Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 06.07.17
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen - rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen

Ideananani on ollut kolmantena vuonna tiimiakatemialla keskittyä tekemään palvelumuotoilun ja konseptisuunnittelun töitä. Näitä töitä voi kuitenkin tehdä hyvinmonesta eri lähestymiskulmasta joten minun on pitänyt tuotteistaa palveluitani.

Nyt neljännen vuoden syksyyn olen ajatellut lähteä yhden palvelun kärjellä. Ja se on asiakashaastattelut.

Palveluiden ja konseptien kehittämisessä on oleellista kuunnella asiakkaitaan, mutta tähän harvoin resurssit tai oma kiinnostus riittää. Esimerkiksi asiakkaani voisi haluta kuulla palautetta asiakkaidensa tyytyväisyydestä palveluihin, tai kuulla minkälainen mielikuva potentiaalisilla asiakkailla on asiakkaani yrityksestä. Asiakkaita kannattaa myös kuunnella suunnitellessa uusia palveluita. Eli ottamalla asiakkaat mukaan uuden palvelun kehittämiseen.

 

Syksyn asiakaskäynnit

Tätä kartoitusta mun täytyy lähteä tekemään nyt elo-syyskussa. Kontaktoin potentiaalisia asiakkaita ja annan heidän sparrata palveluani. Olen myös miettinyt, että heille voin antaa alennuskupongin esim -20% asiakashaastatteluista.

Nyt siis asiakaskäynnin to do listalle on tehtävä kiinnostusta herättävä palvelumuotoilun vihko erilaisista työkaluista joilla voi asiakkaat ottaa mukaan palvelun kehittämiseen. Sekä alennuskupongin tekeminen.

Olen miettinyt, että tuon työkaluvihon teon voisin ottaa oparini aiheeksi. Samalla kokeilisin kaikkia työkaluja käytännössä.

 

Haastattelujen tuotteistaminen v1

Tulen tekemään nettisivut, jossa kerrotaan työkaluja palvelu, sekä konseptimuotoilusta. Käytännössä jaan siis ilmaiseksi palvelun kehittämiseen liittyvät työkalut.

Jokaisesta työkalusta tulee sen suurimmat hyödyt esiteltynä ja samalla myös mihinkä yritystilanteeseen sitä kannattaa käyttää.

Asiakas voi valita nettisivuiltani minkä tahansa itselleen sopivan työkalun ja me suoritamme työkaluun liittyvän tiedonkeräyksen eli esimerkiksi haastattelut.

 

Ostopersoonien hyödyntäminen tuotteistamisessa

Tiimiakatemian sisäisessä facebookissa kysyttiin apua ostopersoonien tekemiseen ja niiden hyödyntämiseen digimarkkinoinnissa. Alla vastaukseni tähän viestiin:

 

”Ostajapersoonissa on ideana hahmottaa, että mikä on asiakkaan ostomotiivi ostaa tuote tai palvelu. (Sitä ei kuitenkaan aina varmasti saa asiakkaalta selville kysymällä, koska se ei itekkään tiedosta sitä. Eli haastattelu ei yksinään välttämättä toimi.)

Ostomotiivi1: Eki käyttää aamuviideltä taksia kun on juonut ittensä kaatokänniin eikä osaa kävellä himaan.
Ostomotiivi2: Eki käyttää aamuviideltä taksia, kun on lähössä reissuun ja ei jaksa kantaa matkalaukkua.

Tässä on jo kaks eri ostajapersoonaa, joihin voi lähtee syventymään.
Koska paikasta liikkumiseen on monia eri vaihtoehtoja ratkaisuks, niin tulis selvittää Ekiltä, et miks Eki on päätyny valitsee taksin vaihtoehoks.

Näillä kahella tiedolla pääsee jo tosi pitkälle asiakasymmärryksessä. Eli
A) Ymmärrät Ekin ongelman ja
B) Ymmärrät miks Eki valitsee juuri kyseisen vaihtoehon ratkasukseen verrattuna kilpailijoihin.

Noita ostajapersoonia on hyvä käyttää markkinoinnin tukena antamassa suuntaa. Ne ei kuitenkaan kerro et mitä konkreettisia tekoja sun tulee markkinoinnissa tehä vaan ne keinot saaha uusia asiakkaita tai sitouttaa nykysiä paremmin tulee keksiä ite.

Kuitenkin, jos kerta oot asiakkaisiin yhteydessä, ni lähtisin rohkeesti avaamaan niille asiakkaille erilaisia ideoita ja kokeiluehotuksia markkinointiin ja kuuntelisin niitten mielipiteitä! Tsemppiä!”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!