Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuloksen tuplaus kirja

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Elmo Jussinoja
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksen tuplaus kirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti ja Pasi Rautio
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Jos et veikkaa, et voi voittaa”

Markkinoinnista hieman asiaa. Jos markkinoinnin tavoitteena on kasvattaa reilusti myyntiä niin usein markkinointi epäonnistuu. Kirjassa markkinointia verrataan osittain lottoamiseen. Kukaan ei pysty aina tekemään onnistuvaa markkinointia ja useimmiten ei edes pystytä mittaamaan onko se toiminut ja mitenkä se on toiminut. Markkinoijan  pitää hoitaa perusasiat kuntoon, jotta yritys pyörii edes kohtalaisesti. Kilpailijoilla ne asiat ovat jo kunnossa, joten ne ovat vähimmäisvaatimuksena myös sinulle. Jos myyntiä haluaa todella kohottaa pitää hakea yllättäviä erottautumiskeinoja. Markkinoinnissa pitää valmistautua saamaan myös turpaan ja monesti, mutta joskus voi onnistua ja saavuttaa täten todellista menestystä. Kokemus ja tietoa auttaa tekemään hyviä arvauksia miten mahtaa käydä, mutta markkinoinnin lopputulosta ja toimivuutta ei kukaan pysty päättämään etukäteen.

Kirjassa on tutkittu esimerkki-ammattien kautta mahdollisuuksia parantaa tulosta. Seuraavaksi mielenkiintoisimmat otokset.

Jos olisin designvaatekauppias, mitä tehdä?

Kauppaan on jäänyt vanhoja vaatteita, jotka odottavat korvaamista ja uusien mallien. Miksei voisi ottaa mallia Hollywoodista ja luoda yksityinen ja ylellinen shoppailuhetki. Jokainen voisi olla tähti ja varata putiikki tunniksi omaan yksityiseen shoppailuun. Pakettimaksu shoppailuporukalla sisältäisi

1.Punaisen maton oven eteen

2.Portsari ja mustat lasit, punaisen maton ympärillee naruaita sekä iso ”yksityistilaisuus”-kyltti

3.Kuvaaja, joka räpsii koko tapahtuman ajan kuvia

4.Lasi kuohujuomaa jokaiselle osallistujalle.

Tällainen ison maailman meininki herättäisi varmasti ulkopuolisissa positiivista vastakaikua.

Jos olisin kahvilayrittäjä, mitä tehdä?

Teetä kasa etukuponkeja jotka on mahdollista käyttää vain tiettynä merkittynä päivänä. Etupuolella olisi kahvilan tiedot ja paikka päivämääräleimaukselle. Toisella puolella olisi kartta, johon kahvilani sijainti olisi merkitty selkeästi. Kupongissa olisi myös helposti irrotettava kanta. Seuraavaksi marssi vieressä olevien yritysten tiloihin tarjoamaan yksinkertaista tapaa ilahduttaa omia asiakkaita kahvilaetukupongilla. Yritykset antaisivat rahanarvoisen kupongin ostaville asiakkailleen, löisivät kuponkiin tietyn päivämäärän jolloin kuponki on voimassa ja laittaisivat kannan minun tuomaani laatikkoon. Viikossa keräisi laatikoiden sisällöt ja näkee monta asiakasta on tämän yrityksen kautta asioinut kahvilassa. Lisäksi kaikki, jotka tulevat kupongilla asioimaan kahvilassa saavat kuulla osallistuvansa arvontaan jossa voi voittaa vuoden kahvit. Kunhan ensin laittaa nimensä ja sähköposti osoitteensa kuponkiin. Näillä keinoilla pystyy mittaamaan paljon kuponkien kautta on tullut uusia asiakkaita sekä lisäksi saa kartoitettua asiakasrekisteriä. Voi myös sähköpostiin laittaa aina uutiskirjettä alennuksista ja erikoisilloista. Kysymyksenä kuitenkin on, että miksi toinen yrittäjä auttaisi sinun kahvilaasi? Asia pitää tehdä vain selkeäksi. Vaikka toinen yrittäjä jakaakin kahvilan kuponkeja niin molemmat hyötyvät. Nimittäin ilmainen kahvikuppi mielletään sen yrityksen positiiviseksi tempuksi joka sen jakaa :”aah ilmainen kahvikuppi, mahtava mesta”. Se kohottaa iloa sitä yritystä kohtaan, mutta se tuo myös asiakkaan kahville meille.

Jos olisin kuntosaliyrittäjä, mitä tehdä?

Aluksi teetä yksinkertaisia kuponkeja, joilla uusi asiakas saisi ilmaisen tutustumiskäynnin kuntosalille ja saisi ottaa myös kaverin mukaan. Seuraavaksi etsi kaikki lähialueen firmat jotka työllistävät paljon ihmisiä. Ota yhteyttä heihin ja ilmoita tarjoavasi heille ilmaisen työpaikkaliikuntahetken. Yrityksen ei tarvitse nähdä muuta vaivaa kuin löytää aikaa kyseiselle tunnille. Yritykseen lähettäisin paikalle, kohderyhmä huomioon ottaen, joko nais- tai miespuolisen vetäjän. Vetäjät kävisivät tekemässä näitä ilmaisia tunteja niinä päivinä kun on muuten hiljaista salilla. Tunnin jälkeen jokaiselle jaettaisiin ilmaisia käyntikuponkeja. Omat vetäjät saisivat bonusta jokaisesta tätä kautta värvätystä jäsenestä. Lisäksi tarjottaisiin yritykselle mahdollisuus ostaa seteleitä salille tai erillistä pakettia, jossa vetäjä tulee yrityksen tiloihin jatkamaan tuntien pitoa. Yleisesti ottaen aina kun joku toisi kaverinsa salille saisi suosittelija ilmaisen kuukauden tästä hyvästä (suosittelijasysteemi on käytössä Gogo Expressillä).

Jos olisin verkkokauppias, mitä tehdä?

Aluksi ota yhteyttä asemaansa vakiinnuttaneisiin yrityksiin, jotka myyvät samankaltaisia tuotteita minun kohdemarkkinoillani. Tarjoa heille diiliä, jossa saisivat minun tuotteitani myyntiin liikkeessään ja saisivat pitää kaiken katteen. Ota ainoastaan omat pois. Toimita tavara suoraan loppuasiakkaalle, kunhan tilaus on tullut kumppanilta. Oma hyötyni tässä toiminnassa olisi, että saisin laittaa jokaisen paketin sisään omia materiaaleja. Materiaalissa olisi oman verkkokaupan osoite, lyhyt esittely sekä kunnon tarjous jonka voi lunastaa ainoastaan omasta verkkokaupasta. Tarjouksen pitää olla tarpeeksi kova, että asiakas ei malta olla sitä käyttämättä. Tämän hyödyntäjille lähettäisin kaksi kuponkia joista toinen olisi kaverikuponki. Kupongin voisi vasta käyttää sitten kun kaverikin on käyttänyt omansa

Lopuksi

Kirjassa esitetyt tempaukset eivät kuulosta rakettitieteeltä. Kun lukee eri aloille keksittyä markkinointitempausta se avaa hyvin ajatusten juoksua. Sanoisinkin, että kirja on sellaisille päiville kun oma ajatusten juoksu on kateissa. Lukee vain pari sattumanvaraisesti valittua tempausta ja oma ajatus herää-> ”mites jos asiat tekisikin niin tai näin”. Helposti lähtee mieli sparraamaan ja parantamaan vielä kirjassa valmiiksi esitettyjä ratkaisuja. Itselleni eniten kolahti kuponkien käyttö ja miten niistä saisi parhaimman mahdollisen hyödyn. Hyvin tehty kuponki on kuitenkin aika voimakas keino vaikuttaa asiakkaisiin. Jos itselläkin on lompakossa kuponki se kummittelee siellä niin kauan ennen kuin sen joko käy lunastamassa tai päivämäärä ehtii mennä umpeen. Eli tärkeintä on se aika jona se kummittelee päässä. Se tarkoittaa, että ihmisen ajatuksissa pyörii automaattisesti joskus oma yritys. Oma pää siis toimii salakavalasti markkinoijana ja pelkästään sen takia, että lompakossa on joku etukuponki.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!