Kerrankin oikea kirja oikeaan aikaan. Jari Parantaisen Tuotteistaminen tarjosi hyödyllisiä vinkkejä ravintolaprojektiimme. Luin tämän kirjan saadakseni oppeja ravintolamme sisällön ja palvelun suunnitteluun.
Tuotepaketit
Kirjan mukaan suurin osa asiakkaista pitää selkeistä ja yksinkertaisista annoksista. Niinpä suunnittelimme neljä suhteellisen perusburgeria, jotta asiakkaiden olisi mahdollisimman helppoa valita.
Koska ravintolamme yhteydessä toimii myös keilahalli, haluan tuotteiden nimet keilauksen maailmasta. Nimet ovat vielä alustavia, kysyn projektiryhmän mielipidettä alkuviikosta. Myös hinnat ovat suuntaa-antavia vielä toistaiseksi. Hinnat lyödään lukkoon ensi viikolla, kunhan saamme tietää tukusta raaka-aineiden hinnat ja niiden avulla voimme laskea katteet.
Kunhan reseptit selviävät, teen ravintolan seinälle kuvalliset ohjeet kustakin hampurilaisesta. Tuotteiden on oltava niin selviä, että kaikki osaavat tehdä samanmakuisen ja samannäköisen tuotteen joka kerta.
Päätimme ottaa valikoimiimme neljä eri hampurilaista.
Rälläri 9 €
Sämpylä
Pihvi
Pekoni
Juusto
Salaatti
Tomaatti
Punasipuli
Suolakurkku
Bbq- tai chilikastike, saa valita
Majoneesi
Ketsuppi
Semiroller 8 €
Sämpylä
Pihvi
Juusto
Salaatti
Tomaatti
Punasipuli
Majoneesi
Ketsuppi
Round Robin 8,5€
Sämpylä
Kasvispihvi (vegaaninen)
Fetajuusto
Salaatti
Tomaatti
Punasipuli
Majoneesi
Ketsuppi
Baker 8,5€
Sämpylä
Kanafilee x 2
Fetajuusto
Salaatti
Tomaatti
Ananas
Majoneesi
Ketsuppi
Kränkkäri 6,50 €
Ranskalaiset
Nakkeja
Kurkkua
Puolikas tomaatti
Ketsuppi
Lisätuote 0,50€/kpl
Gluteenittomassa sämpylä vaihdetaan ja käytetään gluteenitonta majoneesia
Maidottomassa juusto otetaan pois ja käytetään vegaanista majoneesia
Vegaanisessa juusto otetaan pois ja käytetään vegaanista majoneesia
Kirjassa sanotaan, että ravintolan varastossa ei pidä säilyttää liikaa tuotteita. Meillä on kuitenkin tärkeää olla riittävästi ainakin niitä tuotteita, joita saa vain tukusta, sillä lähin tukku sijaitsee Kuopiossa yli 100 kilometrin päässä. Onneksi suurin osa raaka-aineistamme on pakastetavaraa, joten hävikkiä ei pääse syntymään liian suuria määriä.
Tuottelistauksiin pitää selkeästi ilmoittaa, sisältävätkö tuotteet laktoosia ja muita helposti allergisoivia aineita, kuten esimerkiksi pähkinät.
Kuinka erottua kilpailijoista
Pielavedellä on yksi pizzeria, joka tarjoaa myös hampurilaisia. Me erotumme tästä ravintolasta laadukkaammalla sisustuksella sekä ylivoimaisesti paremmilla hampurilaisilla. Tässä ravintolassa burgeri oli lähinnä pelkkä majoneesipläjäys.
Myös huoltoasemalta saa hampurilaisia sekä kotiruokaa. Tässäkin ruokapaikassa purilaiset ovat lähinnä mäkkäritasoa. Meidän hampurilaisistamme tulee aidosti nautittavia, jotka ovat maittavia ja hyvän näköisiä.
Laivurista erotumme lähinnä tuotevalikoiman puolesta. Meillä on myös paljon isommat sisätilat sekä aktiviteettina keilausmahdollisuus.
Luomme Kaadosta Pielaveden virallisen kisakatsomon! MM-kisojen aikaan tunnelma tulee olemaan katossa. Toivottavasti Suomi pärjää hyvin, jotta katsojia riittää.
Kirjassa mainittiin mystery shoppingin tärkeydestä. Tässäpä lomake, jonka tein selvittääksemme, miten voisimme parantaa ravintolamme tasoa.
Mystery Shopping Ravintola Kaato
Hei arvon mystery shoppaaja!
Mahtavaa, että olet valmis auttamaan meitä kehittämään tuotteitamme ja palvelun tasoamme. Kun astut sisään Kaatoon, käyttäydy kuin olisit kuka tahansa asiakas. Älä kerro henkilökunnallemme tehtävästäsi. Henkilökuntamme ei tiedä, että olet tulossa arvioimaan palveluamme.
Tarjoamme sinulle palkkioksi panoksestasi kyseisen kerran keilauksen sekä hampurilaisaterian ja alkoholittoman juoman ilmaiseksi.
Toivomme, että vastaat kysymyksiimme täysin rehellisesti ja avoimin mielin. Hauskaa mystery shoppausta!
Mikäli tila loppuu kesken, jatka paperin toiselle puolelle!
Ennakkotiedot ravintolasta:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Mielikuva ravintolasta, ennen kuin asioit ravintolassamme:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Arvio ravintolan ulkoasusta:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Hampurilainen, jonka söit:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Miksi valitsit juuri tämän hampurilaisen?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Koitko valinnan helpoksi?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Mielipiteesi annoksen ulkonäöstä:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Mielipiteesi mausta:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Mitä muuttaisit hampurilaisateriassa?:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Asiakaspalvelu
Tervehtikö tarjoilija sinua 30 sekunnin kuluessa astuttuasi ravintolaan?
Kyllä Ei
Suositteliko tarjoilija Sinulle jotain?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ja tähän väliin muutama kysymys pisteytyksellä 1-5.
1 = vielä todella paljon kehitettävää
2 = joku meni oikein
3 = sinne päin
4 = hyvä
5 = mahtavaa!
Asiakaspalvelu
Tarjoilijan ammattitaito
1 2 3 4 5
Asiakaspalvelun taso
1 2 3 4 5
Tarjoilijan ystävällisyys
1 2 3 4 5
Kuinka hyvin koit, että sinut huomioitiin?
1 2 3 4 5
Haluaisitko vielä avata sanallisesti jotain mielipidettäsi?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ravintola
Siisteys
1 2 3 4 5
Sisustus
1 2 3 4 5
Tunnelma
1 2 3 4 5
Käytännöllisyys
1 2 3 4 5
Haluaisitko vielä avata sanallisesti jotain mielipidettäsi?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Keilaus
Radan varaamisen helppous
1 2 3 4 5
Keilauksen opastus ennen keilausta
1 2 3 4 5
Keilauskokemuksen miellyttävyys
1 2 3 4 5
Haluaisitko vielä avata sanallisesti jotain mielipidettäsi?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Oliko neuvoja saatavilla tarvittaessa?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Koitko avun pyytämisen helpoksi?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Muuta palautetta keilauskokemuksesta?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ihastuttiko joku asia Sinua erityisesti?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Koitko jonkun asian häiritseväksi?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pistikö joku asia suorastaan vihastuttamaan?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Suosittelisiko ravintolaamme ystävillesi?
Kyllä
Ei
Perustelut
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Yleisarvio kokemuksestasi:
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Onko vielä jotain mielen päällä?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Suuri kiitos panoksestasi ravintolamme kehittämiseen!
// Päivitetty 19.6.2013, tuotteiden nimet muutettu oikeiksi.
Tagit: hampurilainen, Marjanen, Suvi Marjanen, tuotteistaminen
Keskustele artikkelista