Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 30.10.20
Esseen kirjoittaja: Toni Kangas
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantaisen “Tuottaistaminen” (2007) kertoo, miten palvelusta tehdään palvelutuote, ja tehdään rahaa ihan tosissaan. Parantainen esittää, että lähes kaikilta löytyy asiantuntijuutta jostain asiasta. Tämä asiantuntijuus on mahdollista monistaa tuotteistusprosessin avulla. Miksi sitten haluaisit tuotteistaa palvelusi?

Miksi tuotteistaa?

Yksi Parantaisen pääotsikoista kuuluu ”Kuinka tuplaat katteesi tuotteistamalla”. Vastaus kysymykseen ”miksi tuotteistaa” on yksinkertainen. Tuotteistamisen päätavoite on tehdä ostamisesta helppoa ja tuotteesta skaalattava -> tupla kate.

Nettisivujen tekijällä on kaksi kättä ja päivässä kaksikymmentäneljä tuntia. Asiantuntijuus sen sijaan voi käytännössä olla rajatonta. Nettisivujen tekijä voi tehdä isommat bucksit ottamalla enemmän töitä ja saamalla parempia tarjouksia asiakkailtaan. Jossain vaiheessa kuitenkin asiakkaiden lompakon pohja tulee vastaan ja nettisivugurun päivästä loppuvat tunnit. Hän ei rahan ahneuksissaan kuitenkaan tyydy näin vähään. Rahea on saatava lisää. Nettisivujen tekijä päättää tuotteistaa asiantuntijuutensa, ja ylittää keinotekoiset esteet, kuten tunnit päivässä tai asiakkaiden maksukyvyn. Nettisivujen tekijä lainaa tunteja päivään kesätyöntekijältä ja vie muiden nettisivu-velhojen asiakkaat. Miten?

Stupid peasants HATE these 6 STEPS TO MAKE ENDLESS AMOUNT OF MONEY

  1. Osa toimintamalleista erottuu joukosta
    Hyvät toimintamallit toistuvat projektista toiseen. 
  2. Palvelu alkaa hahmottua
    Palvelun hinta ja nimi hahmottuu. Hinta saattaa vielä vaihdella.
  3. Toimitussisältö vakiintuu
    Myyjä saattaa jo vastata kieltävästi, jos asiakas pyytää rikkomaan palvelun formaattia. Hinta on kiinteä.
  4. Palvelu alkaa monistua perimätietona
    Asiantuntija voi opettaa kollegoitaan toimittamaan palvelun likimain samoin kuin hän itse sen tekisi.
  5. Palvelu alkaa monistua yrityksen ulkopuolella
    Työohjeiden, tarkistuslistojen yms. ansiosta palvelu on toistettavissa jopa oman yrityksen ulkopuolella. 
  6. Palvelu muuttuu jälleenmyytäväksi
    Palvelukonsepti on edennyt siihen vaiheeseen, ettei sitä ole enää edes tarkoitus toimittaa omin voimin. Paketti on valmis lisensoitavaksi ja jaeltavaksi kumppaniverkon tai jälleenmyyjien avulla.

 

Parantainen esittää, että nelosvaiheellekin voi eksyä vahingossa, mutta viidettä vaihetta kukaan ei enää tee erehdyksissään. Dokumentit työohjeista koulutusmateriaaleihin, eivät synny itsestään. On tehtävä tietoinen päätös dokumentoida. Suullinen tieto periytyy niin kauan, kuin alkuperäinen suupaltti on tietoa jakamassa. Dokumentointi sen sijaan varmistaa, että vaikka alkuperäistä asiantuntijaa ei olisikaan saatavilla, pystytään palvelu toistamaan ja toimittamaan samalla tasolla tasaisesti kerrasta toiseen. Luin itseasiassa muutaman tähän kirjaan perustuvan esseen Esseepankista, hakiessani inspiraatiota tähän tekstiin. Huomasin, ettei yhdessäkään esseistä puhuttu dokumentoinnista. Sain kuitenkin sen käsityksen, että koko tuotteistusprosessi perustuu dokumentointiin. Mikseivät muut esseet sitten dokumentoinnista puhu? Koska se on tylsää paskaa.

Parantainen kertookin, että tähän tuotteistus hankkeet yleensä kaatuvat. Dokumentointi on tuotteistuksen ydin. Ilman dokumentteja ei ole mahdollista tuotteistaa. Mutta ketä jaksaa kirjoitella kaikki tekemisensä ylös paperille tai Wordiin? En minä ainakaan ja siksi luottoluokitukseni onkin ”stupid peasant”. Jos haluaisin isompien poikien rispektit, pitäisi minunkin laittaa kynä sauhuamaan. Eihän tässä sen puolen minusta puhuttakaan, vaan nettisivujen tekijästä. Palataan aiheeseen.

Tuotteistuksen hyödyt

Nettisivuvelho on nyt dokumentoinut tekemisensä niin hyvin, että hän on saavuttanut tason 6. ”Palvelu muuttuu jälleenmyytäväksi”.

Jo tasolla 5. hän joutui vaihtamaan talon isompaan, auton hienompaan ja eukon kauniimpaan.

Tasolla 6. hän on kuitenkin jättänyt tyhmät maalaispojat oman onnensa nojaan, ja on ihan omissa sarjoissaan. Hän keinuu Forbesin maailman rikkaimpien -listoilla top kympissä. Nyt saatat haistaa tässä kusetuksen makua. Miten dokumentoinnilla, siis vain kirjoittamalla tekemisensä ylös, voi muka ylipäänsä tehdä lisää rahaa?

 

Tuotteistamalla:

  • Helpotat ostamista
  • Annat törkeän lupauksen
  • Hinnoittelet kannattavasti
  • Räätälöit räätälöimättä
  • Monistat palvelua kuin tuotetta

 

Nämä ovat vain muutamia tuotteistamisen hyötyjä, mutta yllä mainittujen etujen yhteys katteiden parantumiseen on loogista yhdistää toisiinsa. Kyseenalaistat ehkä vieläkin, että mistä rahallinen hyöty tulee? Räätälöidään räätälöimättä?

Tuotteistettu palvelu koostuu moduuleista. Räätälöinnille ei jää sijaa eikä aikaa. Hinnan on oltava kiinteä, eikä se ole mahdollista, jos asiakkaan kanssa on neuvoteltava mitä hän haluaa, ja hyvällä tuurilla vielä taisteltava hinnasta. Ja vaikka hintataistelua ei tulisikaan, joudutaan hinta kumminkin aina räätälöidylle tuotteelle laskemaan tai arvuuttelemaan.

Moduulit Parantainen selittää auki vertauksella autoteollisuuteen. Autot rakennetaan asiakkaan toiveiden mukaisista moduuleista, joista muodostuvia erilaisia varusteluyhdistelmiä on lukemattomia. Kun moduulit ovat selkeitä, on hinta helppo laskea. Hinnat voidaan lyödä vaikka suoraan ihan konkreettiseen hinnastoon ja asiakkaan ostaminen helpottuu. Hinnoittelu on myös huomattavasti helpompaa tehdä kannattavaksi, kun tuotetta ei räätälöidä, jolloin työtehtävät olisivat mahdollisesti epäselkeät. Moduulin tekemisen aika ja hinta on aina helposti laskettavissa.

 

Nettisivuvelho

Palataan vielä siihen, mitä nettisivusankari oikeastaan teki.

 

Nettisivuvelho:

  1. Dokumentoi asiantuntijuutensa
    Logot, myyntipuheet ja -materiaalit, hinnastot ja moduulit, jopa aamutauot, jolloin nettisivuvelho kävi aamukakkalla. Siis ihan kaikki.
  2. Luovutti dokumentit eteenpäin aloitteleville nettisivuvelhoille, vastineeksi 20% osuudesta tuotoista 
  3. ????? 
  4. Profit

 

 

Yksinkertaisuudessaan tuotteistaminen ei siis pohjimmiltaan ole ollenkaan vaikeaa. Se on pitkäjänteistä työtä, joka ei vain ole kauhean hauskaa. On helppo tuudittautua ajatukseen, että oma asiantuntijuus on niin ainutlaatuista, ettei sitä pysty jakamaan eteenpäin tai monistamaan, jotta voi välttää tuotteistamisen (dokumentoinnin) tuskan. Parantainen avasi tällä opuksellaan ainakin omat silmäni näkemään, miten mekaanisesta tekemisestä lähdetään skaalaamaan jotain isompaa. Tekosyitä dokumentaation tekemättä jättämiselle ei siis enää ole.

Ihan varmasti, aivan varmasti, siis sataprosenttisen varmasti alan nyt myös tuotteistamaan omaa asiantuntijuuttani, kunhan kiireiltäni kerkeän. Täytyy myös ottaa huomioon, että tämä on kuitenkin melkoisen pitkä essee, ja onhan tässä tullut näpyteltyä, joten dokumenttien valmistelu saa odottaa ensi viikkoon. Aloitan siis kahden viikon päästä. Viimeistään ensi vuonna. Yeah right, TYLSÄÄ PASKAA.

Disclaimer: Nettisivuvelhon tarina on täysin fiktiivinen ja ei mulla ees oo vaimoo

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!