Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 30.05.21
Esseen kirjoittaja: Lotta Kankainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tätä kirjaa reflektoin jo viime keväänä perusopintoihin, mutta halusin reflektoida sen uudelleen tänne. 

Kaikkea kaikille on, mitään ei kenellekään. Tämän ajatuksen pohjalta on hyvä lähteä miettimään ja määrittämään ensimmäiseksi palvelua asiakaan eli ostajan tarpeesta. Ihmiset ovat valmiita maksamaan palveluista, jos ne ovat hyviä ja tulevat oikeaan hetkeen. Tästä ajatuksesta lähti myös meidän Carccia yhteistyö viime keväänä 2020 liikkelle. COVID-19 takia monet irtokarkkilaarit olivat kiinni tai niitä ei täytetty tai sitten pelättiin, että niistä saadaan korona. Carccian palvelu tarjosi kotiinkuljetuksella irtokarkkeja kesällä, joten kynnys tilaamiseen voi olla matalampi, kuin kaupassa käymiseen. Oliko se sitten matalampi? Carccian suosio oli alussa iso, mutta hiipui sitten loppua kohden. Konsepti oli uusi Jyväskylässä ja se herätti kiinnostusta. Harmiksemme emme saaneet drone-kuljetuksia toimimaan Jyväskylässä. 

  

Miten voin tuotteistaa palvelun? Tuotteistaminen tässä Jari Parantaisen kirjassa tarkoittaa työtä, jonka tuloksena asiantuntemus tai osaaminen jalostuu myynti-, markkinointi– ja toimituskelpoiseksi palvelutuotteeksi. Carccia oli jo jalostunut Tampereella tällaiseksi. Meidän tehtävänämme oli jatko jalostaa siitä yhtä hyvä, jopa parempi täällä Jyväskylässä. Pysyä konseptissa, mutta tuoda silti siihen jotain uutta. Koko ajan kehittää ja vaikuttaa mihin suuntaan palvelu kehittyy. Mutta, kun konsepti oli jonkun toisen luoma ei meillä ollutkaan hirveästi mahdollisuutta kehittääkkään sitä todellisuudessa. Useat ideamme torpattiin ja kyllähän se niin menee, että itse keksimää on paljon mukavampi kehittää eteenpäin, kuin toisen keksimää. Tai ainakin tämä on minun mielipide. 

Tänä talvena 2021, iskimme Lassin kanssa kehittämämme podcastin nimeltään opiskelijapäiväkirjat ulos. Miten onnistuimme sen tuotteistamisessa? No saimme koko projektille 2000euron avustusrahoituksen ja sanotaan näin meillä oli mahtava tilaisuus tuotteistaa se hyvin. Mutta suosio ei ollutkaan niin iso. Välillä kannattaa muistaa, että hyväkin idea voi olla ihan paska. Podcastia tehdessä kannattaa valita oikeasti aihe mikä kiinnostaa ja mistä riittää puhuttavaa paljon. 

  

Dokumentoinnin tärkeyttä ei voi tarpeeksi korostaa tuotteistamisessa. Tuotteistamisen avulla on mahdollista monistaa vaikeitakin taitoja niin, että jokainen kuin vain huippuammattilaiset saa huippu tuloksia aikaan. Ehkä täytyisi pyrkiä siihen, että jokainen ihminen on korvattavissa, jos se ei vaikuta laatuun mitenkään. Tätä olen miettinyt myös meidän tiimin markkinoinnin kohdalla. Täytyy tehdä niin selkeät ohjeet, jotta kuka vaan voi sitä toteuttaa. Jokainen on korvattavissa niin pitkään, ennen kuin se on muita parempi. 

Näin jälkeenpäin mietittynä Carcciaa dokumentoinnin kannalta, sitä olisi helpottanut jatkuva inventaario. Loppua kohti se hieman jäi. Sama pätee myös kuittien yms. Dokumentointiin. 

  

Mitkä ovat tuotteistamisen kompastuskiviä? 

Patentoi ideasi julkistamalle ne. Tässä voi taas korostaa läpinäkyvyyttä, se on äärimmäisen tärkeää niin tiimitasolla, kuin myös akatemiatasolla. Eihän kukaan halua lähteä kehittämään saman tyyppistä projektia ja se kaatuu sitten siihen, että joku muu on myös tehnyt näin kun ei olla keskusteltu. ”Vahvaritovat mahtava väylä näyttää ja kertoa mitä tiimit tekee, mutta edelleen jotkut tiimit ovat mysteereitä. Näin ajattelin viime vuonna. Mutta nykyään tiimien projektien näyttäminen on korostunut entisestään koronan myötä. Kukaan ei tiedä mitä toiset tekee  ellei niistä kerrota vahvareissa tai pidetä itsestään kovaa ääntä akatemialla. Tai laiteta itseään ehdolle palkintoäänestykseen. Nykyään itsestäni tuntuu siltä, että en halua tehdä olleenkaan mitään sellaista, mitä muut tekevät. 

 

Asiakkaan tarve ei ole kovin polttavaEntä jos asiakas ei haluakaan tilata irtokarkkeja kotiin vaan ostaa ne edelleen mieluummin kaupasta. Mitä me keksitään sitten, että päihitämme kaupasta ostetut karkit. No koronahan helpotti kesän 2020mittaan. Tuli kesä ja lämpö, mitä ihmiset ostavat helteellä, jäätelöä, eivät karkkia.  

  

 Niukka tai olematon budjetti, ”tehdään kuin ehditään”  Tähän täytyy investoida aikaa ja ehkä myös rahaa. Korostaisin olennaisesti kohdennettua ja maksettua markkinointi esimerkiksi facebooksissa, kun Carccia aloitti toimintaansa täällä sitä alettiin kohdistamaan Jyväskylän alueelle, jo suoraan. Jotta siitä olisi paras mahdollinen hyöty tuotteistamisen ja asiakkaiden näkökulmasta, jotta palvelu tavoittaisin mahdollisimman hyvin ihmisiä. Kesällä 2020 tehtiin yhtesityötä myös Jyväskyläläisten vaikuttajien kanssa. Palataampa opiskelijapäiväkirjoihin meillä kylläkin oli iso markkinointibudjetti mutta emme osanneet käyttää sitä  hyödyksemme. Sorruimme myös tuohon kompastuskiveentehdään kun ehditään”. Kumpikin projekti opetti paljon tuoettaistamisesta , mutta vielä enemmän opv, kun koko konsepti oli rakennettava itse alusta. 

  

Tuotteistaminen 1 oli kirjana hyvin ajankohtainen kumpanakin keväänä 2020 sekä 2021. Siitä löytyi hyviä vinkkejä, joita aion viedä myös käytäntöön. Tämän olisi voinut lukea paljon aiemmin jo ja tähän oli hyvä palata uudestaan. 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!