Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tulokkaasta tuloksentekijäksi

Kirjoitettu 04.12.15
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tulokkaasta tuloksentekijäksi
Kirjan kirjoittaja: Eija Kjelin, Pia-Christina Kuusisto
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä perehdytys on?

 

Tulokkaasta tuloksen tekijäksi keskittyi perehdyttämiseen johtamisen työkaluna. Kirjassa tarkoitetaan perehdyttämisellä kaikkia niitä tapahtumia ja toimenpiteitä, joilla tuetaan yksilöä uuden työn alussa, sekä uudessa työpaikkassa kuin uudessa roolissa vanhassa työpaikassa. Perehdyttämisellä pyritään tekemään työntekijä tuottavaksi organisaatiolle mahdollisimman tehokkasti. Hyvä perehdytys minimoi työntekijän mahdolliset virheet tulevassa työssä ja antaa itsevarmuutta työhön. Aion peilata kirjaa wo:n rekrytointiin ja perehdyttämiseen.

 

Rekrytointi ja motivaatio

Päätettyämme kesällä, että aiomme ottaa apukäsiä wo:n arjen pyörittämiseen, laitoimme haun TA-faceen. Tässä vaiheessa arvioimme ehdokkaiden motivaatiota kontaktin ottamisella. Kiinnostuneita tuli laidasta laitaan. Se kertoo jo aika paljon jos kommentoi rekrytointi-ilmoitukseen:”No vois jos palkka on hyvä ja aikataulut käy”. Joukosta erottui kolme hakijaa, jotka uskalsivat soittaa Allulle, jonka yhteystiedot ilmoituksessa olivat. Tästä oppina se, että osoita aidosti kiinnostuksesi, kun haet töihin. Työnantaja arvio hakutilanteessa tietenkin osaamista, mutta meidän tapauksessa työn tekeminen ei ole niin haastavaa, että erikoisia meriittejä tarvitsee, joten motivaatio ja kiinnostus nousi suurimmaksi tekijäksi työntekijöiden valinnassa. Kutsuimme soittajat juttelemaan työstä ja niin he valikoituivat meille wo:lle töihin. Perehdytys alkaa kirjan mukaan heti ensikontakteista tulevien tekijöiden kanssa. Siksi onkin tärkeää, että heti alusta puhuu työstä innostavasti ja antaa oikeanlaisen näkökulman siihen. Sanoilla ja mielikuvilla voi vaikuttaa hyvin paljon siitä miten työntekijä kokee työn. Jos perehdytyksessä sanoo, että työ on tylsää istuskelua vaan, niin silloin se varmasti onkin hyvin nopeasti sellaista. Ennakkoluulot ja mielikuvat vaikuttavat hyvin paljon tulevaan, joten positiivisia juttuja on hyvä kerto työstä mielekkyyden säilyttämiseksi.

 

Vuorovaikutus 

Hoidimme perusperehdyttämisen työhön ihan normaalisti käymällä läpi tehtävät ja laittamalla tulevat pelinvetäjät hommiin. Tekemällä tehtävästä jää parempi muistijälki kuin kuuntelemalla, joten laitoimme vetäjät myös pelaamaan huoneitamme, jotta he saavat syvällisemmän käsityksen mitä pelissä tapahtuu. Myös organisaatio oppii perehdytyksessä, sillä onhan sekin muutoksen edessä. Näyttökuva 2015-12-05 kello 12.34.09

Pelinvetäjille olemme antaneet vapautuksia myös heidän perehdyttyään peliin. Jos he haluavat koittaa jotain uutta juttua pelissä tai muuttaa rakennetta niin olemme antaneet vapaat kädet. Vetäjiltä on tullut hyviä havaintoja, jotka ovat parantaneet asiakkaiden pelikokemusta ja olemme näin oppineet myös heiltä. Myös muita työpaikan käytänteitä on muutettu pelinvetäjien toiveesta, sillä he kokevat wo:n arjenpyörittämistä enemmän kuin perustajat, joten heillä tulee myös käytännönläheisiä vinkkejä. Ohessa oleva kuva kuvaa hyvin työkäytäntöjen uudistumista.

 

Osaamisten kartoitus

Tiesimme ennen työntekijöiden ottamista jonkin verran heidän osaamistasostaan. Kirja neuvoo ottamaan huomioon kaikki osaamiset ja käyttämään niitä hyödykseen jos vain suinkin mahdollista. Esimerkiksi Anttonilla on kokemusta myynnistä, joten hän olisi varmasti hyvä myymään tuotettamme. Jos hän jatkaa ensi vuonna niin voisimme ehdottaa uudelleen tälläistä myynticasea hänelle ja miksei Venlalle ja Villelle jos he meinaavat jatkaa. Kun myyntiin kehittää hyvät kannustimet niin uskon, että kaikki kolme olisivat vahvoja myynnissä jos vain haluaisivat. Tämä tietenkin riippuu siitä mitä asiakasryhmää he haluavat tavoitella eniten, mutta näkisin, että yritykset ovat yksi potentiaalisimmista kohderyhmistä, sillä ne ovat olleet hyvin kiinnostuneita palvelustamme ilman sen kummempaa myyntiä tai markkinointia. Osaamista nykyisillä tekijöillä on paljon enemmänkin kuin pelkkä myyntitaito. Kädentaitoja löytyy ja ongelmanratkaisukykyä, joka on todella tärkeä juttu toiminnassamme. Koskaan ei tiedä milloin jokin osa hajoaa ja tällöin ongelmanratkaisutaidon avulla voidaan säästää euroja ja asiakkaiden tyytyväisyyttä. Myös visuaalista silmää löytyy liiketilojen kehittämiseen ja innovointitaitoa uusien tehtävien keksimiseen. Kova luotto minulla ainakin nykyisiin tekijöihin ja toivon heidän haluavan jatkaa hommassa jatkossakin.

 

Vakiinnuttava vs. Yksilöllinen perehdyttämistaktiikka

Kirjassa on listattu 12 eri perehdyttämisen sosiaalistamistaktiikkaa. Ne on jaettu kahteen ryhmään; vakiinnuttavat ja yksilölliset. Olemme käyttäneet syksyllä lähes pelkästään yksilöllisiä taktiikoita, kuten hajanaisuus, vaihtelevuus, sekä vapaa-muotoisuus. Taktiikkamme on ollut näiden kaikkien sekoitusta ja luulen, että mitään näistä ei yksinään kannata käyttää. Meidän käyttämät yksilölliset perehdyttämistaktiikat ovat yhteydessä innovatiiviseen rooliorientaatioon, mutta myös epäselvyyksiin ja ristiriitoihin. Vastaavasti vakiinnuttavat taktiikat aikaansaavat helpommin työtyytyväisyyttä, sekä sitoutumista, mutta myös vakiintumista. Näistä taktiikoista kun saisi yhdisteltyä sellaisen oman taktiikan, jossa hyvät puolet esiintyisivät edukseen ja huonot saataisiin minimoitua olisi perehdyttäminen hyvää. Olen sitä mieltä ainakin, että meillä olisi voinut olla enemmän suunnitelmallisuutta perehdyttämisessä ja vastuun lisääminen olisi voinut olla asteittaista, jolloin motivaatio pysyy paremmin.

 

Perehdytä myös uuteen rooliin 

Myös uuteen rooliin pitää muistaa perehdyttää hyvin. Nyt varsinkin, kun joulun jälkeen aiomme kasvattaa vastuuta niin perehdytys uusiin hommiin täytyy hoitaa hyvin. Tähän aion tehdä suunnitelman, jonka avulla varmistetaan, että kaikki tarvittavat hommat on selvää. Kirja antaa seuraavan listan perehdytettävästä johtamisjärjestelmästä:

  • Rekrytointi
  • Perehdyttäminen
  • Palkitsemis –ja palkkausperiaatteet
  • Suunnittelu –ja budjetointijärjestelmä
  • Seuranta –ja palautejärjestelmät
  • Kehityskeskustelut
  • Viestintä –ja päätöksentekofoorumit
  • Henkilöstön kehittämisen keinot
  • Johtamisen suunnittelu –ja päätöksentekovälineet

Listasta meille sovellettavia asioita on muun muuassa perehdyttäminen, palkkaus, budjetointi, seuranta ja johtamisen suunnitteluvälineet. Uusi myymäläpäällikkö tulee saamaan sen verran vastuuta, että hänen on hyvä hallita kyseiset välineet tai ainakin osata delegoida niitä muille projektissa oleville.

 

Esimiehen luottamusta edistävät tekijät

 

  • Tee asioita näkyväksi
  • Edistä ryhmän yhteistoimintaa
  • Kunnioita yksilöä
  • Pidä yllä ja kehitä ammattitaitoasi
  • Näytä inhimillisyytesi
  • Ole itse luottamuksen arvoinen

 

Säännöllisten palaverien avulla saamme toimintaa läpinäkyvämmäksi. Se myös edistää ryhmän toimintaa. Voisimme pitää myös enemmän virkistyshetkiä, kuten kävimme syyskuussa saunalautalla. Yhteisiä tavoitteita voisimme luoda yhteishengen kohottamiseksi ja sitä kautta palkkiot kannustavat varmasti puhaltamaan yhä enemmän yhteen hiileen. Yksilön kunnioitus tulee varmasti jokaisesta itsestään. Oman ammattitaidon kehittämistä pystyisi parantamaan käymällä pelaamalla enemmän samanlaisia pelejä ja talouden osalta kehittämällä osaamista siinä. Myös alaan tutustuminen auttaa oman ammattitaidon kehittämistä. Inhimillisyys on myös mielestäni hyvällä tasolla ja kaikki ovat aika hyvin myöntäneet omat virheensä.

 


Simo-Pekka Pilli

Ideaosuuskunta Dynaamia

0415492912

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!