Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 22.11.15
Esseen kirjoittaja: Jarna Lehtola
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistamisen tavoite on kasvattaa palvelun katetta. Lisäät tuottoja ja pienennät kuluja yhtä aikaa.

Teemme tänä vuonna taas Aiton kanssa joulukuusen myyntiä. Kuusimyyjiä on joulun alla monia ja joukosta voi olla vaikea erottua. Kuinka juuri me aiomme erottua muista?

• Myyntipaikkanamme toimii Seppälän Citymarket. Teemme myyntipaikasta ja sen läheisyydestä houkuttelevan näköisen ja koristelemme sen houkuttelevaksi, paljon valoja ja jouluisia koristeita. Teemme näyttävät mainokset ja viemme niitä myös tienvarsiin näkyville. Viime vuonna kilpailijoiden myyntipisteet olivat varsin riisuttuja, eikä ulkonäköön oltu panostettu kovin paljoa niin kuin emme mekään sen kummemmin.

• Hinnoittelemme kuuset kokoluokan mukaan. Se osoittautui viime vuonna varsin hyväksi ratkaisuksi, sillä asiakas ei maksa samaa hintaa pienestä kuin isostakin kuusesta. Näin asiakas saa juuri hänelle sopivan kokoisen ja hintaisen kuusen.

• Poistamme kuuset pusseista ja asettelemme ne esille asiakkaan nähtäville, jotta hän voi valita juuri mieleisensä kuusen. Sopivan löydyttyä pussitamme kuusen asiakkaalle. Autamme asiakasta valitsemaan juuri hänelle sopivan kuusen ja tarpeen tullen esimerkiksi lyhennämme runkoa.

• Meillä kuusien mukana tulee aina kuusenhoito-ohjeet, sillä loppupeleissä aika harva osaa hoitaa kuustansa oikein, josta johtuu esimerkiksi neulasten varhainen variseminen.

• Meillä on myös kotiinkuljetus mahdollisuus, mikäli asiakkaalla ei ole mahdollista kuljettaa kuusta itse kotiinsa. Ostamisen kynnys madaltuu ja helpotamme asiakkaan työtä tuomalla kuusen sovittuun kellonaikaan suoraan kotiovelle.

• Olemme nuoria yrittäjiä Tiimiakatemialta, joten uskon tarinamme ja taustamme vetoavan mahdollisiin asiakkaisiin. Kirjassakin painotettiin tarinan luomista palvelun tai tuotteen ympärille ja niin aiomme tehdäkin.

• Asiakaspalvelumme on ensiluokkaista. En voi väittää, etteikö muilla kuusimyyjillä olisi hyvää asiakaspalvelua mutta me teemme tätä projektia täydestä ilosta ja innokkuudesta. Tahdomme luoda asiakkaalle mieleenpainuvan ja miellyttävän ostokokemuksen ja vaikkei kauppaa tulisikaan, tarkoituksenamme on jäädä mieleen. Ja kauppojahan tulee meidän myyntitaitojemme sekä loistavan tilannetajun sekä pelisilmän ansiosta.

• Ja tietysti itse tuotteemme, Keski-Suomen upeimmat joulukuuset. Lähialueilla ei ollut ainakaan viime vuonna myynnissä läheskään yhtä laadukkaita, muhkeita ja kauniita kuusia kuin mitä meillä. Kuusimyyjiä lähistöllä on kyllä mutta kuusiamme ei voi rehellisesti sanottuna edes rinnastaa toisiinsa.

 

Kirjassa, ja kuten Tiimiakatemiallakin painotetaan törkeää lupausta. Emme ole vielä projektiryhmämme kanssa sellaista tehneet mutta tulemme varmasti sellaisen tekemään. Törkeän lupauksella on muutamia tunnusmerkkejä
1. Saa asiakkaasi uteliaaksi, jopa epäuskoiseksi
2. On helposti mitattavissa
3. Erottuu kilpailijan lupauksesta
4. Houkuttaa ostamaan

Saatan aliarvioida kilpailijat sanomalla, että uskon ettei heillä ole törkeää lupausta. Sillä kysehän on vain noin viikon mittaisesta joulukuusen myynnistä. Me otamme projektin haasteena tehdä asioita toisin kuin muut tekevät tai kuten ennen on tehty. Joulukuusen myynti voi olla myös mieleenpainuva kokemus niin myyjälle kuin asiakkaallekin, siihen me ainakin tähtäämme.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!