Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuloksentuplauskirja

Kirjoitettu 18.02.20
Esseen kirjoittaja: Oskari Kakko
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksentuplauskirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti, Pasi Rautio
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuinka tuplata tulos? Tähän kysymykseen lähdin hakemaan ratkaisua Jukka Lahden ja Pasi Raution kirjoittamasta opuksesta. Kirjan kyllä kieltämättä mielenkiintoisella tavalla kirjoitettu. Joka toisessa kappaleessa on käytännön sivu. Ne alkavan aina sanoilla ”Jos olisin (esimerkiksi kiinteistövälittäjä), tekisin näin. Sen jälkeen kyseiselle henkilölle (tässä kohtaa, vaikka kiinteistövälittäjä) on tehty esimerkki markkinointi tekniikka, jolla parantaa tulosta. Kappaleen lopussa löytyy vielä arvio idean toteuttamisen työläydestä, kalleudesta, nopeudesta ja siitä, sopiiko se paremmin yritysten väliseen kauppaan, vai kuluttaja kauppaan.

Joka toisessa kappaleessa käydään ehkä hieman yleisemmin erilaisia ongelmia ja neuvoja, joita oli mielestäni helpompi lähteä soveltamaan omiin projekteihin. Näistä kappaleista valitsinkin muutaman, joista heräsi ajatuksia.

Maine rakentuu jokaisessa asiakaskohtaamisessa

Tämä korostuu varsinkin silloin, kun ei ole niin paljon laittaa markkinointiin. ”Emme halua myöntää itsellemme olevamme väärässä niinpä tuo päähämme muodostunut käsitys hyvästä palvelusta (tai tuotteesta) ei kovin helposti karise”. On tärkeää luvata paljon asiakkaalle, jotta tämä ylipäätään kiinnostuu juuri sinun palvelustasi tai tuotteestasi. Toisaalta myös hyvä muistaa, että jos lupaat kuuta taivaalta, voi asiakas ruveta pohtimaan pystytkö pitämään liian kovan lupauksen. Aina on kuitenkin pyrittävä ylittämään omat lupaukset ja asiakkaan odotukset. Tämä taas laittaa pohtimaa, kuinka paljon voit ylittää lupauksesi, jotta voit myös jatkossa tekemään sen.

Monesti on myös hyvä muistaa olla asiakkailleen ihminen, eikä ainoastaan yrittäjä.

Tästä aiheesta nousi vahvasti mieleen torstaina yhteen paikalliseen yritykseen tekemämme asiakaskäynti. Asiakas ei ollut selkeästi ollenkaan valmistautunut tapaamiseen ja se yllätti ainakin itseni täysin. Hän oli oikeastaan jokaisesta keskustelemastamme aiheesta täysin tietämätön. Olisi tehnyt mieli vaan kävellä ovesta ulos sanomatta yhtään mitään. Vaikka nyt en usko ikinä tekevämme kyseisen yrityksen kanssa yhteistyötä, oli varmasti ihan hyvä itsemme kannalta, että yritimme omalta osaltamme hoitaa hommat asiallisesti ja ammattimaisesti. Mutta olipahan kokemus.

Montako liidiä todella tarvitset?

Tästä on ollut tiimiakatemialla monesti paljon ääntä. ”Vähintään 100 soittoa yhtä kauppaa kohti” fraasia on jyrissyt toinen toistaa isoimmilta ja paremmilta tiimiakatemialaisilta ja sen johtoportaalta. Olen monesti tätä mielessäni pohtinut ja kyseenalaistanut. Tämä mielestäni ajaa suoraan tapaan, jolla määrä korvaa laadun. Soitellaan Nokiat ylikuumentuen mahdollisimman monelle asiakkaalle, jotta saataisiin sitä tarunhohtoista kauppaa. Miksi ei voitasi rajata aluetta edes hieman ja joku saattaisi ehkä jopa kiinnostua tuotteestasi tai palvelustasi? Mielestäni jos tarvitset 100 soittoa tai asiakasta yhteen kauppaan olet unohtanut asiakasymmärryksen aivan totaalisesti.

”Jos sen sijaan pystyt rajaamaan viestin saajien joukkoa tuotteellesi ja palvelullesi sopivammaksi, voit samalla rahalla (jonka käytät markkinointiin) toistaa viestin useita kertoja (tai varioida viestiäsi monta kertaa) ja näin kasvattaa huomattavasti todennäköisyyttä saada vastaanottajista asiakkaita”. Jos esimerkiksi rajaat 10 000 asiakkaan asiakasryhmästä 1000 asiakasryhmään pystyt käyttämään 10 kertaa enemmän rahaa yhtä asiakasta kohti.

Toinen vaihtoehto on luoda eri kohderyhmille kohdennettuja kampanjoita, ”älä yritä tunkea samaa viestiä kaikkien kurkusta alas”.

Kirjaa lukiessani tajusin vasta että mikä oli todennäköisesti suurin este, miksi kauppaa ei syntynyt, kun lähdin ottamaan yrityksiin yhteyttä eurheilu.comin kautta. Laiton kohtuun monelle yritykselle meiliä, mutta ainoastaan sieltä täältä tuli vastauksia. Olin jättänyt kaupan ainoastaan puolitiehen, enkä ollut soittanut esimerkiksi varmistaakseni, että kyseinen firma olisi edes saanut tai nähnyt viestiä. Samalla olisi todennäköisesti miksi se ei toimi tai miten voisi myyntiä lähteä kehittämään.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!