Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuottajan käsikirja

Kirjoitettu 18.01.16
Esseen kirjoittaja: Neea Takala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuottajan käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Elina Saksala
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuottajan käsikirja – Elina Saksala

 

 

? Mille olet viimeksi nauranut oikein makeasti ?

 

Alussa käydään läpi millainen tuottaja on kyseessä. Seuraava steppi on tuottajan oma arviointi johtajana käyttäen joharin ikkunaa. Tuottajan on hyvä pystyä motivoimaan tiimiä oikealla tavalla, jotta tuloksesta tulee onnistunut.

Tuottajan käsikirja on juurikin oikea työkalu sille, joka haluaa astua tuotannon maailmaan. Kirjassa on haastateltu Suomessa toimivia tuottajia ja he kertovat oman tarinansa työelämässään. Juuri nämä ovat mielenkiintoisia luettavia.

”Tuottajan oma myönteinen asenne heijastuu tiimiin.”

Tuottajan johtajuudesta kirjassa on useampaakin esimerkkiä ja apuja sekä keinoja johtaa projekti maaliin asti, mutta tässä esseessä keskityn enemmän itse tuottamiseen.

 

 

Tuotekehitys

 

Havannointi -> ideointi -> konseptointi -> roolitus -> tuotantosuunnittelu

 

Aloitimme Piinapäivien suunnittelun heitellen ideoita ilmaan. Lähdimme työstämään yhtä ideaa, jossa oltaisiin tehty gourmee ruoka itse, ja tarjottu gaalassa, joka kuitenkin jouduttiin hylkäämään erilaisista syistä. Se kuitenkin oli vain hyvä, sillä me saimme uutta puhtia ideointiin.

Outta box

Lähdimme hakemaan ihan jotain erilaista, mitä ei ole ollut vielä Piinapäivillä. Viimeksi on ollut liikuntapäivää ja piknikkiä, mutta halusimme jotain, mikä jäisi mieleen. Niinpä aloimme heitellä ideoita ilmaan. Jonkin ajan kuluttua kokosimme ajatuksemme ja saimme yhteisen idean: Tosi-TV. Reality-sarjoja on monenlaisia televisiossa, joten päätimme käyttää niitä kaikkia.

 

Kuva: Sipulimalli

IMG_5063

 

 

Toiminta-ajatus: Tiimiyritykset saisivat kokea jotain erilaista ja mieleenpainuvaa.

Näkökulma: Asiakkaan kautta, mukava kokonaisuus, jossa on myös extra-asiakas.

Informaatio: Valitsimme ne ohjelmat, jotka voimme toteuttaa parhaiten ulkomaailmassa.

Kerrontatapa: Paljastimme teeman laittaen pieniä pätkiä reality-sarjoista, paljastaen vain vähän. Tarkoituksena oli tehdä mielenkiintoa herättävä ja jännitystä luova alkukatsaus. Ulostuonti oli Facebookin kautta, mutta sen olisi voinut tuoda myös toimistoille paperimuodossa.

Muotoratkaisut: Pyrimme luomaan jokaisen realityn kohdalla oman maailman, joko kuvilla, tekemisellä tai musiikilla. Olisihan sitä voinut luoda jokaisen pisteen vielä paremmin sen näköiseksi mitä tv:ssä näytetään, kuten esimerkiksi juonnoilla, musiikilla, lavasteilla jne.

 

Samaa mallia voi käyttää myös Gaalan järjestelyyn. Halusimme gaalasta hienon ja sivistyneen, ei niinkään TA:maisen, missä mentiin ehkä vähän metsään. Jätimme kaiken fiiliksen rakentamisen valmistuneille tiimeille, joilla oli omat esityksensä ja kuvakoosteensa. Alussa suunnittelin mahtipontista lauluesitystä, mutta ajatus hienostogaalasta ja nappisuorituksesta painoi päälle liikaa, ja innostus laantui, pelko sai vallan. Itse olisin voinut tehdä gaalastakin TA:maisen, jotta valmistuvat olisivat saaneet läksiäisiksi TA-spirittiä omien esitystensä lisäksi. Mutta hyvä näin, ja jatkopaikoissa sitä ainakin sitten tuli.

 

 

Tuotteen/projektin kulku alusta loppuun lyhyesti step by step:

  1. tavoitteiden asettaminen: elämys, joka onnistuu
  2. aikataulutus: projektin eteneminen sovelletulla Scrum-menetelmällä
  3. vaiheistaminen ja organisointi: vastuut jaettu
  4. riippuvuuksien hallinta: ei sairaslomia, video työstettiin ajallaan
  5. resursointi: työtehtävät jaettu
  6. roolitus ja delegointi: kaikilla oma tehtävä (tilat, toteutus, ideointi, hankinnat)
  7. riskien hallinta: riskit mietittynä etukäteen, tilojen peruutus?, myöhästyminen aikataulusta? Yksi tila peruuntuikin, josta otimme seuraavat vaihtoehdot käyttöön. Aikataulussa pysyttiin suht hyvin, vaikka joillekin pisteille kasaantui ryhmiä (-> ratkaisu: hypätä pisteen yli?)
  8. sisäinen viestintä ja dokumentointi: Whatsappissa ja Drivessä.
  9. tiedotus ja markkinointi: Olisi voinut herättää lisää huomiota toimistollakin.
  10. aloitus – seuranta ja ohjaus – lopetus: loppurutistus eli toteutus. Lopetus sujui huonosti, sillä kuvien saamisessa kesti. Olisimme voineet käydä myös kahvilla projektitiimin kesken. Teimme treeneissä jälkimotorolan, mutta unohdimme täysin tehdä jälkikyselyn asiakkaalle eli tiimiyrittäjille.

 

 

Kirja oli hyvä teos, jota voi käyttää jokaisen projektin luomiseen ja loppuun viemiseen.

 

VILLIÄ IDEOINTIA

TIUKKAA BRÄNDÄYSTÄ

RISKIEN HALLINTAA

 

Neea / Osuuskunta Wedia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!