Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tulevaisuuskirja

Kirjoitettu 30.08.16
Esseen kirjoittaja: Iiro Hölttä
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tulevaisuuskirja
Kirjan kirjoittaja: Markku Wilenius
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet, 8.4. Ihmisen tulevaisuus

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tulevaisuuskirja

Vähän mennyttä ja tulevaa.

 

Tulevaisuuskirja, Markku Wilenius

Metodi seuraavan aikakauden ymmärtämiseen

 

Ennen kuin aloitat lukemaan laita taustalle soimaan seuraava kappale:

Seas of years – Stairwell

 

Ymmärtämällä historiaa ja mennyttä, voit varautua tulevaan. Tulevaisuuttahan ei kukaan voi ennustaa, kirjassa Wilenius kuitenkin kertoo: Jotta pystymme edes jotenkin luomaan kuvaa tulevaisuudesta on tutkittava menneisyyttä.

 

Tulevaisuuden tutkinta perustuu eri tieteenalojen faktoihin, joita tutkijat soveltavat yhteiskunnan eri osa-alueisiin. Kirja on kuitenkin avattu hyvin maanläheisesti lukijalle.

 

Akatemia aika on ollut minulle tutkimusmatka ja kaikki mikä 3 vuoden aikana on tapahtunut on ollut jotain todella korvaamatonta. Kaikki nämä ihmiset ja välillä kyseenalaisen yhteisön voima ovat vaikuttaneet minuun voimakkaasti. Olen saanut mutta myös antanut paljon tämän kolmen vuoden aikana.

 

Tilanteet muuttuu, mielipiteet muuttuu ja näin myös suunnitelmat muuttuu. M.Outlet ei ole tulevaisuuden työpaikkani tai yritys joka tuottaisi minulle passiivista tuloa. Se on harmi, koska lähtiessäni projektiin olin aivan varma että tästä saan kovalla duunilla itselleni sellaisen. Jos ei kuitenkaan kokeile mitään niin ei mitään myöskään saavuta.

 

Olen melko spontaani ihminen pohjimmiltani ja tästä syystä lähden melko matalalla kynnyksellä projekteihin mukaan.

 

Kuinka sitten jouduinkaan projektiin mukaan?

 

Treeneissä kaksi sankaria puhuivat että nyt on homma laitettu käyntiin ja alkaa bisnes pyöriä. Itse en aivan kartalla ollut tässä vaiheessa että minkälaisesta hommasta on kysymys, mutta kun kaikkeen pitää aina nokkansa pistää niin lähdinpä tarkastamaan poikien liiketiloja.

Liiketilat oli hankittu aivan keskustan tuntumasta ja tila oli lähes täynnä huonekaluja. Homma vaikutti sillä hetkellä ihan mielenkiintoiselta ja päätin jäädä jeesaamaan jätkiä ilman että olin edes ajatellut että saisin hommasta pennin jeniä. Muutaman päivän siinä hintalappuja väsäilin ja sommittelin liiketilaa myyvän näköiseksi. Ei mennyt kauaakaan kun huomasin että olin itsekin ottanut myyjän roolia. Missään vaiheessa ei puhuttu sen isommin missä roolissa kukin toimii, vaan homma luisti ihan itsestään.

 

Heti alussa oli selvää että asiakas ensin ja sitten vasta muut hommat. Ja sehän on pysynyt meidän valttikorttina alusta asti. Hyvä asiakaspalvelu yhdistettynä mainioon tuotteeseen toimii asiakkaan näkökulmasta.

 

 

Kuten liikemies Marcus Lemonis kiteyttää: Yrityksessä on kolme asiaa jotka ovat kaiken perusta. Hän on sijoittaja, joka näkee mahdollisuuksia nostaa konkurssin partaalla olevia yrityksiä menestystarinoiksi. Hänen teoriansa mukaan nämä kolme asiaa on oltava balanssissa, jotta yritys on terve ja voi toimia. Tuotteen oltava hyvä, jotta näihin kahteen muuhun asiaan kannattaa edes keskittyä. Vaikeaa on lähteä viemään prosessia eteenpäin ja toimivaksi jos ihmiset yrityksen sisällä eivät ole vastaanottavaisia ja oikeita henkilöitä myymään tätä tuotetta. Suurin osa näistäkin yrityksistä joihin Marcus sijoittaa kamppailevat prosessin kanssa. Vaikka yrityksessä on oikeat ihmiset ja tuote mitä mainioin, ei se tarkoita että liiketoiminta on kannattavaa.

 

Joka kerta kun M.Outlet projektissa on tullut palaverin paikka alkaa tämä prosessi vaihde yskiä. Prosessi ymmärrys ja sen toimivuus on avain asemassa yrityksen menestymisessä.

 

Ihmiset. Jos mukana on henkilöitä, jotka eivät vain sopeudu yritykseen, syö se yhteistä energiaa todella paljon. Ihmisten on osattava toimia yhteen.

 

Prosessi. Jotta ihmiset voivat toimia mutkattomasti yhteen tarvitaan tähän toimivia prosesseja. Kaikkea ei tarvitse tai pystykään tekemään itse. Prosessin avulla saadaan työ jaettua tasaisesti ja kaikkien osaaminen hyödynnettyä.

 

Tuote. Lähtökohtaisesti, jotta liiketoiminta on järkevää edes aloittaa on tuotteen oltava kunnossa. Toki voi tehdä pilotti vaiheen, jossa testataan ja kehitetään tuotetta aloitusvaiheessa.

 

 

Olen edelleen samaa mieltä kuin projektin alussa, tuotteemme on hyvä. Huonekalu bisneksenä on ollut melko perinteistä jo vuosia ja isompia mullistuksia ei ole alalla tapahtunut.

 

Outlet myynti on vallannut vaatebisnestä jo vuosia ja tavaraa ostetaan mistä halvimmalla saadaan. Tämä on täysin kopioitavissa myös huonekalu puolelle.

 

 

 

 

Vaikeita päätöksiä

 

En osannutkaan arvata kun hommaan lähdin, että kuinka suuri näkemysero meillä oli projektiryhmässä tämän projektin tulevaisuudesta. Missään vaiheessahan tästä ei puhuttu keskenämme.

 

Kun oli palaverin paikka ja olisi tarvittu päätöksiä alkoi pantaa kiristää. Jokainen ilmaisi mielipiteensä ja jonkinlainen kompromissi ratkaisu taiottiin aikaan. Asioista tulisi puhua niiden oikeilla nimillä ja päätöksiäkin on tehtävä vaikka ne välillä tekevät kipeää ja ei miellytä kaikkia osapuolia. Positiivista oli jokaisen kerran jälkeen että tekemisen tasoa tämä ei heikentänyt. Oli päätös mikä tahansa pystyimme antamaan kaikkemme, jotta homma toimisi. Tällainen tyyli vaan alkaa pitkässä juoksussa syödä miestä.

 

Näin jälkeenpäin kun asiaa tarkastelee oli silläkin varmasti osuutta asiaan, että pelko homman loppumisesta velloi jokaisen meidän mielessä. Mitä jos olisimme avanneet tulevaisuuden suunnitelmat alussa ja huomanneet jo heti että vedämme köyttä erisuuntiin? Mitä sitten olisi tapahtunut?

Olisimmeko jättäneet koko projektin siihen paikkaan ja lähteneet tekemään jotain muuta. Mene ja tiedä. Mutta varmasti se osaltaan rajoitti palavereiden avoimuutta ja vähyyttä.

 

Miksi sitten päätöksen teko ahdistaa? Varmasti yksi syy on se kun ei ole varmuutta viekö tämä päätös itseä kohti unelmia.

 

Jokaisella on omat unelmat, kaikki unelmat ovat erilaisia ja jokainen vetää köyttä aivan eri suuntaan. Silti ollaan pyöritetty liiketoimintaa, joka tuottaa omistajilleen voittoa. Ollaan oltu kyllä onnekkaita tai kovia äijiä.

 

Varmaa on kuitenkin se että jollain tapaa typeriä, koska avoimuus on bisneksen kivijalka. Avoimuus luo luottamusta ja itse en kestäisi työskennellä työympäristössä missä luottamus ei ole 110%.

 

Mitä jokaisen tiimiyrittäjän tulisi muistaa:

 

Tunnista oikeat ihmiset. Työskentele, tee havaintoja, kirjoita nämä ylös, tutki, kysy, tee ratkaisuja, jotka vievät sinua eteenpäin. Käytä aikaa löytääksesi oikeat ihmiset, anna heidän näyttää kyvykkyytensä, koska teot kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

 

Prosessista en osaa kertoa paljon, koska siinä minulla on vielä paljon opittavaa, mutta ennen kun alat syyllistämään itseäsi tai tiimikaveria tutki voisiko prosessissa olla jotain korjattavaa. Kahden vuoden aikana olen oppinut että prosessi on yhtä tärkeä osa kuin oikeat ihmiset tai oikea tuote.

 

Tuote tai palvelu tulee lähtökohtaisesti olla jo alkuvaiheessa hyvä. Markkinoita voi lähteä testaamaan pienessä mittakaavassa ja hakemaan tätä kautta tietoa onko omalle tuotteelle ostajia. Kiinnostaako minun palveluni ketään ja miten hinnoittelen itseni. Näihin kaikkiin tuotetta ja palvelua koskeviin kysymyksiin saat vastauksen vain kokeilemalla. Toki voit kysyä ystävältäsi paljonko hän olisi valmis maksamaan tuotteestani tai palvelustani, mutta saatko häneltä rehellistä ja oikeaa tietoa on sitten toinen juttu. Kuuluuko hän asiakkaisiisi?

 

 

Uskalla kokeilla, vie kokeilusi oikeaan maailmaan, koska se on ainoa paikka joka antaa sinulle fakta tietoa. Akatemia ympäristö voi monesti vääristää todellisuutta.

 

Iiro Hölttä

Ideaosuuskunta Dynaamia

+358 445310049

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!