Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 18.03.13
Esseen kirjoittaja: Essi Ruuskanen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Oli jo aikakin saada luettua tämä monien kehuma, Jari Parantaisen kirjoittama kirja, Tuotteistaminen. Milliolla on ollut jo hetken aikaa palveluidemme tuotteistaminen käynnissä, joten kirja oli vähintäänkin ajankohtainen. Luettuani kyseisen kirjan, sain paremman käsityksen siitä, mitä olemme tehneet tähän mennessä oikein ja missä osa-alueissa koen parantamisen varaa.

Tiimillämme on ollut muutamia sisustukseen ja designiin liittyviä projekteja, joten koimme hyödylliseksi tuotteistaa siitä oman palvelumme. Tiimissämme on monia graafisen suunnittelun, käsityön ja sisustuksen osaajaa, jotka haluavat hyödyntää taitojaan ja kiinnostustaan palveluihimme. Olemme aloittaneet tuotteistusprosessin, mutta tekemistä riittää vielä pitkäksi aikaa. Keskityn tässä esseessä Million tuotteistusprosessiin design-palvelun kautta.

Mitä olemme tehneet tähän mennessä?

Tähän mennessä olemme tehneet projektiryhmän kanssa seuraavia asioita:

  1. Olemme miettineet mitä tarjotaan, kenelle tarjotaan ja miten tarjotaan. Vastasimme projektin kannalta tärkeisiin kysymyksiin: mitä osa-alueita painotamme palvelussamme, keskitymmekö yritysasiakkaisiin vai kuluttajiin, mitä palvelumme sisältää, miten erotumme kilpailijoista ja niin edelleen.
  2. Selkeytimme palvelun rakennetta Business Model Canvasin avulla
  3. Loimme palvelullemme törkeän lupauksen
  4. Suunnittelimme, mistä hinnoittelumme koostuu
  5. Mikä on tuotteemme teema

Olemme saaneet peruskäsityksen siitä, millainen palvelumme tulee olemaan. Meidän täytyy kuitenkin päästä tuotteistusprosessissamme syvemmälle ja suunnitella, mitä kaikkea vaaditaan, jotta palvelumme toimii käytännössä.

Mitä teemme seuraavaksi?

Hyvin tuotteistettu palvelu on

  1. helpompi ostaa
  2. ominaisuuksiltaan vahvempi
  3. tehokkaammin myytävissä ja markkinoitavissa
  4. helpommin monistettavissa

Seuraavaksi meidän on mietittävä tarkemmin, miten saamme luotua asiakkaalle ostopäätöstä helpottavan tunteen siitä, että palvelumme on luotettava ja kilpailijoista positiivisesti erottuva. Poimin kirjasta muutamia Parantaisen luettelemia avainsanoja, jotka herättävät palvelusta luotettavamman kuvan:

rehellinen hinta, vakuutus, takuu, standardit & sertifikaatit, koekäyttö, referenssit, tukipalvelu, myönteinen julkisuus, palkinnot ja testitulokset.

Tähän mennessä olemme luoneet palvelulle sellaisia ominaisuuksia, jotka erottuvat muista sisustus- ja design palveluista. Valttikorttinamme toimivat uniikit huonekalut kustannustehokkaaseen hintaan sekä ennakkoluulottomuus uusien elementtien käytössä. Olemme saattaneet heittää mukaan muutaman räppärivitsinkin, mutta se on jo aivan toinen tarina. Tällä hetkellä suurinta työtä tulevat aiheuttamaan juuri yllä mainitut ominaisuudet. Millä keinoin voimme taata asiakkaan tyytyväisyyden?

  • Luomme palvelulle selkeän hinnan hintaportaikon avulla
  • Hankimme palvelulle keskeiset vakuutukset
  • Käytämme hyväksemme referenssejä (asiakaskyselyt, suositukset, projektin tulos)
  • Tyytyväisyystakuu
  • Palvelullamme on selkeä visio ja toimimme sen mukaisesti
  • Asiakassuhde ei pääty työn valmistuttua

Parantainen on listannut myös tuotteistajan seitsemän perisyntiä, joita jokaisen tuotteistajan tulisi välttää. Keskitymme luomaan palvelustamme sellaisen, ettei kenenkään meidän toimenkuvaamme kuulu seuraavat asiat:

Tuotteistajan seitsemän perisyntiä

  1. Piilottelet asiantuntemustasi
  2. Vaihdat kohderyhmää jatkuvasti
  3. Et usko tuotteistamisen hyötyihin
  4. Päätät asiakkaasi tarpeesta kysymättä häneltä
  5. Keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta
  6. Ratkaiset ongelman, joka ei ole polttava
  7. Aliarvioit työmäärän ja kehityskulut

 

”Se ei siis ratkaise, miten erilainen tai ainutlaatuinen palvelusi todellisuudessa on. Kaupat ratkeavat sen myyjän eduksi, joka osaa viestiä palvelunsa ainutlaatuisuudesta parhaiten.”  Meidän täytyy siis osata viestiä palvelumme hyödyt asiakkaalle niin, että asiakkaan on helppo valita juuri meidän tuotteemme muiden joukosta. Jos käytämme samoja myyntikikkoja kuin kilpailijamme, asiakas ei näe konkreettisia eroja palveluissa ja valitsee halvimman vaihtoehdon. Sillä ei ole väliä, onko tuotteemme todellisuudessa maailmaa mullistava unelmien keidas, vaan sillä, miten itse ilmaisemme palvelumme ominaisuudet.

Meillä on vielä paljon tehtävää palvelun tuotteistamisessa, sillä viimeinen asia, mitä haluamme tehdä on keskeneräisen tuotteen myyminen asiakkaalle. Kunhan toimimme Parantaisen oppien mukaisesti, olen varma, että asiantuntemuksemme jalostuu myynti-, markkinointi- ja toimituskelpoiseksi palvelutuotteeksi.

Essi Ruuskanen
Osuuskunta Millio
essi@millio.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!