Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 20.03.13
Esseen kirjoittaja: Ville-Veikko Karttunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiedät varmasti miltä intuitio tuntuu. Minulle tuli jostain intuitio lukea Jari Parantaisen Tuotteistaminen, vaikken tietoisesti kokenut sen olevan ajankohtainen. En kuunnellut turhaan intuitiotani.

Pidin Parantaisen asenteesta; myy ensin, kehitä sitten. Tuon asenne saa ihmisen nimittäin toimimaan, kun jotain on luvattu, se myös tulee tehdä. Se myös nopeuttaa prosesseja kummasti, kun asia on jo sovittu.

Yksi asia joka minua aina on mietityttänyt ja joka tässäkin kirjassa mainittiin, kuinka erottua joukosta? Kun kaikki lupaavat olla luotettavia, nopeita ja asiakaskeskeisiä, niin miten valita se paras? Törkeällä lupauksella!

Törkeällä lupauksella nimittäin kalastetaan asiakkaan huomio. Kun lupaat esimerkiksi tuhansien eurojen säästöä vedessä, saat kyllä tilaisuuden todistaa sanasi. Pitää myös muistaa mainita “entä jos”-tilanne jonka avulla voit hyvittää epäonnistumisesi. Yksi esimerkki on pitserioiden käyttämä lupaus, pitsa 30 minuutissa tai se on ilmainen.

mitähän se tuotteistaminen nyt minulle opettikanaa, voin vain kertoa että nyt ei tahdo tulla mieleen mitään fiksua, mutta jos tulisi, mitä se olisi?

Kymmenenpäivän tuotteistus ja kokeilu on aivan loistava, sillä se ei vie aikaa, ja jos kokee, että hommassa ei ole mitään järkeä, ei ole sitä kallisarvoisinta asiaa, aikaa, mennyt liiaksi hukkaan. Minun kaltaiselle ihmiselle, joka lähtee Läniin sen vuoksi, että ideoita tulee ja tulee, mutta kuinka minä voisin tuotteistaa ne, on yleensä ollut vaikiata. Ehkä tämän vuoksi tämä kirja tarttui käteeni, samoin kuin hakemus LÄNIIIN!!!

Yksi palveluista, jotka voisin tuotteistaa, olisi italiainen hässäkkä. Tämän on varmasti joku tehnytkin jo, mutta minäpä teen sen tässä ja nyt:

Päätä kuka on asiakkaasi: Tässä se on kaikki fyysiset kauppakeskukset, myymälät ja ravintolat, tunnistin ongelman tosin ensin kuin päätin asiakasta.

Tunnista asiakkaan Ongelma:

Kauppa on tyhjä, kukaan ei tule kauppaan, koska ihminen on laumaeläin, ja tyhjä kauppa ei tämän vuoksi ole kutsuva (+ suomalainen pelkää saavansa niskaansa kaiken huomion ahdistavalta myyjältä

Selvitä miksei kukaan ole aikaisemmin ratkaissut ongelmaa:

Huhupuheita olen kuullut, että joku tekisi tällaista liiketoimintaa, mutta netistä en itse löytänyt palveluntarjoajaa. Epäilisin, että johtuen vaadittavasta resurssista, eli joukosta ihmisiä, kukaan ei ole keksinyt tapaa tehdä tästä kannattavaa liiketoimintaa.

Törkeä lupaus:

Törkeänä lupauksena voisi pitää esimerkiksi, että kauppasi ei ole enää koskaan tyhjänä!

Erotu kilpailijoista:

Annetaan laumaeläimelle lauma, sen sijaan että uskotaan pelkästään houkutteleviin mainoksiin.

Palvelun hyödyt:

Kassavirran lisääntyminen, jatkuvan asiakasvirran vuoksi. Et enää turhaan seisota työntekijöitäsi päivystämässä tyhjää kauppaa.

Anna palvelullesi toimiva nimi:

Täyskäsi! Englanniksi full house, ja kassalla on kädet täynnä töitä asiakkaiden virratessa!

Määritä hinta:

Tuntihinnat per henkilö ajankohdasta riippuen, sesongin aikaan kun väki on liikkeellä ja kaikki kilpailevat heistä, maksaa palvelukin enemmän. Päivystyspalveluita voisi tarjota esimerkiksi kuukausihinnoittelulla, jolloin kaupungilla pyörisi päivän mittaan useita ihmisiä, jotka pitäisivät huolen että asiakkaidemme liikkeissä riittää ihmisiä. Kulurakennetta en osaa vielä tehdä, mutta esimerkiksi sopimukset hiljaisempien ravintoloiden kanssa takaisivat esimerkiksi ilmaisen lounaan ja juomat päivän mittaan.

Listaa toimitussisältö:

Asiakas saa käyttöönsä “valeostajien” joukon, joka pitää huolen asiakkaan jatkuvasta asiakasvirrasta. Valeostajat pyörivät kaupungilla, ja pistäytyvät aina tarpeen vaatiessa asiakkaan tiloihin. Asiakas saa käyttöönsä jonkin sortin viestintävälineen, jolla se voi kutsua “apua”, mikäli kauppa on ollut kymmenen minuuttia tyhjillään. What’s App voisi toimia parhaiten viestinnässä, sillä sen avulla viesti saadaan ryhmän johtalle, joka viestii ryhmälleen että nyt x määrä jannuja paikkaan y.

Käsittele vastaväitteet:

“Meillä riittää asiakkaita” – Oletko kysynyt kassoilta, onko asia tosiaan näin? “Maksaa liikaa” – Tarjotaan ensimmäistä kuukautta halvemmalla, että hän voi kokeilla palvelun tehokkuutta.

Suunnitelmissani oli lähteä kokeilemaan käytännössä tätä ideaa, mutta keilahalliprojekti meni edelle. Jos luet tätä ja haluat varastaa ideani, ole hyvä. Muista mainita nimeni, jos teet tästä miljoonabisneksen!

 

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Tuotteistaminen”

  1. Keke sanoo:

    Itse lienet myös keskivertoa parempi ihminen?

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!