Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuloksen tuplauskirja

Kirjoitettu 22.05.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Suomala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloken Tuplauskirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti, Pasi Rautio
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minulle on suositeltu luettavaksi heti ensimmäisten kirjojen joukossa tuloksentuplaus kirjaa koska siitä saisi paljon hyviä konkreettisia markkinointi kikkoja eri aloille. Kirjan luettuani olen vähän pettynyt kirjan tarjoamaan uuden tiedon määrään. Toisaalta markkinointi on hyvinkin yksinkertaista ja kun olen jo useamman markkinointikirjan lukenut, huomaan että samat lain alaisuudet tulevat esiin aina uudestaan.

 

Kirjassa toistui aina uudelleen asiakaspalvelun tärkeys. Uusien asiakkaiden hankinta on yritykselle paljon kalliimpaan kun saada vanha asiakas tulemaan uudelleen. Kirjassa annettiin tähän liittyen todella paljon erilaisia vinkkejä. Asiakkaiden jälkihoidon tärkeyttä toitotettiin niin useasti että jopa minä alan tajuamaan sen tosiasian että jos haluamme jatkuvia asiakkuuksia enemmän, on meidän oltava asiakkaisiin yhteydessä enemmän toteutuneen kaupan jälkeenkin. Faktahan on se että hyvin hoidetut ykköskorin asiakassuhteet tulevat olemaan suuressa osassa meidän yrityksen rahavirrassa.

 

Se miten nykyään hoidamme asiakassuhteita on hyvinkin lastenkengissä vielä, mutta täällähän ollaan oppimassa ja kokeilemassa erilaisia keinoja hoitaa asiakassuhteita.  Keräämme asiakasrekisteriä, jotta pääsisimme muistuttelemaan nykyisiä asiakkaitamme meidän yrityksen kehittymisetä ja uusien tuotteiden tulosta. Se miten asiakaitamme lähestytään, onkin mielenkiintoisempi kysymys. Sähköpostiviesti on kätevä keino lähestyä asiakkaita tehokkaasti, mutta itse viesti hukkuu todennäköisesti muiden samanlaisten viestien sekaan. Onhan meillä hyviäkin kokemuksia sähköposti markkinoinnista tai ainakin olemme saanet viestin erottumaan kymmenien samanlaisten viestien joukosta. Ääniharava viestitä saimme hyviä kokemuksia ja palautetta tulevaisuutta varten. Saimme viestiin sisälle tarinan joka jäi mieleen. Asiakkaat muistivat aina viestimme kun kysyimme oliko se tullut perille, vaikka he olivat saanet kymmeniä samanlaisia viestejä. Menestys se ei vielä ollut mutta hyviä palasia kannattaa kyllä poimia. Bisneran kuukausittainen sähköposti viestintä on hyvä keino kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Olemme kehittämässä video pohjaista informaatiota, uskon että se on juuri sopivasti erilainen ja hauska. Ensimmäinen versio lähtee asiakkaalle nyt maaliskuussa.

 

Asiakaspalvelu ja myynti kiteytyvät siihen että meidän on tarjottava asiakkaalle se mitä he tarvitsevat. Kun onnistumme palvelemaan asiakasta oikein, eli hän saa sen mitä hän oikeasti tarvitsee on meidänkin helpompi nukkua yömme. Pitkällä tähtäimellä yrityksen on toimittava näin, muuten meidän on aina hankittava uudet asiakkaat, koska vanhat saavat parempia tuotteita ja palveluita muualta. Itse olen huomannut elämäni aikana että asiakas arvostaa minua paljon enemmän, jos tarjoan vaikka naapuri putiikin tuotetta omani sijaan jos se on hänelle parempi. Asiakas tulee todennäköisesti palamaan minun luokse koska sai hyvää asiakaspalvelua. Tämä onkin tärkeää muistaa nyt yritystoiminnan alussa, koska tekisi mieli tarjota asiakkaalle kaikkea mitä me osaamme vaikka se ei hänelle olisi välttämättä kaikkein paras vaihtoehto.

 

Asiakkailta kerättävä palaute on kullanarvoista yritystoiminnan kehittämisessä. Reklamaatiot ovat osa yritysmaailmaa ja niiden hoito on sellainen taiteenlaji minkä osaaminen parantaa menestys mahdollisuuksia huomattavasti. Liian usein emme osaa ottaa palautetta tai reklamaatiota ammattimaisesti vastaan. Asiakkaassakin toki on monesti vika mutta hänen syyttäminen asiasta ei varmaan takaa pitkää ja tuottavaa asiakassuhdetta. Kirjassa annetaan hyviä vinkkejä palautteen keräämiseen. Esimerkiksi hotelleille kirjassa suositeltiin sitä, että hotelli tekee Facebookiin oman sivun joka on tarkoitettu vain reklamaatiolle ja mielellään asiakas laittaisi sen kuvan tai videon kera. Hotelli vastasi viesteihin omalla videolla jossa vika on korjattu. Pahimman vian löytäjä saa haluamaansa hotelliin lahjakortin, toki hotelli toivoo että reklamaation hoito sai asiakkaassa hyvän fiiliksen ja hän tulisi uudestaan.

 

Luin kirjan sillä silmällä että voisin hyödyntää vinkkejä jotenkin Bisneran markkinoinnissa, mutta nyt vasta älysin että nämä ideathan ihan oikeasti kannattaa myydä toteutuksineen muille yrityksille.

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!