Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 09.12.15
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuotteistaminen

Alotin lukemaan Jari Parantaisen Tuotteistaminen -kirjaa meidän helikopterikuvausprojektiin liittyen. Kirjan

takakannessa luvattiin, että mikä tahansa tuote sekä PALVELU voidaan tuotteistaa. Aluksi olin eri mieltä,

mutta Parantainen taisi viedä voiton. Palvelumme idea on normaalista videotuotannosta poiketen

ilmastakuvattua materiaalia RC-kopterilla editoituna valmiina pakettina.

jäävät toteuttamatta tai ne tehdään väärin. Esimerkiksi hinnoittelu tuntuu liian nöyrältä suomalaisella

mindsetillä. Kun esimerkiksi akatemialla käytetään usein kulujenlaskumenetelmää hinnan määrittelyyn, on

hinta lähtökohtaisesti liian alhainen. Kun myydään palvelua ja omaa osaamista, hinnan tulee viestiä

laadukkuutta. Jos yrittäjä laskee itselleen aluksi 30% voittokatteen ja lähtee ajatusmallilla ”eipähän ole

tappiollista”on lähtökohta täysin väärä. Esimerkkinä Parantainen käyttää kirjassaan Yhdysvaltalaista

yliopistoa, jossa koulu nosti lukuvuosimaksua 19%, jolloin opiskelijoiden määrä nuosi kolmanneksella.

Mitään oikeaa perustetta hinnan nostolle ei ollut, ja koulu vieläpä maksoi ylimääräisen osuuden takaisin

apurahastoilla. Kopteriprojektiin liittyen jäi hinnoittelusta mieleen toisen vuoden kuvaustuotannon osaajan

lausahdus ”hintaan puolet lisää”. Kangistuttiin laskemaan palkat tuntipalkkoina ja tekemään laskelmat

kustannusten perusteella, vaikka hyvin toteutetun ilmakuvausvideon hinta voi olla moninkertainen. En

tiedä johtuuko akatemialla alhaiset hinnat opiskelijoiden vielä alhaisesta itsetunnosta vai pelosta, ettei

asiakas osta. Hinnoittelu pitää ajatella uudelleen ja jakaa eri moduuleihin, joita yhdistelemällä voidaan

tehdä asiakkaalle räätälöity tuote räätälöimättä. Tällöin hintaan voidaan lisätä ”ilmaa” ja asiakas saa yhden

suoran hinnan koko tuotteelleen. Vaikka kaikki videot ovat yksilöitä, ne tehdään samanlaisella kaavalla.

Aluksi tarvitaan alustavat tiedot kuvauspaikasta ja tapahtumasta, sitten kuvauspaikalle siirrytään ja

suoritetaan itse kuvaus. Kuvauksen jälkeen on vuorossa jälkituotanto ja tuotteen toimitus. Simppelisti

eriteltynä asiakas ymmärtää korkean hinnan koostuvan monesta asiasta ja pitää hintaa laadun mittarina.

kirjassa. Meidän tapauksessamme tuotekehitys tapahtuu tehdessä, kun kuvaamme joka kerta erilaisia

videoita eri käyttötarkoituksiin. Asiakkaan kuunteleminen tuntuu jotenkin ainakin kirjan mukaan puuttuvan

suomalaisesta ajattelusta. Suomalainen koittaa luoda täydellisen tuotteen ja sulkee korvansa asiakkaan

palautteella ja vastaa ylimielisin asentein ”ei taida asiakas tietää taas, että…” Pitää osata olla nöyrä, mutta

tuoda asiakkaalle paremmat vaihtoehdot esille tarvittaessa. Kuvausprojektissa asiakas haluaa usein

vaikuttaa paljon valmiiseen videoon. Välillä se on hyvä ja välillä huono asia, varsinkin jos kuvaus on ehditty

toteuttaa ja asiakas haluaakin jotain täysin muuta. Filmien on oltava näissä tilanteissa joustava, sillä meillä

ei ole varaa menettää asiakkaita ja joustavuus on yksi valteistamme. Yksi kirjan pointeista oli, ettei asiakas

ole aina oikeassa, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hänen ehdoillaan kannattaisi toimia. Asiakas on

tuotekehityksessä vähintään yhtä tärkeä, kuin itse projektiryhmä.

lausahduksemme ja tietolaatikkomme äärettömän tylsiltä, massaan hukkuvilta loorem ipsumeilta. Kun

koitimme keksiä valtteja, miksi asiakkaan tulisi valita juuri meidät, oli erittäin vaikea keksiä rehellisiä syitä.

Pidimme parhaina kykyinämme joustavuutta, nuorekkuutta ja halpaa hintaa, joka jälkeenpäin suljettiin

pois. Meidän täytyy kehittää omanlaatuinen konsepti koko videotuotannon tapahtumiseen ja tuoda se

esille jollain uudella tavalla. Törkeän lupauksen tärkeys valottui minulle myöskin tämän havainnon myötä.

Esimerkiksi täysi tyytyväisyystakuu ja lupaus miellyttävästä tuotteesta laskee asiakkaan ostamiseen liittyvät

epäilyt lähes nollaan. Sen jälkeen ei tarvitse olla kuin vakuuttava ulospäin henkilönä, mediassa ja

lopputuloksessa. Tuotteistamisessa kehotettiin useasti tekemään tuotteen ostamisesta mahdollisimman

helppoa. Siksi juuri hinnan täytyy olla kiinteä ja selkeä ja samoin tarjouksessa tulee olla eriteltynä hinnan

Kirja tarjosi aika paljon itsestäänselvyyksiä, jotka kuitenkin usealta suomalaiselta yrittäjältä

Tuotekehitys ja siihen liittyvien kulujen karsiminen ja järkevyys olivat suuressa osassa

Muista eroaminen unohtuu helposti. Kun teimme nettisivuja Filmielle, vaikuttivat kaikki

koostumus. Modulisointi tekee tästä helppoa. Olemme pohtineet muitakin ostopäätöstä helpottavia

tekijöitä, kuten esimerkiksi asiakkaan aikaa vievän ajan minimoimisella sekä tuotteen sähköisellä

toimituksella. Lisäksi olemme keskittyneet myynnissä henkilökohtaiseen myyntiin, vaikka se on aikaa

vievää. Tuotteellamme ei ole vielä vahvaa brändiä tai markkinointia, joten ihmisten on lähes mahdoton

löytää meidät ikään kuin vahingossa verkosta. Alalla on kuitenkin paljon kysyntää ja jo paikallislehden

mainos tuottaa tarpeeksi näkyvyyttä alueellamme. Ei muutakun markkinointi hommiin siis!

Seuraava askel Filmielle voisi mielestäni olla uuden yhteistyökumppanin löytäminen. Keski-
Suomen alueella on useita indie videotuotantopalveluita, jotka tarvitsevat ilmakuvausta ja hallitsevat

tavallisen videotuotannon yleensä harrastuneisuuden vuoksi huomattavasti meitä paremmin. Lisäksi heiltä

löytyy valmiita verkostoja videotuotannon ihmisiin ja esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin. Toukokuussa

tapahtuvan Unkarimatkan jälkeen meillä pitäisi olla tarpeeksi videomateriaalia ollaksemme Suomen tasolla

tunnettuja tekijöitä ilmakuvauksen alalla. Ei muuta kuin #lentämisen&tekemisenkevät

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!