Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tunneäly Työelämässä

Kirjoitettu 20.03.15
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tunneäly työelämässä
Kirjan kirjoittaja: Daniel Goleman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Ainoastaan tunneälykäs ryhmä, organisaatio ja yritys voi nykymaailmassa menestyä” – Enää eivät riitä älykkyys, tietotaito ja se mitä koulussa opimme- tai ainakaan perinteisessä koulussa. Tarvitsemme kykyä tulla toimeen itsemme ja toistemme kanssa.

 

Onko Tiimiakatemia oivallinen paikka oppia tunneälykkääksi?

 

Tunneälykkyys on ihmissuhdetaitoja; empatiaa, yhteisötajua, moninaisuuden hyväksikäyttöä, ryhmätyötaitoa ja johtajuutta. Se on myös itsehallintaan perustuvia ominaisuuksia; aloitekykyä, luotettavuutta, itseluottamusta, muutosvalmiutta ja kunnianhimoa. Kaikilla on jonkinlainen tunneälykkyys, mutta aivan kuin muitakin taitoja voi tunneälykkyyttäkin kehittää.

 

Monesti sitä tulee Tiimiakatemialla porskutettua tukka putkella kiireessä ja humussa. Eikä sitä edes tajua kuinka tärkeitä asioita tiimissä työskenteleminen meille opettaa vähän, kuin huomaamatta. Työskentelemme päivittäin muiden ihmisten kanssa. Joudumme väkisin oppimaan itsehillintää, vastuuntuntoa, vakuuttamista ja muiden huomioimista. Nämä kaikki taidot ovat merkittäviä nykypäivän työelämässä. Ne ovat niitä taitoja, joilla usein mitataan kuka saa pitää työpaikkansa ja kuka saa ylennyksen.

 

Kirjaa lukiessani todella huomasin oman kehitykseni Tiimiakatemialla. Ensinnäkin missään ikinä aikaisemmin en ole joutunut analysoimaan itseäni niin paljon; Miksi teen näin, miksi minusta tuntuu tältä, millainen olen, missä olen hyvä tai huono. Sitä on oppinut tuntemaan itsensä ja itselleni merkitykselliset asiat ja arvot aivan uudella tavalla. Ennekin ne on kuplinut tuolla jossain sisällä, mutta niitä ei ole osannut nimetä. Tiimissä kun ne on pitänyt selittää muille, niin asioista on tullut konkreettisia, ne on pitänyt oppia määrittelemään.

Toinen asia missä on tullut valtavaa kehitystä. On yksinkertaisesti kommunikointi siis puhuminen. Osaan antaa paljon paremmin palautetta. Puhun suoraan ja rehellisesti, mutta en loukkaa. Osaan pitää suuni kiinni ja luokitella mikä kannattaa sanoa ääneen ja mikä ei. Minkä sanomisesta voisi olla hyötyä ja millä asialla ei ole painoarvoa. Ei ole väliä kuka asian sanoo, kunhan se vain sanotaan.

 

Kolmas merkittävä kehitys on omien rajojen tiedostaminen. Osaan sanoa ei! Ei-kiitos! Minulla on jo riittävästi hommaa, en pysty tekemään tätä nyt! Ennen niin sanottu ylisuorittaminen on ollut helppoa, koska tavallisessa koulussa tehtävät loppuvat aikanaan ja niitä pystyy ihan helposti tekemään nopeammin. Tiimiakatemiassa projektit ja tekeminen eivät kyllä lopu kesken, joten on ollut pakko oppia priorisoimaan ja kieltäytymään. Kaikkea ei tarvitse tehdä nopeasti ja super tehokkaasti, jotta pääsisi nopeammin viettämään vapaa-aikaa. Nyt osaan sijoittaa sopivasti työtä ja sopivasti vapaata! J

 

Minusta on myös kehittynyt paljon enemmän muita ajattelevampi, yhteistyöhenkinen ihminen. Ennen työpaikka/koulupaikka on ollut paikka, jossa vain hoidetaan oma osa-alue ja se riittää! Ihan sama oliko ryhmätyö, hoidat vaan hommasi ja sitten huokailet, kun muut eivät tehneetkään niin. Tiimiakatemiassa se ei mene niin! Sinuun pitää huolehtia myös tiimistäsi. Luottaa ihmisiin, delegoida ja kannustaa! Käyttää ihmisten vahvuuksia hyväksi, jotta päästään tiimin kannalta parhaaseen tulokseen.

 

Yksilönä tunneälyn taidot siis kehittyvät huimasti ja vähän kuin itsekseen. Mutta miten saamme koko tiimin toimimaan tunneälykkäästi, kuin huipputiimin?

 

Huipputiimillä on kirjan mukaan seuraavat tunnetaidot:

  • Empatia; ihmisten välinen ymmärrys.
  • Yhteistyökyky ja ponnistelu yhteisvoimin.
  • Avoin viestintä, selkeät säännöt ja odotukset, puuttuminen heikosti tuottavien jäsenten toimintaan.
  • Halu parantaa työtehoa; palautteen huomioiminen ja kyky ottaa siitä opiksi.
  • Itsetuntemus: Tiimin heikkojen ja vahvojen puolien arviointi.
  • Aloitekyky ja ongelmien ennakointi.
  • Luottamus yhteisiin kykyihin.
  • Joustavuus yhteisten tehtävien hoitamisessa.
  • Organisaatiotaju; Tiimiakatemian tarpeiden ymmärtäminen ja niiden neuvokas hyväksikäyttö.
  • Siteiden solmiminen muihin tiimeihin.

 

Useita tunneälyllisiä taitoja huomaa selvästi olevan Dynaamiassa, mutta niitä ei ehkä ymmärretä taidoiksi. Huipputiimiin on vielä pitkä matka, mutta en näe syytä miksi meistä semmoista ei voisi kehittyä. Minusta kaipaisimme yhteistä haastetta, koko tiimiä innostavaa tavoitetta. Joka nostaisi meidän yhteisen tunneälykkyyden esille ja laittaisi sen kehittymään. Kaikki meistä eivät näe tällä hetkellä tiimin merkitystä ja sen voimaa tai eivät koe sitä tarpeelliseksi.  Yhteinen haaste voisi tiivistää meitä tiimiyrityksenä ja tiiminä. Ja auttaa ymmärtämään tiimin ja yksilöistä muodostuvan ryhmän eron. Sitä kautta olisimme askeleen lähempänä huipputiimiä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!