Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuottajan baari

Kirjoitettu 16.12.16
Esseen kirjoittaja: Olli Leikas
Kirjapisteet: 3
Kirja: Pitch Perfect
Kirjan kirjoittaja: Bill McGowan & Alisa Bowman
Kategoriat: 1. Oppiminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Pitch Perfect -kirja kertoo siitä, kuinka kommunikoida/viestiä oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, oikeasta asiasta, oikealle henkilölle, oikealla äänensävyllä.

Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun mielesi tekee ilmaista jotain:

– Monissa tilanteissa ei ole enempää kuin yksi laaki saada viesti perille

– Aloita ytimekkäästi ja yritä kuulostaa edes etäisesti kiinnostavalta ihmiseltä

– Rakenna tarinalla mielikuvia ja yksityiskohtia

– Tee ydinsanomastasi mahdollisimman lyhyt ja ”rikas”

– Jos tuntuu, että se mitä suusta tulee, ei ole ollenkaan kontrollissa – hidasta tahtia

– Ryhdillä ja ulkoasulla on merkitystä, halusit tai et. Sinä et ole se joka joutuu sinua katselemaan

– Ole aidosti kiinnostunut myös vastapuolen henkilöistä

Koska me tiimiakatemialaiset olemme lähestulkoon viestinnän supersotilaita, niin minäkin olen päättänyt tällä esseellä olla kerrankin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tänään (kyllä, tämä on niinkin tuore kirjoitus), 15.12.2016, vietimme kanssalaistemme kanssa niin kutsuttua baarikierrosta.

Tiimiakatemialla on jo pitkän aikaa pyritty avaamaan tiedonvirtauksen lukkoja. Porukka on hautautunut omiin poteroihinsa, joista ei ollut kukaan enää hetkeen viitsinyt nostaa päätä ja kysyä viereisestä kuopasta, että löytyykö vielä latinkia. Tätä lähdettiin alkusyksyn Elonkerjuu-tapahtuman mainingeissa korjaamaan ja syksyn arkeen otettiin mukaan teematreenit, joihin osallistuu ihmisiä kaikista osuuskunnista. Tämän päivän baarikierrosta voidaankin kutsua myös sivistyneemmin ”oppimisbaareiksi,” koska ainoa asia mitä siellä jaettiin tuopeittain, oli tieto ja inspiraatio. Miksi tästä tapahtumasta on syytä kirjoittaa? Koska konseptihan oli oikeasti ihan todella toimiva ja hyvä. Yhteisöön saatiin hyvin pöhinää ja porukka sai oikeasti jotain aikaan.

Erilaisia baareja oli yhteensä viisi kappaletta, viiden syksyn aikana toteutuneen teeman mukaisesti: myynti, markkinointi, johtaminen, palvelumuotoilu ja crossmediatalous. Mutta näin jälkikäteen ajateltuna sinne olisi voinut loppuun lisätä yhden yhteisen ”ylläriworkshopin” nimeltä Tuottajan baari. Tämän oppimisbaarin tarkoituksena olisi pienissä ryhmissä ollut vastata kysymykseen: miten tämän päivän kokonaisuus tuotteistetaan talon ulkopuolisia asiakkaita varten?

Koska keksin kyseisen baarin tässä hetki sitten, niin avaan saman tien keskustelun ehdotuksella siitä, minkälainen tuote tästä paketista voitaisiin kiteyttää.

Tuotteen nimeksi tulee Oppimisbaarikierros ja sen kohderyhmänä on keskisuuret ja suuret yritykset sekä niiden keski- tai ylin johto. Tuote tarkoittaa päivän mittaista koulutustilaisuutta 20-70 henkilölle, jonka aikana keskiössä pidetään yrityksen omat toiminnot. Tällöin yritys ei haaskaa omia resurssejaan ”turhaan” kivestenneppailuun. Oppimisbaarikierros muodostuu yhteensä kuudesta 45-60min kestävästä oppimisbaarista, kick-off tilaisuudesta sekä f**k-off tilaisuudesta, eli tapahtuman päätöksestä. Oppimisbaarien teemoina toimivat niin ikään tämän päivän aikana timanttiin hiotut baarit:

Markkinoinnista – kuinka yrityksen markkinointia voidaan tehostaa erilaisten teoreettisten viitekehysten kautta? Minkälaisia konkreettisia parannuksia markkinointiin voidaan tehdä jo baarin aikana? Ollaanko aallonharjalla ja sujuuko Sinillä siivous?

Johtamisesta – voiko tuoreimmista johtamisen teorioista poimia jotain uusia ajatuksia, vastaavatko ne käytäntöä nykyhetkellä, pitäisikö niiden? Mitä konkreettisia parannuksia voidaan yrityksen johtamiskäytänteisiin tehdä jo baarin aikana?

Myynnistä – Vetääkö myynti? Kertooko se yhtenäistä tarinaa markkinoinnin kanssa? Toimiiko pitchaukset, hissipuheet ja asiakaslistat? Miten myyntiä seurataan, hyödynnetäänkö siinä digitaalisia palveluita kylmäsoittojen vähentämiseksi? Mitä myynnin teorioita voidaan hyödyntää tai toteuttaa paremmin? Voidaanko jotain parannuksia tai myyntiennätyksiä tehdä jo workshopin aikana?

Palvelumuotoilusta – Ovatko yrityksen tuotteet tarpeeksi seksikkäitä? Tuoksuuko myski, näkyykö kello? Onko tuotteen hyöty viestitty selkeästi, vastaako hyöty tuotteen tarjoamaa ratkaisua? Pystytäänkö tuotteita ja palveluita muotoilemalla tehostamaan yrityksen myyntiä ja auttamaan myyntiorganisaatiota tehtävässään? Voiko palvelumuotoilun avulla innostaa muitakin osastoja myymään yrityksen tuotteita? Mitä teorioita voidaan jalkauttaa osaksi yrityksen arkea? Pystyykö palvelumuotoilusta tekemään säännöllisen prosessin?

Crossmediasta – Onko yrityksen tarina selkeästi esillä, missä se on esillä? Millä tavalla videoita hyödyntämällä tuodaan yritystä lähemmäs asiakkaita? Mitä asioita yrityksen sanomaan liitetään, voiko niitä kehittää, tarvitseeko niitä muuttaa, pitääkö lisätä tai jopa poistaa? Millä tavalla tarinallisuutta ja sisällöntuotantoa kannustetaan ja tuodaan esille yrityksessä? Mitä hyötyä aktiivisesta sisällöntuotannosta on? Miten tähän voidaan vaikuttaa jo baarin aikana?

Kuudentena ”yllättävänä lisäarvobaarina” on tänään keksitty Tuottajan baari. Siihen osallistuvat kaikki sen jälkeen, kun kaikki muut baarit on kierretty alta pois. Siinä vastataan kysymykseen: Kuinka tämä päivä tuotteistetaan palvelemaan jatkossa yrityksen toimia parhaalla mahdollisella tavalla, joko uutena tuotteena, parempana tuotantona, etc?

Koska tämä palvelu työllistää useamman ihmisen ja sen hyödyt tilaajalla ovat kiistatta äärimmäisen suuret, niin hinnoittelu on lähtökohtaisesti vähintään 10 000e per järjestetty Oppimisbaarikierros. Päivästä koostetaan tilaajalle vielä korkealaatuinen video, jota se voi jälkeenpäin käyttää markkinoinnissa, koulutuksessa etc. Luonnollisesti kaikki päivän aikana luotu materiaali koostetaan tilaajalle yhdeksi isoksi portfolioksi.

Törkeä lupaus: ”Jos et koe palvelustamme olleen mitään hyötyä sinulle, niin lupaamme silti pitää palkkion.”

No sen nyt oli vähän mustempaa huumoria.

***

Arvoisat tiimiyrittäjät, ystävät, ihmiset. Tein tämän teitä varten ja vaikka tutustumani kirjan tarkoitus olikin ensisijaisesti auttaa puhumista käsittelevissä tilanteissa, niin pyrin huomioimaan tekstin alussa mainitut pointit myös tässä kirjoitetussa viestinnässä.

Ei muuta kuin työstämään, kyllä siitä vielä C-kasetti tehdään.

– Olli

Ps. Tämän esseen yksi kirjapiste on ansaittu päivän Oppimisbaareista.

 

Olli Leikas

044 5222673

olli@driimi.fi

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!