Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuloksen tuplauskirja

Kirjoitettu 23.11.20
Esseen kirjoittaja: Nella Manninen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksen tuplauskirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti ja Pasi Rautio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuloksen tuplaus kirjassa kerrotaan hauskasti, miten kirjoittajat hommaisivat lisää asiakkaita markkinoinnin avulla, jos he olisivat kampaamon, autokorjaamon tai monen muun liikkeen omistajia. Lisäksi markkinoinnin soveltuvuudesta, työmäärästä, aikataulusta, investoinneista sekä erottumisesta on tehty taulukko, jonka avulla he arvioivat kuinka nopeaa, helppoa, kallista ja hyvää markkinointi olisi heidän keksimänsä idean avulla. Kirja on helppo lukuinen ja mielenkiintoinen, sillä joka aukeamalla on uusi idea.

 

Juuri nyt en ole niin kiinnostunut markkinoinnista ja tämä on varmaankin ainut markkinoinnin kirja, jonka tulen lukemaan tänä syksynä. Moona lainasi minulle tämän kirjan ja suositteli sitä, joten ajattelin että se kannattaa lukaista läpi. Moonalta saa aina hyviä kirja vinkkejä. Hän ei tälläkään kertaa ollut väärässä tykkäsin paljon Tulosten tuplauksesta.

 

Kirjaa lukiessani kirjoitin muistiinpanoja ja mietin, että minä voisin ottaa tästä käytäntöön ja onko joku näistä markkinointi ideoista joku semmoinen, että sitä kannattasi hyödyntää meidänkin tiimimme markkinoinnissa. ”Maine rakentuu jokaisessa asiakaskohtaamisessa”. Se on aivan totta. Tämä on esimerkiksi yksi asia joka meidän tiimimme kannattaa muistaa. Vaikka emme saisi kauppaa tai yhteistyötä ei synny voimme silti saada uuden suosittelijan. On tärkeää antaa kaikille asiakkaillemme parastamme. Se kantaa pitkälle.

 

Kirjassa sanotaan: ”Anna, niin sinulle annetaan”. Tämä on tuttu lause akatemialta. Olen kuullut montakin kertaa akatemian vanhemmilta tiimiyrittäjiltä, että ensin pitää antaa, että voi ottaa. Esimerkiksi tehdä töitä vähän halvempaan hintaan ja ansaita luottamus, jonka jälkeen sinulle tarjotaan haastavampia ja palkitsevampia töitä.

 

Viesti oikealle ihmiselle oikeaan aikaan. Kirjassa kerrotaan hyvä tarina siitä, kuinka stand-up koomikko Dara O´Briainilta kysytään usein, miksi hän tekee huumoria vain kristinuskosta ja miksi hän ei pilkkaa esimerkiksi myös islaminuskoa ja muslimeja? Hänen vastauksensa on simppeli hän ei tiedä mitään noista uskonnoista ja vielä tärkeämpää hänen yleisönsä ei tiedä mitään noista uskonnoista. On vaikea nauraa asialle mitä et ymmärrä. Myös markkinoinnissa on tärkeää kohdentaa markkinointi oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan sekä oikeassa paikassa. Silloin markkinointi on kaikista tehokkainta. Mikä se oikea paikka, aika ja oikea asiakaskunta on, riippuu ihan täysin siitä mitä olet myymässä.

 

 

Mieleeni jäi erityisesti kappale missä kerrottiin mitä kannattaisi tehdä, jos olisi kuntosaliyrittäjä. Perheelläni nimittäin on kuntosali yritys. Aluksi hän teettäisi kuponkeja, joita näyttämällä kassalla asiakas pääsisi ilmaiselle tutustumiskäynnille ja saisi ottaa kaverinsakin mukaan.  Sitten hän etsisi kaikki lähellä olevat yritykset, joissa työskentelee päivittäin paljon ihmisiä. Hän soittaisi yritykset läpi ja tarjoaisi heille 30-45 minuutin ilmaisen työpaikkaliikunta hetken. Hän lähettäisi kohderyhmästä riippuen mies- tai naispuolisen vetäjän paikalle. He kävisivät vetämässä viikossa läpi noin 1-2 yritystä läpi niinä aikoina, kun salilla olisi mahdollisimman hiljaista. Tilaisuuksien jälkeen osallistujille jaettaisiin muutama ilmainen tutustumiskuponki. Tunnin vetäjää motivoitaisiin niin, että jokaisesta uudesta jäsenestä, joka on tullut tätä kautta asiakkaaksi hän saisi bonuksen. Samalla yritykselle tarjottaisiin pakettia, kerran viikossa kävisimme pitämässä jumppatunnin heidän tiloissaan. Tutustumiskuponkeja jaettaisiin myös jo valmiille asiakkaille ja jos he saisivat ystävänsä liittymään jäseniksi, he saisivat yhden ilmaisen kuukauden palkkioksi.

 

Oli hauska lukea mitä hän tekisi ja mitä meidän yrityksessämme on käytetty. En ala paljastamaan täysin meidän markkinointi kikkoja, mutta sen voin sanoa, että osaa näistä keinoista olemme käyttäneet. Mutta tässä kappaleessa oli myös muutama uusi twisti.

 

Tänään treeneistä tuotteistimme ja kehitimme palvelujamme, joita laitamme Kaukan nettisivuille. Poistimme osan vanhoista tuotteista ja lisäsimme pari uutta tilalle. Nettisivuja pitää vielä päivittää ja tuoda esille enemmän värejä sekä meidän persoonaamme! Meidän pienryhmässämme myös puhuimme markkinoinnista ja mietimme, miten lähtisimme markkinoimaan valitsemiamme palveluita ja kuinka paljon rahaa haluamme investoida markkinointiin. Varsinaista ideaa tähän kirjasta ei löytynyt, mutta se antoi apua mietintä prosessiin.

 

Kauka on nyt hyvässä vauhdissa ja olemme edistäneet montaa asiaa jo pienessä ajassa, muutama projektikin on käynnissä ja huomenna meillä alkaa touhu tiistai sitä seuraa kehityskeskiviikko ja päättyy touhu torstaihin. Näiden päivien aikana meidän tarkoituksenamme on kehittää Kaukaa myynnin ja markkinoinnin saralla. Ehkä pystyn tuomaan jotain uutta näkökulmaa Tuloksen tuplaus kirjan avulla.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!