Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuloksen tuplaus kirja

Kirjoitettu 09.04.14
Esseen kirjoittaja: Jugi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksen tuplaus kirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti & Pasi Rautio
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Tuloksen tuplaus kirja oli mukavaa luettavaa sen hyvien esimerkkien ja rennon otteensa vuoksi. Kirjoittajat Jukka Lahti ja Pasi Rautio osoittavat ammattitaitonsa, kun he vapaasti jakavat hyviä ideoitaan kirjassaan. Otettiin tämä kirja avuksi, kun lähdettiin ratkomaan asiakkaalta tullutta toimeksiantoa.

 

Tehtävänantonamme oli selvittää mikä on Jyväskyläläiselle ruokaravintolalle paras markkinointikanava ja kuinka sitä mitataan? Aloitimme työmme erilaisten markkinointikanavien analysoinnilla ja niiden listauksella eri kriteerien mukaan. Tarkempiin tutkimuksiin valikoitui kolmetoista eri kanavaa, joista jatkokarsimme vielä parhaat lopulliseen tuotokseemme. Alla tekemämme kaavio.

 

Analysoimme pitkään eri kanavien hyötyjä ja haittoja huomioiden niiden toteutettavuuden ja mitattavuuden asiakkaan tapauksessa. Loppupäätelmämme oli, ettei ole mahdollista löytää yhtä markkinointikanavaa, joka olisi yksin paras.

 

Kuten monet esimerkit urheilumaailmasta ovat sen todistaneet niin vaikka jollakin joukkueella olisi tiimissään se maailman paras pelaaja ei sillä ole mitään merkitystä jos tämän ympäriltä ei löydy vahvaa osaamista. Siksi loimmekin kokonaisuuden, jonka kaikki osa-alueet yhdessä muodostavat parhaan markkinointikanavan.

 

Tämän parhaiden markkinointikanavien kokonaisuuden muodostavat seuraavat asiat:

 

  • Sähköisen ympäristön kolminaisuus: kotisivut, Google & Facebook
  • Sissimarkkinointi ja oma ympäristö
  • Sanomalehdet ja mediaiskemät

 

 

Lopuksi

 

1. Kotisivut ja Google-optimointi, kuuluvat perusfasiliteetteihin ja kertovat yrityksen brändistä. Nykypäivänä löydettävyys täytyy olla kunnossa.

 

2. Sissimarkkinointi: useita kokeiluita kohdennetulle ryhmälle mitattuna. Herättää mielenkiintoa ja tietoisuutta. Pidettävä mielessä iso kuva, mutta suunnitellaan kampanjoittain.

 

3. Mediaiskemät/sanomalehdet. Näitä tarvitaan muiden markkinointikanavien tueksi. Asiakkaalla on sellainen brändi, että se vaatii lehdissä mainostamisen. Antaa vakuuttavammin kuvan. Jos mainostat lehdessä, niin mediaiskemien saaminen on myös helpompaa. Mediaiskemiin markkinointiviestin sisällyttäminen nokkeluuden takana. Mitattavuus haastavaa ja tehtävä hienovaraisesti.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!