Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 05.04.20
Esseen kirjoittaja: Petra Heikkinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen on ollut ajankohtainen aihe jo pitkään, niin Gravissa, kuin omissa projekteissani. Minulla on työn alla muutama projekti, jotka haluaisin tuotteistaa. Siispä päätin lukea tämän kirjan ja koenkin, että sain siitä paljon konkreettisia oppeja projekteihini.

Kirjassa käsiteltiin paljon sitä, kuinka asiantuntijat kokevat, ettei juuri heidän asiantuntemustaan ole mitään mahdollisuutta tuotteistaa. Tämä on väärä luulo. Kaiken voi tuotteistaa. Luulen vain, että kieltenoppiminen on hieman haastavampi tuotteistaa, mutta sekin on mahdollista dokumentaation avulla. Toisaalta esimerkiksi Benny Lewis on tuotteistanut Fluent in 3 Months ja Language Hacking konseptit erittäin hyvin. Nettisivut, kirjat, blogit ja työkirjat siirtävät Benny Lewisin osaamista laajan yleisön käyttöön. Tuotteistus myös kieltenoppimisessa siis toimii hyvin.

Usein ajatellaan, ettei asiakkailla voi olla niin samanlaista ongelmaa, että voitaisiin tehdä valmis paketti kyseisestä asiantuntijapalvelusta, että se sopisi kaikkiin. Ratkaisu tähän on kuitenkin tuotteistaa palvelusta jonkinlainen pääpalvelu, johon voi lisätä lisäpalveluiden ostomahdollisuuden. Näin koko konseptista tulee helpommin hahmotettava niin yritykselle kuin sen asiakkaille. Tuotteistamalla myös parannat palvelun katetta.

Modulointi tuo tähän ongelmaan ratkaisun, sillä palvelun voi myös koostaa eri moduuleista, jotka on erikseen tuotteistettu. Itse pidin kautta kirjan esiintyvästä ravintolaesimerkistä. Ravintola on simppeli esimerkki aina tuotteistetusta konseptista. Sitä ei ehkä tule ajatelleeksi, että jokainen ravintola on tuotteistettu, mutta kun ajattelee tuotteistamatonta ravintolaa, huomaa eron. Ravintolassa ei ole mahdollista tilata täysin kustomoituja annoksia, sillä se ei olisi kustannustehokasta, eikä ajallisestikaan tehokasta. Listalla voi olla esimerkiksi alkupalasta, pääruoasta ja jälkiruoasta kustakin 10 vaihtoehtoa, moduulia, josta asiakkaan on mahdollisuus valita haluamansa kombinaatio. Erilaisia kombinaatiovaihtoehtoja tulee näin tuhat erilaista.

Jos projekti on tuotteistettu, se on kaikin puolin helpompi hahmottaa, ja helpompi myydä. Kirja kertoo palvelumuotoilusta, joita tiimillämme on menossa, esimerkiksi nettisivupalvelu yrityksille. Digimarkkinointipalvelun tuotteistaminen tekisi palvelusta paljon helpommin myytävän. Itselläni on myös tekeillä espanjan kielen Language Hacking kurssi, jonka aion kirjan oppien avulla tuotteistaa. Myös hieman tämän kirjan opeista sivussa meillä on kehitteillä huonekalusuunnitteluprojekti, jota tuotteistamme ja brändäämme tällä hetkellä.

 

Kiteytettynä, ensin sinun täytyy valita asiakasryhmä, kenelle haluat tehdä palveluja.

Seuraava steppi on saada selville asiakkaan ongelma.

Kolmas steppi on luvata ratkaista ongelma. Jos kyseessä on törkeä lupaus, se on myyvempi kuin pelkkä lupaus. Tavallista on myös se, ettei asiakkaalle luvata mitään. Tämä toki asettaa rajoitteita sille, paljonko kauppaa voit odottaa. Törkeä lupaus on seuraavanlainen:

  1. Se saa asiakkaan uteliaaksi ja jopa epäuskoiseksi
  2. Se on helposti mitattavissa
  3. Se erottuu kilpailijoista
  4. Se houkuttaa ostamaan

Neljäs steppi on selkiyttää, mikä palvelu ratkaisee asiakkaan ongelman, ja mitkä sen hyödyt ovat. Epäreilun ylivoiman rakentaminen tuotteelle on kannattavaa, sillä asiakas maksaa, jos tuotteesi sopii joihinkin seuraavista kategorioista:

  1. sitä ei saa muualta
  2. Se tarjoaa konkreettisia hyötyjä
  3. Sillä on hyvä tarina, mielikuva tai imago

Viidentenä vuorossa on yksityiskohtainen palvelusuunnitelman vaihe vaiheelta erittely.

Tässä vaiheessa tuote on suunniteltu, sinulla on valmiina palvelusuunnitelma. Seuraavaksi on vuorossa myyntisuunnitelman teko. Myyntisuunnitelmaan kuuluu se, mikä on valitsemasi jakelukanava tuotteelle. Vastaväitteet, myyntiargumentit ja kenelle tuotetta lähdetään myymään, kuuluvat myös myyntisuunnitelmaan. Markkinointimateriaalien tuottaminen ja hinnan määrittely ovat seuraavia vaiheita palvelun tuotteistamisessa. Kannattaa panostaa visuaaliseen puoleen markkinointimateriaaleissa, joita ovat esimerkiksi nettisivut ja esitteet.

Dokumentointi on tuotteistamisessa kaiken a ja o. Tuotteistaminen on monistuvuutta, eli tarkoituksena on kehittää konsepti toimivaksi, ja monistaa sitä, eli dokumentoida koko prosessi ja luoda resepti niin, että palvelu on mahdollista toteuttaa koko mittakaavassaan ilman tiettyjen henkilöiden läsnäoloa.

On ollut jo hetken mielessä sushibaarin perustaminen erääseen K-supermarketiin. Minulta löytyy kokonaisvaltainen paketti resepteistä ja työmenetelmistä henkilöstön koulutukseen ja tilan järjestelyyn johtuen vuoden kokemuksestani sushikokkina kiinalaisessa ravintolassa. Tämä olisi mielettömän hieno projekti, ja aion sopia tapaamisen K-supermarketin kokin kanssa järjestelyihin liittyen. Tähän tarvitsen yksityiskohtaisesti dokumentoidun reseptin sushibaarin luomiseen tyhjästä. Tällä hetkellä ideaa ei ole tuotteistettu, vaan se on omassa päässäni. Dokumentoinnin avulla jonkun toisen on mahdollisuus toimia ohjeiden mukaan, hypoteettisessa tilanteessa K-supermarketissa, ilman minun läsnäoloani.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!