tour de Film on jotain erilaista. Erilaisuuden korostaminen ja kontrastien luominen, logo, nimen tuominen esille.
  • Julisteet. Aitous näkyviin, mainintaa projektorin ja kaitafilmin aitoudesta. Vanhan elokuvan hypetys, se että nyt tehdään jotain rakkaudesta asiaan.
  • Alkuspiikit. Historian havina näkyviin, kerrotaan elokuvasta/näyttelijöistä/ohjaajasta. Ehkä jotain aikakaudelle tyypillisiä asioita esille?
  • Somistus. Olemme jättäneet sen puolitiehen. Sen korostaminen, miltä elokuvasalissa aikoinaan näytti.
  • Onko blogien aikakausi jo mennyttä vai toimisiko se tällaisessa projektissa markkinoinnin välineenä? Meillä on kirjoitettavaa sellaisesta aiheesta, mikä ei ole ihan jokapäiväistä.
  • Iskulause. Mietimme projektiryhmän kanssa mitä se voisi olla.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!