Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tulimyrsky

Kirjoitettu 26.11.13
Esseen kirjoittaja: Jarkko
Kirjapisteet: 1
Kirja: Tulimyrsky
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen ja Tuija Piepponen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tulimyrsky on koulutuksellinen tapahtuma pääasiassa yrittäjille, mutta myös muille kaupanalalla työskenteleville erittäin hyödyllinen. Tulimyrskyssä, johon osallistuin, puhujina toimivat Tuija Rummukainen aiheenaan myynti ja sen edistäminen sekä Tuija Piepponen aiheenaan asiakaspalvelu ja siihen liittyen elekieli ja sen vaikutus. Tulimyrsky oli koulutustapahtumana minulle ensimmäinen, eikä minulla näin ollut suurempia ennakkokäsityksiä tapahtumasta.

Rummukainen osoittautui erittäin räikeäksi persoonaksi. Hän aloitti aiheensa puhumalla huippumyyjän ominaisuuksista. Tehtäväksi hän antoi jokaiselle pöytäryhmälle miettiä kahdeksan täydellisen myyjän ominaisuutta. Meidän pöydässä niitä keksimme siinä ajassa kuusi, jotka olivat luotettava, itsevarma, asiantunteva, sosiaalinen, persoonallinen sekä siisti. Ajatuksemme huippumyyjän ominaisuuksista eivät olleet kaukana Rummukaisen ajatuksista. Rummukainen listasi omat ajattelemansa ominaisuudet avaten jokaista aihetta enemmän.

Asenne on ensimmäinen ja tärkein ominaisuus, joka luo huippumyyjän. (SO+HO)xA=Tulos. Eli synnynnäiset ominaisuudet lisättynä hankittuihin ominaisuuksiin kertaa asenne luovat tuloksen. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen voi olla luonteeltaan ja koulutukseltaan vaikka kuinka pätevä, mutta mikä viimekädessä ratkaisee, on asenne. Tämän olen huomannut itsekin, kun olen työskennellyt automyyjänä vanhempieni yrityksessä. Huonona päivänä, jolloin ei työt kiinnosta ei ole koskaan syntynyt tulosta, mutta hyvänä päivänä niin sanotun flow -mielialan vallitessa, jokaisesta asiakkaasta saa enemmän irti. Töihin lähteminen huonona päivänä ei siis ole järkevää. Katson siis tärkeäksi itseni psyykkaamisen ennen asiakaskohtaamisia. Asiakas saa paljon paremman kuvan, jos myyjä vaikuttaa itsevarmalta ja tarmokkaalta.

Ajankäytönhallinta on myös erittäin tärkeää. Suurin osa myyntityötä tekevistä menee töihin juuri ennen työajan alkamista ja lähtee töistä heti työajan päätyttyä. Rummukainen kertoi tarinan haastattelemastaan huippumyyjästä, joka menee töihin aina puolituntia ennen työajan alkua, jotta hän voi valmistautua päivään kunnolla. Tällä tavoin hän pystyy hyödyntämään työajan sataprosenttisesti, palvellen mahdollisimman montaa asiakasta ja pitämään ajatuksensa asiakaspalvelussa koko työpäivän ajan.

Huipputuloksen saavuttamiseksi on tärkeää muistaa asiakashankinta ja lisämyynti. Koskaan ei pidä jumittua paikalleen, vaan panostaa tuloksen parantamiseen. Ja miten sitä tulosta parannetaan on asiakkaiden avulla. Täytyy uskaltaa ottaa yhteyttä asiakkaisiin ja mennä asiakaskäynneille, koska asiakkaat harvemmin tulevat kauppiaan luokse. Helpoin tapa tuloksen kasvattamiseksi on luoda nykyisten asiakkaiden välille pitkäaikaisia suhteita. Tämä sama asia nousi esille myös Fergal Quinnin kirjassa Asiakas ykköseksi.

Tuotetietous on myymisen perusedellytyksiä. On erittäin tärkeää tuntea myymänsä tuote niin hyvin kuin vain on mahdollista. Omassa elämässäni olen huomannut tämän myös. Esitellessäni autoja asiakkaille oli erittäin noloa vastata asiakkaan kysymykseen ”en tiedä, mutta katsotaan esitteestä”. Tulimyrskyssä otin neuvosta vaarin ja ennen seuraavia automessuja opettelin myymäni tuotteen niin hyvin kuin mahdollista. Tämä osoittautui, kuten odotinkin erittäin hyväksi. Tuotetietoisuuteen voi liittää mielestäni myyntiesittelytaidot, jotka ovat myös Rummukaisen huippumyyjän ominaisuuksissa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että asiakkaaseen tulee samaistua, eikä esitellä tuotetta tavalla, mitä asiakas ei ymmärrä.

Viimeisenä tärkeänä asiana pidin kaupanpäätöstaitoa. Myyjän pitää erinomaisen tuote-esittelyn jälkeen myös saada asiakas ostamaan tuote. Itselleni tämä tuotti ainakin ennen vaikeuksia. Muutaman kesän automyyjänä ollessani huomasin jännittäväni kaupan loppuun vientiä. En jännittänyt asiakkaille juttelemista, tai muuta sellaista. Eräänä kesänä huomasin ongelmani, joten päätin pyrkiä viemään asian päätökseen vaikka väkisin. Tuosta kesästä tulikin paras myyntikesäni koskaan.

Rummukaisen koulutuksesta sain mielestäni todella paljon irti. Uusia asioita ei hänen puheistaan kuitenkaan tullut kovinkaan paljoa esille. Asiat olivat mielestäni hyvinkin yksinkertaisia, mutta Rummukainen kiteytti ne hyviin paketteihin, mitä pystyn käyttämään omassa elämässäni.

Seuraavaksi puhumaan tuli Tuija Piepponen. Ikävä kyllä hänen koulutuksestaan en saanut paljoa irti, sillä Piepposen tapa pitää koulututusta muistutti enemmän stand up:a, jota koulutuksen kannalta oli todella vaikea seurata. Ymmärsin kuitenkin elekielen tärkeyden ja kuinka jännittäessään ihminen tekee asioita huomaamattaan. Asiakaskohtaamisissa tulee olla ryhdikäs, sillä omalla olemuksellaan luodaan kuva omasta itsestään.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!