Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 22.03.15
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen - Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Parantainen Jari
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen

 

Tuotteistaminen on mielenkiintoista. On hauska nähdä, kun meilläkin on tavallaan tehty jo meidän tarjoamista palveluista tuotteita. Näistä myöhemmin lisää. Tuotteistaminen on kuitenkin mielenkiintoisen lisäksi myös työtä vaativaa puuhaa. Ideasta ei ole tule tuotetta ihan tuosta noin vain. Tämä vaatii suunnittelun sekä palvelun kaupallistamisen.

Oli oikein hyödyllistä lukea tämä kirja tässä vaiheessa. Meille tästä kirjasta voi olla paljonkin hyötyä, koska meillä on nyt monta ideaa, mutta yksikään ei ole vielä valmis tuote. Tarvitsemme näihin vielä paljon aikaa, jotta saamme tehtyä juuri oikeanlaisen, sekä myyvän palvelun näistä. Ideamme ovat tulleet suurimmaksi osaksi turinatorstaissa, jossa idea heitetään vaan ilmoille ja hyviä ideoita lähdetään sitten jatkokehittämään. Tämä on helpottanut työtämme huomattavasti, kun ideoita tulee kuin lennosta siellä. Vaikka se olisikin aluksi huono idea, se saattaa muotoutua hyväksi jonkun toisen avustuksella tai sitten kun on pari päivää sitä mutusteltu.

Tuotteistamista on havaittavissa silloin, kuin toimintamallit alkavat näkyä. Projekteista alkaa pikkuhiljaa näkyä tehtävät ja tavoitteet. Tämä myös tarkoittaa sitä, että niiden tulee olla realistisia ja saavutettavissa olevia. Mielestäni meillä on ainakin välillä vähän liiankin suuret tavoitteet, joka sitten hankaloittaa toimintaamme. On hassua, kuinka nopeasti hyvä idea voi kuihtua kasaan, kun tavoitteet ovat joko liian epärealistisia tai ne eivät innosta porukkaa. Tavoitteista täytyy innostua, jotta ne myös sitten auttavat eteenpäin. Ne eivät saa olla liian jäykkiä ja tylsiä.

Palvelu alkaa muodostumaan, kun se saa nimen. Esimerkiksi meillä on Ääniharava. Ennen tätä meillä oli vain idea ja mahdollinen tuote, mutta tällöin siitä muodostui palvelu. Ääniharava oli muutenkin kovin erilainen tuote mitä olemme aikaisemmin tehneet. Olin myös iloinen siitä, miten nopeasti me saimme sen käyntiin. Tästä tuli oikein hyvää palautetta, mutta muuten meille koitui ongelmaksi se, että olimme liian myöhässä. Jos olisimme keksineet ideamme aikaisemmin, sitä ei tiedä kuinka monta asiakasta olisimme saaneet. On nyt kuitenkin hyvä sen puoleen, että palvelu on nyt tuotteistettu ja sitä voi jatkossa käyttää sitten kun tulee seuraavat vaalit.

Kirjassa on näitä tuotteistamisen askelia kuusi ja on hauska nähdä näistä jokaisesta erikseen meidän tuotteiden vaiheet. Varsinkin niiden, jotka eivät ole vielä valmiita niin on kiva nähdä, missä vaiheessa ne ovat. Jotkut ovat vielä aivan lastenkengissä ja vasta aloitus vaiheessa, kun taas jotkut ovat melkein valmiita kokonaisuuksia. On kiinnostavaa nähdä, kuinka hitaasti/ nopeasti jotkut muotoutuu valmiiksi. Esimerkiksi ulkoinen markkinointipäällikkö vaatii meiltä vielä monta tuntia, että siitä syntyy kunnollinen tuote.

Toki näitä kuutta vaihetta on melko hankala saavuttaa kaikkia Tiimiakatemiassa, koska aikakaan ei yksinkertaisesti riitä siihen, että tuotteesta tulee niin laaja, että esimerkiksi päästäisiin jälleenmyynti vaiheeseen. Kaikki on tietenkin mahdollista, eikä sitä koskaan tiedä jos keksii hyvän tuotteen ja jatkaa sen myymistä sitten akatemian jälkeenkin. Minä näen itseni siinä, että keksin oman tuotteen akatemian aikana, jota voisin myydä sitten myös sen jälkeen. Mahdollisesti joko joidenkin tiimini jäsenten kanssa tai sitten yksin ja myöhemmin mahdollisesti ulkopuolisten kanssa.

Näen tiimissäni paljon potentiaalia myös siihen, että jatkaisin hommia heidän kanssaan myös valmistumisen jälkeen. Jännä nähdä käykö näin, vai menemmekö kaikki vähän erisuuntiin. Toki tässä vaiheessa on turha lähteä spekuloimaan, mitä tulee tapahtumaan kolmen vuoden jälkeen. Ajatuksen asteella kuitenkin idea siitä, että työskentelisimme yhdessä akatemian jälkeen, ei ole yhtään huonompi.

Kirjassa mainittiin hyvin myös se, että ei ole mitään niin valmista ja ainutlaatuista, jota ei voisi jalostaa tai kehittää. Tämä on aivan totta ja sen huomaa helposti, kun yrittää itse tuotteistaa omia ideoitaan. Aina kun joku sparraa sinua, huomaat jotain kehityksen kohteita. En ole vielä törmännyt niin hyvään ideaan, ettei mitään tarvitse muuttaa ennen, kuin sitä voi alkaa myymään. Tiimiakatemian hyvä puoli on siinä, että päätökset tehdään aina tiimissä. Näin ollen huonoja ideoita ei niin helposti pääse syntymään, koska tiimissä on monta muuta, jotka pistävät sinut tiukille ja miettimään muutamia erinäisiä kohtia ideassasi. Kuitenkaan ei saa olla liian kriittinen ideoita kohtaan, ettei ne kuihdu täysin kasaan!

Yksi hyvä keino on saada palvelusta hyvä tuote, on tehdä pilotti ja sen jälkeen miettiä korjausliikkeet. Esimerkiksi meillä Ääniharavan kanssa pidämme tätä vuotta pilottina ja tähtäämme ensi kunnallisvaaleihin sitten täysillä! Nyt tämä ei lähtenyt aivan lentoon, koska emme saaneet asiakkaita tarpeeksi, mutta mielenkiintoa herätti monissa ihmisissä ja monet sanoivat, että kaipaisi tämmöistä pakettia sitten ensi vaaleissa. Näin ollen meidän pitää hyökätä heti syksyllä jo 2016 vaaleja ajatellen. Pilotti kuitenkin oli todella opettavainen ja saimme karsittuja ”turhia” pois paketistamme tai korvasimme ne hyödyllisemmällä. Saimme myös hyviä vinkkejä siihen, miten ensi kerralla kannattaa toimia ja mitä tehdä toisin.’

Asiakkaat kuitenkin ovat niitä, jotka tuotteen sitten lopulta ostaa. Näin ollen heiltä saatu palaute on merkittävintä. Ne ihmiset jotka antavat palautetta tuotteestasi on hyödyllisiä, mutta palaute pohjautuu kuitenkin pelkästään yleensä olettamuksiin. Ellei hänellä sitten satu olemaan oma kohtaista kokemusta alasta tai vastaavista tuotteista. Kaikki palaute on hyvä ottaa vastaan ja niihin kannattaa aina tarttua. Ei saa olla niin ylpeä omasta asiastaan, että olettaa ettei koskaan tule huonoa palautetta. Jokaisesta tuotteesta tulee aina joltain huonoa palautetta. Eihän vaatekaan miellytä jokaisen silmään, mutta tällöin on mietittävä se, että onko palaute vain yksi omakohtainen huono kokemus, vai monen ihmisen antama huono palaute esimerkiksi toimivuudesta yms.

Tuotteen saamiseksi toimivaksi ja ainutlaatuiseksi on hankalaa. Tämä tarkoittaa, että maailmassa on paljon kopioita niistä, jotka jo toimivat. Tämä on huomattavissa esimerkiksi ravintola alalla. Ravintola alalla on tärkeää keksiä se oma juttu ja tuote. Tällöin saatetaan ottaa liikaa mallia niiltä joilla homma toimii. Tämän vuoksi tällä alalla yrityksiä kaatuukin koko ajan ja kilpailu on todella kovaa. Tämä on hyvä muistaa myös ihan joka alalle jolle tekee tuotteen. On todella tärkeää, että jos joutuu jostain mallia ottamaan, ettei kopioi tätä. Monet yritykset kaatuvat juuri tähän virheeseen, koska yksi toimiva tuote riittää, ellei sitten ole muutoksia kuten esimerkiksi puhelimissa. Toki alalla on aina kilpailua, jollei sitten ole monopoli kuten Alko. Tämä tarkoittaa, että on oltava ajanhermoilla ja valmis muokkaamaan omaa tuotettaan jos on tarvis!

Tässä kolmen vuoden aikana tulee vielä mielenkiintoinen rupeama, kun pääsemme kunnolla sisälle tähän tuotteistamiseen. Jännä nähdä mihin tämä sitten suuntautuu ja mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmat esimerkiksi vuoden kuluttua!

Petri Vaini-Pekka

Osuuskunta Bisnera

0400774653

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!