Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 19.01.15
Esseen kirjoittaja: Essi Kinnunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Meillä oli puhetta, että mitä ensi vuonna voisimme tehdä osuuskuntamme kanssa ja puheeksi tuli tuotteistus. Avuksi tuotteistuksen oppimiseen käy Jari Parantaisen kirja Tuotteistaminen, kirjan oppien avulla tuotteistamisen saa tehtyä kymmenessä päivässä.

Minulle itselleni mielenkiintoisin osa kirjasta on Kuinka kehität hittipalvelun, koska sitä pohdimme itsekin. Mitä sellaista voimme alkaa myymään, josta saisimme itse hyvät tuotot, sitä olisi hauska tehdä ja jota olisi helppo myydä asiakkaalle.

Hittipalvelun kehitys jaetaan kahteen osaan, lupausvaihe ja lunastusvaihe. Lupausvaiheessa luvataan, että asiakkaan ongelma tulee ratkaistua. Lupauksella herätetään asiakkaan mielenkiinto ja saadaan hänet ostamaan palvelu. Lunastusvaiheessa aletaan lunastaa aiemmin tehtyjä lupauksia ja pyritään ratkaisemaan ongelma palveluvaatimusten tason mukaisesti.

Kun aletaan tuotteistaa tietysti ensiksi täytyy valita asiakas ja etsiä hänen ongelmansa, tai ongelma ja etsiä sen kanssa kamppailevat asiakkaat. Aluksi tarjotaan ratkaisua johonkin pieneen arkiseen ongelmaan, asiakas harvoin myöntää tarvitsevansa mitään mullistavaa kokovaltaista uudistusta. Kun pieni ongelma saadaan ratkaistua,  suhde asiakkaaseen on jo paljon luottavaisempi ja asiakas mahdollisesti tarjoaa jotain isompaa projektia. Meillä nämä pienet ongelmat ovat olleet esimerkiksi tapahtuman järjestäminen. Se ei lopulta vaadi paljoa aikaa, mutta helpottaa asiakkaan toimintaa tuomalla lisää asiakkaita ja kasvattamalla myyntiä.

Kun on tiedossa asiakas, ongelma ja miksi ongelmaa ei olla aiemmin ratkaistu, keksitään törkeä lupaus, Törkeä lupaus kiteyttää sanoman ja kahlitsee asiakkaan. Se osoittaa määrätietoista asennetta ja luo uskoa että asia homma tulee hoidettua kunnolla.  Jotta asiakas ostaisi juuri meiltä, täytyy sen erottua massasta. Siinä auttaa hyvä, erottuva nimi.

Jotta asiakas haluaa ostaa, kannattaa palvelun hyödyt olla selkeästi esillä, hinta määriteltynä, listattuna mitä saa kun ostaa palvelun eli toimitussisältö. Myyntiä helpottaa, että käsittelee mahdolliset vastaväitteet jo etukäteen, esimerkiksi ”en tarvitse palvelua”, selitys siihen miksi palvelu olisi tärkeää ostaa.

Tämän jälkeen alkaa palvelun myynti. Myynti ja markkinointi ovat tärkein osa menestystä. Vaikka palvelu olisi loppuun asti viilattu, ei se takaa menestystä. Menestys riippuu täysin siitä ostaako kukaan palvelua tai tuotetta, helposti tulee ajateltua asioita liikaa ja mietittyä pieniä yksityiskohtia turhaan. Kaiken lopuksi, tärkeintä on vaan ottaa puhelin käteen ja myydä.

Sitten kun palvelu saadaan myytyä, alkaa lunastusvaihe. Lunastusvaiheessa siis kaikki aiemmat lupaukset muutetaan teoiksi.

Ensiksi laaditaan vaatimusmäärittely. Vaatimusmäärittely määrittelee tarkasti asiakkaan tarpeet, ja näin tiedetään että palvelun ulos tyydyttää asiakasta. Vaatimusmäärittelyn avulla myös kyetään arvioimaan koko projektin laajuus, saadaan tietää aikataulu ja pystytään pitämään kustannukset minimissä, koska ei tehdä turhia töitä.

Seuraavaksi kootaan työohjeet, josta kaikki asiaan kuuluvat saavat tietää sekä omat tehtävät, että muiden asiaankuuluvien tehtävät. Työohjeissa hommat jaetaan rooleittain ja se sisältää tiedot: kenelle palvelu tarkoitettu, mihin tarpeeseen, millainen se on ja mitkä kenenkin tehtävät ovat. Kun palvelu on valmis, se  julkistetaan.

Kun palvelu on tuotteistettu, on se hyvä konkretisoida eli siitä täytyisi saada jotain materiaalia muuallekin kuin sähköiseen muotoon. Me voisimme esimerkiksi tehdä esitteitä toiminnastamme, jonkinlaisen hinnaston ja tarjouspohjan.

Tuotteistaminen kuulostaa hiukan heprealta, mutta oikeasti se vain tarkoittaa sitä, miten saadaan meille keksittyä tuote jota myydä. Aiemmin olemme vain ns. päämäärättömästi myyneet omaa työvoimamme, mutta me voisimme esimerkiksi tuotteistaa yleisötapahtumien järjestämisen. Näin meillä olisi tietty tuote, tapahtumanjärjestämiskonsepti, jota muokkaisimme asiakkaan toiveiden mukaisesti.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!