Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 01.03.13
Esseen kirjoittaja: Miikka Niininen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantaisen tuotteistaminen on konkreettinen käsikirja yrittäjälle, joka tarvitsee vinkkejä miten saada palvelustaan vakaa ja helppo tuote.

Ostamisen on oltava helppoa. Parantaisen mukaan ostamisesta on tehtävä asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Tämä edellyttää selkeää ja tarkkaa hinnoittelua perusvaihtoehdoista. Jos asiakas haluaa jotain enemmän, jotain mikä ei kuulu perusvaihtoehtoihisi sitten hinta sovitaan erikseen, jos haluat mukaan lähteä. Selkeä hinta on myös yrittäjälle tärkeä, jotta saa pidettyä katteet ja omat tulot hallinnassa, jos myyt palveluita ilman selkeää hinnoittelua saattaa välillä tulla suuriakin heittoja katteeseen. Asiakkaalle pitää pystyä kertomaan tarkalleen mitä asiakas saa maksamallaan summalla. Esimerkkinä Parantainen käyttää ravintolaa, kokki on suunnitellut ruokalistan valmiiksi ja kaikille ruuille on selkeät hinnat ja reseptit, joten kuka vaan ravintolan kokeista osaa tehdä jokaisen annoksen listalta. Tuotteistamisen tavoitteena on parantaa katetta pienentämällä kuluja ja lisäämällä tuottoa. Hyvin tuotteistetun palvelun tavoitteena on että pystyt tekemään palvelusi samalla kaavalla erilaisiin tilanteisiin. Mutta hyvin tuotteistettu palvelu on rajattu siten, ettei sinulle tule semmoisia tilanteita että et pysty tuottamaan palveluasi asiakkaalle samalla konseptilla.

Tuotteistamisessa tärkeää on dokumentaatio, Parantaisen mukaan hyvin tuotteistetun palvelun voi monistaa. Eli jos palvelu on hyvin tuotteistettu kenen vaan saman alan osaajan pitäisi pystyä toistamaan palvelusi, dokumentaatiosi perusteella.

Mitä tuotteistettavaa Mittavalla on? Synnytykset, Bravuur ja riskiryhmä varmaan noin selkeimpinä mahdollisuuksina. Heny ja Samuel tiimistämme ovatkin jo tehneet lyhyet kuvaukset kyseisistä mahdollisista palvelutuotteistamme.

Synnytys

Vastaamme yrityksenne haasteeseen 12 tunnin ideointimenetelmällä.Annamme käyttöösi valmiit menetelmät ideoiden käytäntöön vietäväksi.

Riskiryhmä

Rautaista tahtoa, raakaa työvoimaa ja jätkänäkökulmaa haasteeseen kuin haasteeseen. Kuljetukset, hanttihommat, äijämäiset ongelmanratkaisut. Hämmennä hallitusta kutsumalla riskiryhmä paikalle!

Bravuur

Juhlat sinun tyylilläsi! Kolme viehättävää blondia luovat juhlasi yksilöllisellä, nuorekkaalla otteella ja edullisesti

 

Käytäntöön

Tee ostaminen helpoksi à selkeät tuotteet ja hinnoittelu

Myyminen on helpompaa jos tietää tarkalleen mitä tuote sisältää

Parantaisen kymmenen steppiä tuotteistajalle

  1. Valitse asiakas
  2. Tunnista asiakkaan ongelma
  3. Selvitä, miksi ongelma on ratkaisematta
  4. Kiteytä törkeä lupaus
  5. Erotu kilpailijoista
  6. Kerro palvelun hyödyt
  7. Anna palvelutuotteellesi naseva nimi
  8. Määritä hinta
  9. Listaa toimitus sisältö
  10. Käsittele vastaväitteet

Miikka Niininen

Osuuskunta Mittava Innovations

miikka@mittava.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!