Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 01.04.13
Esseen kirjoittaja: Sara Savolin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen on juuri nyt olennainen juttu tiimin projekteissamme. On täysin uusiksi laitettava Vohvelsson, Ihmispata ja oikeastaan kaikki tiimin tarjoamat palvelut. Kirja liittyi vahvasti palvelujen ja asiantuntemuksen tuotteistamiseen, mikä meni hieman ”ohi aiheen”, mutta hyödyllisiä, joskin osin itsestään selviä, juttuja löytyi.

Vohvelssonin tapauksessa on tärkeää että teemme kunnollisen segmentoinnin. Vaikka voisikin kuvitella, että tottahan vohvelit maistuvat kaikille, ei ole järkevää eikä resurssiemme mukaista kohdentaa tuotetta kaikille. Silloin olisi oikeastaan sama kuin emme kohdistaisi sitä kenellekään. On panostettava potentiaalisempana/potentiaalisimpina pitämäämme/pitämiimme asiakasryhmiin.

Asiakkaillehan asiat pitää tehdä mahdollisimman helpoksi. Joskus asiakkaan voi olla vaikea päättää mitä haluaa, joten pahimmassa tapauksessa hän voi jättää kokonaan ostamatta. Siksi onkin tärkeää tehdä selkeä menu, ja nostaa esimerkiksi jokin tuote viikoittain ”jalustalle”, tai suunnitella Vohvelssonille oma nimikko vohveli joka pysyy aina samana ja joka saa eniten hypetystä suosituksia kysyttäessä. Voi olla myös aiheellista miettiä, toimiiko konseptimme täysin vapaan valinnan periaatteella, vai koostammeko itse monta monipuolista kokonaisuutta, minkä avulla hävikkiä pystyisi kenties mittaamaan paremmin. Sillä toisaalta, jos asiakas valitsee täytteet täysin mielivaltaisesti itse, hän on tavallaan koekaniini. Emme tällöin voi taata hurmaavinta makuelämystä, jos hän vaikkapa valitsee täytteiksi kaksi täysin toisiinsa sopimatonta raaka-ainetta.

 

Akatemialla ja muuallakin bisneksessä ei tunnuta haluavan kertoa omista bisneksistä muille, ettei kukaan vain varasta ideoitasi. Kirjasta tajusin kuitenkin hyvän pointin: ”kun lisäksi markkinoit tehokkaasti, paalutat reviirisi asiakkaiden mielissä. Myöhemmin muut tontillesi tunkevat näyttävät väistämättä toisen luokan perässähiihtäjiltä”. Totta, kyllähän sitä itsekin huomaa hieman halveksuvansa joitakin yrityksiä, jotka alkavat tekemään lähes täysin samalla konseptilla asioita kuin kilpailijansa, kun ovat ensin todenneet niiden toimivan. Vaikka hyviä ideoita onkin fiksua kopioida, ja pyörän keksiminen uudelleen onkin tyhmää se vain sattuu olemaan ensireaktio asiakkaana tällaiseen toimintaan. Useimmiten. Tietysti jotkut osaavat tehdä kopioinnin niin taitavasti ettei sitä edes tajua…

Jos asiakas kuitenkin loikkaa kilpailijan puolelle, se ei ole maailmanloppu. Se voi johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin yrityksen/tuotteen alkukirjain! Enpä ole tuota tullut ennen ajatelleeksi, mutta niinhän se on, että varsinkaan kuluttajat eivät välttämättä aina jaksa tehdä vertailua, vaan valitsevat ensimmäisenä kohdalle sattuvan, ja useimmiten nimenomaan aikaisemmin aakkosissa tulevan. Yksityiskohdat ovat pelottavan merkittäviä…

Tietenkin kilpailijalle siirtyminen olisi myös hyvä jollain lailla välttää, ja sen saa parhaiten tehtyä tutustumalla kilpailijoihin perinpohjin nettisivujen, seminaarejen, uutiskirjeiden tai esimerkiksi tiedotusvälineiden kautta. Useimmiten tämä jää bisneksissämme huomioimatta, kun ollaan niin kiireisiä tekemään töitä omien projektien ytimessä. Niihin olisi toisinaan hyvä saada uutta näkökulmaa…

 

Tiimityöstäkin löytyi muutama viisas sana. On hyvä ymmärtää, että vaikka tuotteella tai yrityksellä olisi muutama ”tähti” joukossaan, ei se ole ainut asia jolla voidaan pelata. Tiimin yhteinen motivaatio on tärkeämpi kuin yksittäisen tiimiläisen otivaatio, oli se kuinka suuri tahansa. Itse olen huomannut tämän ainakin tiimin yhteistä matkaa suunniteltaessa. Itselle on selkeää että motivaatiota matkalle, ja siihen vaadittaviin toimenpiteisiin on vaikka millä mitalla. Mutta sekin kuihtuu, jos muussa tiimissä ei näe sitä samaa motivaatiota. Olisi tylsää lähteä matkaan, jos tietää valmiiksi että puolia ei oikeasti edes kiinnosta. Uskon kuitenkin vakaasti että se yhteinen motivaatio matkaan löydetään, mutta mielestäni siihen ei pidä takertua liikaa vaan lähteä vain. 20 ihmisen on yllättävän hankalaa tykätä samoista asioista:D

 

Kolme kysymystä joihin tuotteistajan pitäisi vastata:

  1. Kuinka erotut kilpailijoistasi? (huomioi, että ensin olet sokea kilpailijoiden määrälle, niitä on usein enemmän kuin uskotakaan. Ja jos ei ole, mieti, MIKSI kukaan muu ei ole jo keksinyt toteuttaa ideaasi??)
  2. Miten paketoit palvelujasi asiakkaan elämää helpottaviksi kokonaisuuksiksi. On sanomattakin selvää että helppous on vuosikymmenen sana. Helppouteen vielä sen verran että perusasiat on tärkeä olla asiakkaalle helposti luettavissa, lista niistä löytyy kirjan sivulta 53.
  3. Kuinka poistat riskintunteen ostajalta? Esimerkiksi valmiiksi alhaiset hinnat, laatutakuut, palautusoikeus…

 

Koppeja:

  • tuotteistaminen ei ole koskaan valmis, eikä sitä kannata täysin loppuun asti koskaan hiokaan. Tuotetta kannattaa testata välillä; onko sille todella kysyntää muualla kuin omassa mielessäsi vai kannattaako olla tuhlaamatta aikaa sen enempää johonkin mikä ei tulekaan tuottamaan. Omasta ”lempilapsesta” luopuminen voi sattua mutta joskus se vain pitää tehdä.
  • Tarinat. Niitä olemme osanneetkin jo jonkin verran käyttää projekteissamme ja ymmärrämme niiden merkityksen luottamuksen ja inhimillisen kuvan herättämisessä. Mutta hyvä lisä vain positiivisten tarinoiden ohelle voisivat olla kömmähdykset, jotka on korjattu. Mikä saisikaan inhimillisempää kuvaa aikaan kuin virheet. ne lisäävät myös uskottavuutta.
  • Törkeän lupauksen antaminen. Koitettu kyllä toteuttaa jo useaan otteeseen mutta ei aina ole niin helppoa keksiä tarpeeksi houkuttelevaa ja nimenomaan törkeää. Se on kuitenkin tapa jolla voidaan erottua tehokkaasti.
  • Jokainen pieni asia merkitsee. Ajatko firman autolla häikäilemättömästi, ovatko sähköpostit täynnä kirotusvirheitä?
  • ”Asiakkaat pitävät usein kalleinta lähes automaattisesti parhaana. Miksei se voisi olla myös sinun valintasi”. Niinpä, meillä on ehkä turhan usein tapana nöyristellä ja ajatella että ”ei me nyt voida…”
  • Testataan, eikä palaveerata ja dokumentoida jatkuvasti, sillä niistä ei tulos synny!

 

Sara

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!