Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 12.05.20
Esseen kirjoittaja: Arttu Hietala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 4. Johtaminen, 5. Valmentaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin Parantaisen kirjan Tuotteistaminen, kun valitsimme tiimimme kanssa sen yhdeksi täpityskirjaksi keväälle.

Kirja käsittelee tuotteistamista sillä aspektilla, miten ostaminen tehdään asiakkaalle helpoksi. Tavoitteena on, että asiakkaan ei tarvitsisi kysyä erikseen tarkentavia kysymyksiä palvelun, etenkin b2b palvelun myyntiin liittyen. Tähän hyvänä esimerkkinä toimii esimerkiksi entinen Kokemuksia.fi nykyisen Trustmaryn myynti, palvelu on tuotteistettu esimerkillisesti.

Trustmary tarjoaa referenssi videoita suomeksi sanottuna, eli kokemuksia asiakkaiden silmin ostetusta palvelusta. Nykyään Trustmary on skaalautunut myös SaaS sektoriin, jossa he tekevät mm. NPS tutkimuksia = Net Promoter Score = kuinka helposti suosittelisit asiakasta. Trustmaryn palvelun simppelyys näkyy palvelussa selkeästi. Yritys ei ole lähtenyt ”rönsyilemään” vaan on keskittynyt siihen, miten asiakkaat hyötyisivät parhaiten suosittelijoista, joka edesauttaisi myös heidän bisnestä. Nettisivuille on lisätty myös simppeli hinnasto, jossa on paketoitu palvelu kolmeen eri kategoriaan: Light, Plus ja Enterprise. Jokaisessa on selvä palvelun kuvaus ja kerronta, mitä palvelu sisältää.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/secure.notion-static.com/9d1aede6-d2ab-469c-b2ac-aaa5dbc9397e/Nayttokuva_2020-5-11_kello_18.40.19.png

Hinnasto – Trustmary

Kirjassa puhutaan eri ajatuksista, joilla selvennetään asiakkaan ostamista eli tuotteistetaan palvelua, jos lähdemme laajemmin pohtimaan kohtia esimerkiksi Trustmaryn kohdalta Parantaisen pointteja, niin minäkin pystyn sisällyttämään asiat tähän ymmärtämättä heidän liiketoiminnasta paljoakaan.

Asiakas

Parantainen kertoo kirjassaan, että asiakas pitää valita ja sen jälkeen tunnista asiakkaan ongelma, josta muodostuu tarve. Jokin viisas henkilö sanoi aikoinaan, että ”kusipäiden kanssa ei kannata tehdä töitä” eli on tärkeää piirtä oma idyyli asiakas taululle. Se ei ole sen takia pelkästään, että hän haluaa ostaa palvelun, vaan asiakas pitää olla myös sellainen jonka kanssa on mukava tehdä hommia. Asiakkaan ongelma voi olla mikä vaan, mutta tässä Trustmaryn tapauksessa se on, että suosittelijoita varmasti löytyisi, mutta niitä ei osata hyödyntää oikealla tavalla. Isoin ongelma on varmasti myös päättäjien asenteissa: Suosittelujen potentiaalia ei ymmärretä. Kirjan oppien mukaan on outoa miksi ongelma on edelleen ratkaisematta(?), mutta syy tässä tapauksessa on varmastikin se, että kyseinen asia ei ole ollut ongelma. Tässä tapauksessa yleensä palvelun myyjä on löytänyt ongelman oman tutkimustyön takaa.

Kilpailijat

Kilpailu on kovaa jollain liiketoiminta sektoreilla, esim. kiinteistövälityksessä. Miksi valita Remax, kuin Kiinteistömaailmalla on siistimpi logo? Näitä asioita asiakkaat painii päänsisällä, kun pitää tehdä päätös, kenelle asunnon myynti toimeksiannetaan. Onko Trustmaryn tapauksessa taas niin, että suoraa kilpailua ei ole, onko Trustmary ainut yritys Suomessa joka tekee videoreferenssejä pelkästään? Vastausta tähän en tiedä, mutta minusta tällä yrityksellä on jo muutama pointti erottautua: Selkeä palvelukuvaus nettisivuilla, jonka ummikkokin ymmärtää, palvelun helppous ja käyttöönotto. Palveluissa on selkeä toimitussisältö ja se on havaistettu aiemmassa kuvassa. Kuvasta nähdään selvästi, mitä kukin palvelu sisältää ja mitä mihinkin hintaan saa. Minusta tuo on hyvä elementti ja kuva on loistava tapa havainnollistaa palvelun kattavuudet. Törmään tähän usein, kun vertaan esimerkiksi, minkä Builderin ottaisin käyttöön nettisivuille, hyviä esimerkkejä tästä on esimerkiksi Divissä ja Elementorissa. Yleensäkin palvelussa joka on ilmainen ja omistaa Pro version on hyvin jaoiteltu mitä Pro versiossa saa enemmän.

Tykkäsin kirjasta siinä mielessä, että se palautti taas mieleeni tärkeitä pointteja ihan yleisesti liiketoiminnasta ja etenkin asiakkaan ostamisen helpottamisesta. Olen kovasti pohtinut, että tuotteistaminen on yksi liiketoiminnan ydinkohtia, kun asiakas laitetaan keskiöön. Tuotteistamisen kaava ei ole aina sama, mutta ”peruspilarit” ovat jokaisessa mukana. Tuotteistaminen pysyy taas paremmin mielessä tämän kirjan avulla!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!