Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 09.02.16
Esseen kirjoittaja: Linnea Häyrinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen-Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

TUOTTEISTAMINEN

Suurin syy tuotteistukselle on ensinnäkin myynnin helpottaminen sekä asiakkaan ostamisen helpottaminen. Tuotteistus on kaikista tärkein teko ennen kuin palveluja aletaan myymään!
Ajatus tuotteistamiseen lähti tiimiltämme kun aloimme miettiä tosissaan: mistä rahat maailmanympärysmatkalle? Tämän kysymyksen pohjalta saimme kuin ihmeen kaupalla kolme eri kategoriaa osaamisestamme:

Tuotepaketit:
TAPAHTUMAT
MARKKINOINTI
HENKILÖSTÖVUOKRAUS

Miksi tuotteistaa?
Haluamme Osuuskunta Nimionissa panostaa tehokkuuteen. Ensinnäkin tuotteistamme siksi, että työntekomme tehostuu ja saamme sisäisen viestinnän tehokkaammaksi. Jos emme itse tunne toimintatapojamme ja tuotteitamme tarkkaan emme voi myöskään myydä niitä asiakkaille.
Ulkoinen tuotteistaminen taas kattaa nettisivut, esitteet, käyntikortit sekä sosiaalisen median. Mitä pidemmälle tuotteistusta viedään, sitä enemmän yritys hyötyy siitä. Tuotteistamisen ansiosta katteen laskeminen on helpompaa ja etukäteen voidaan määritellä kassavirta. Tuotteistaminen myös helpottaa laadunvalvontaa, kun koko tiimi tiedostaa mitä mihinkin tuoteryhmään kuuluu.

Parantainen jakaa menestyvän palvelutuotteen neljän eri osioon:
Ostamisen helpottaminen
Tuotteistuksen tarkoituksena on helpottaa ostamista. Liian hankala ostoprosessi karkottaa ostajan. Nimionin nettisivuilla minä olen yhteyshenkilönä henkilöstövuokraukseen liittyen ja tarjouksen palveluista saa 24 tunnin sisään tarjouspyynnön jättämisestä. Lisäksi henkilöstövuokraukseen on tulossa omat nettisivunsa, jossa palvelun voi ostaa saman tien. Tämä helpottaa nykyisten asiakkaiden ostamista, koska he tuntevat jo tuotteen. Ydinpalveluna henkilöstövuokrauksessa on messuedustajat ja tukipalveluna messuosaston suunnittelu sekä raportointi. Lisäpalvelut tuovat lisäarvoa asiakkaalle, esimerkiksi raportointi kuuluu kaikkien messupromootioiden hintaan. Hyvin tuotteistettu ydin -sekä tukipalvelut vähentävät asiakkaan riskin tunnetta ja lisää halua ostaa.

Ylivoimaiset ominaisuudet
Vaikka ostaminen olisi helppoa, tulee tuotteen olla priimaa. Tämän vuoksi törkeä lupauksemme uusasiakashankintaan on seuraava: jos et ole tyytyväinen saat rahasi takaisin. Kärkituotteemme on uusasiakashankinta ja energiset sekä aktiiviset edustajat takaavat laadun. Nimionissa tunnen kaikki työntekijät ja voin valita siten parhaat edustajat asiakkaan imagon mukaan. Referenssimme puhuvat puolestaan ja esimerkkinä asiakkaamme kanssa toteutetut messut: olemme rikkoneet ennätykset joka kerta.

Tehokas myynti
Tehokkainta on henkilökohtainen myynti ja koska hinta on kiinteä tuntihinta, ei asiakkaalle sen erityisesti tarvitse räätälöidä paketteja. Tosin Jyväskylän ulkopuolella tehdystä työstä laskutamme kilometrikorvauksen, päivärahat sekä hotellimajoituksen.
Kohderyhmämme on rakennusalan yritykset.

Palvelutuotteen monistaminen
Henkilöstövuokrausta on erittäin helppo monistaa. Useasti asiakkaat haluavat saman henkilön kaikille messuille, mikä pienentää asiakasyrityksen kustannuksia. Jokainen edustaja kun täytyy kouluttaa ja perehdyttää tuotteeseen ennen kuin sitä voi lähteä myymään messuille. Selkeät ohjeet työntekijälle helpottavat minun työtäni, koska voin luottaa, että työntekijät toimivat ohjeitteni mukaan. Tiimiläiset ovat sitoutuneita siihen, että jos asiakas ei ole tyytyväinen emme voi veloittaa, jolloin myöskään palkkaa ei tule. Tämä motivoi suorittamaan työtehtävät ammattitaitoisesti ajallaan. Asiakas ei ole koskaan ollut tyytymätön palveluihimme. Resurssit, kulut ja tuotot on helposti laskettavissa tuotteistuksen ansiosta ja tämän takia palvelutuote =messuedustus pystytään organisoimaan tehokkaasti.

Ketterä palvelutuotanto

Lupaus ja lunastusvaihe
Lupausvaiheessa keskitytään ratkaisemaan asiakkaan ongelma. Tässä tapauksessa se luultavasti on messuprojektien tehottomuus sekä myyjien aktiivisuuden puute messuilla. Palvelumme takaa sen, että myyjillä riittää myytävää myös messujen jälkeenkin. Lupaamme tietyn määrän hankittuja liidejä tai buukattuja asiakaskäyntejä messujen aikana. Jos taas asiakas ei näe tarvetta tähän on täysin turhaa siirtyä seuraavaan vaiheeseen eli lupausaiheeseen.
Lupausvaiheeseen siirryttäessä sopimus palvelutuotteen toimituksesta on tehty ja asiakkaan kanssa on päätetty löytää ratkaisu messujen heikkoon kustannustehokkuuteen yhdessä. Messujen jälkeen selviää onko lupaus lunastettu, mikäli näin on voimme laskuttaa asiakasta ja kerätä palautteen. Palaute on erityisen tärkeää palvelutuotteen kehittämisen kannalta. Jos itse messut ovat onnistuneet voi palautetta kerätä silti esimerkiksi myyntiprosessista tai asiakaspalvelusta.

Seuraavassa keskityn omaan vastuualueeseeni, henkilöstövuokraukseen. Alla on lueteltu palvelutuotteemme. Hinnoittelu on tehty ja todettu toimivaksi.

Messuedustajat:
– Edustajamme tulevat ajoissa paikalle, saavat asiakkaan hymyilemään, rikkovat ennätykset ja poistuvat jättäen jälkeensä siistin työpisteen.
– Olemme keskittyneet kohtaamismarkkinointiin. Asiakassuhteissa haemme aina ratkaisukeskeisyyttä, kuinka saamme mahdollisimman hyvät tulokset, yhdessä.
– Meiltä ette saa vuokrattua esitteenjakajia, kyseinen toiminto on korvattavissa telineellä. Olemme keskittyneet vahvasti uusasiakashankintaan sekä liidien keräämiseen.

 

Juontajat:
Muuntautumiskykyiset juontajamme taipuu innovointitapahtumista ja sirkustirehtööristä asialliseen ja sanavalmiiseen tapahtumaisäntiin –ja emäntiin. Juonnot luonnistuvat suomeksi sekä englanniksi.

Tuotteistuksen jälkeinen elämä näkyy kalenterissani seuraavasti:
– 2 asiakaskäyntiä viikossa
– myyntipalaveri joka viikko
– myyntimateriaalin kokoaminen asiakaskäynneille
– referenssien kasaaminen myyvään muotoon
– kuvaukset edustajistamme sekä juontajista

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!