Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuplataan tulokset

Kirjoitettu 30.11.14
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksen TuplausKirja
Kirjan kirjoittaja: Lahti Jukka, Rautio Pasi
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuloksen tuplauskirja

 

Tuloksentuplauskirja avaa helposti silmät markkinoinnin merkitykseen. Toki myös siihen, että kuinka tärkeässä roolissa asiakaspalvelu on ja miten tärkeää on, että yrityksessä on hyvät myyjät.

Kukaan ei voi toteuttaa vain onnistuneita markkinointi kampanjoita. Markkinointi on kuin uhkapelaamista. Markkinoinnista tekee haastavaa se, että kukaan ei voi taata tuleeko siihen käytetyt rahat takaisin. Varsinkin jos kyse on kampanjasta, johon on investoitu paljon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kampanjoita kuuluisi tehdä. Päinvastoin, niitä kannattaa tehdä ja vaikka hyötyä ei heti näekään, voi se tulla esiin vaikka vuoden päästä.

Internet mainonta on toki halpaa ja helppoa, mutta siellä on myös eniten kilpailijoita. Tämä tarkoittaa, että mainosten on oltava päräyttäviä ja mieleenpainuvia. On erotuttava massasta, jos haluaa, että markkinointi internetissä onnistuu. Olemme pohtineet tätä Bisneran kesken niin, että 2-3 kertaa vuodessa laitamme kirjepostia asiakkaillemme. On totta, että aina kun on käsinkirjoitettu osoite, ei kirjettä jätä aukaisematta. Tämä on mielestäni todella hyvä idea viestintäsolultamme ja tämä varmasti tullaan viemään käytäntöön, heti kun on mahdollista.

Kirjasta tulee todella hyviä koppeja siitä, miten helposti markkinoinnista saa hyvän. Myös se, että miten halpaa se voi myös olla. Esimerkiksi katsastusasemalla erilailla kirjoitettu viesti, eikä vain automaattinen vastaus, on heti todella erilainen ja mieleenpainuva. Tähän samalla kun sisällyttää jonkin alennuksen, voi siitä tulla jopa houkutteleva. Minusta meidän pitää itksekin käyttää tätä. Esimerkiksi Lutakon leidissä kävimme ja sanoimme, että voimme vetää TYHY päiviä. Näihinkin on hyvä saada jokin päräyttävä mainos ja mahdollisesti vanhoille asiakkaille, kun niitä tulee, uudesta tilauksesta esim. 10% alennus. Tämä voisi toimia ja on mielestäni kokeilemisen arvoinen juttu. Eihän se meille oikeastaan mitään edes maksa.

Hyvä asiakaspalvelu on tärkeää bisneksen teossa. Esimerkiksi hotellissa respan ihmisen on oltava todella palveluhenkinen ja asiakaspalveluun soveltuva. Ensivaikutelman on oltava hyvä. Jos menet hotelliin ja respassa on vastassa elämään kyllästynyt henkilö töissä, joka tokaisee ”hei” voi olla, että hotellin varaus alkaa heti kaduttaa. Jos taas respassa on hymyilevä henkilö joka iloisesti toivottaa tervetulleeksi, on asia täysin eri. Ensivaikutelman merkitys on aivan valtava!

Tähän meillä tulee hyvään paikkaan, meidän palkintomatka Peurunkaan. Menemme sinne kahdeksi päiväksi ja teemme siellä toisena päivänä töitä. Meidän on tehtävä hyvä vaikutus siellä oleviin työntekijöihin, että se alkaa tuottamaan muitakin töitä, kuin TYHY ohajuksia. Uskon kyllä meidän tiimiin ja olen varma, että näin tulee myös tapahtumaan! Meillä on todella hyvä boogi menossa, joten en usko, että koemme suurempia vaikeuksia.

Hyvä maine on kaiken pohja. Yrityksellä tulee olla hyvä maine, että myös kauppaa syntyy. Mainetta kasvatetaan toki koko ajan ja se joko paranee tai huononee ajan myötä. Maine ei kuitenkaan rakennu hetkessä ja tästä syystä, se on otettava vakavasti. BIsnera on myös uusi osuuskunta, joten meidän maine ei ole vielä paljoa kiirinyt. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää, että jatkamme samaa linjaa, kuin nyt. Eli teemme kaiken työmme mahdollisimman hyvin, jonka jälkeen saamme asiakkaalta hyvää palautetta. Tärkeintä on, että asiakas pysyy meihin tyytyväisenä ja tätä kautta antaa meille enemmän vastuuta. Vastuu toki tarkoittaa myös enemmän rahaa ja projekteja!

Markinoinnissa ja myynnissä on tärkeää olla yllätyksellinen ja valpas. Täytyy älytä muuttaa myyntitaktiikkaa aina asiakkaan mukaan. Jos asiakas ei ole varma, mikä tuote on, täytyy se hänelle mahdollisimman hyvin, mutta samalla lyhyesti kiteyttää. Myynnissä on tärkeää käyttää lyhyitä ja nasevia virkkeitä. Markkinointikampanjat eivät saa olla liian monimutkaisia.

Palautteen saaminen on aina erittäin tärkeää bisnestä tehdessä. Palautetta tulee aina kysyä asiakkaalta, jos asiakas ei omatoimisesti sitä anna. Palaute on todella tärkeää kehityksen kannalta, toki rakentava palaute on aina parempaa kuin haukkuva palaute. Negatiivisesta palautteesta pitää ottaa opikseen ja tätä kautta kehittää tekemää palvelua tai tuotetta. Meillä palautteen saaminen töistä on ollut vaivatonta vielä tähän asti. Peurungasta soitetaan aina ja kerrotaan mitä asiakkaat sanoivat ja että oliko jotain kehityksen kohdetta. Muista työstä olemmekin saaneet heti töiden päätyttyä palautteen.  Palaute antaa hyvän suunnan myös siitä, miten toimimme yhdessä. Näin aluksi ainakin näyttää hyvältä, koska kaikki palautteet ovat olleet positiivisia!

Pitää muistaa, että päivästä on tärkeä tehdä hyödyllinen. Kirjasta tuli hyvä idea siihen, miten päivästä saa enemmän hyödyllisen. Itse vien ainakin käytäntöön, että katson tarkkaan, mitä hommia kalenteriini laitan. Sieltä kannattaa suosiolla karsia ”turhat” pois, tätä kautta jää sitten enemmän aikaa myös oikeasti tärkeille asioille. Tässä alussa huomaa todella helposti, kuinka paljon aikaa menee ns. hukkaan. Tästä eteenpäin alan ainakin itse suunnittelemaan päiväni paremmin ja toivottavasti tätä kautta saan myös enemmän aikaan.

Mielenkiintoinen asia on, että ilmainen tavara tuo aina helposti kuulijoita paikalle ja asiakkaita luoksesi. Niinkin yksinkertainen, kuin ilmainen kahvi tuo todella paljon väkeä paikalle. Olikohan juuri viimeviikolla Keski-Suomalaisessa kuva Jämsän R-kioskista, tällöin siellä oli ilmaista kahvia kello 11 asti. Ihmisiä oli jonossa monta kymmentä pelkästään kahvin takia, minkä keittäminen kotona maksaa ehkä noin 50 senttiä. On hauska, miten ihmiset juoksevat kaiken ilmaisen perässä. Asian ei tarvitse olla hyvä tai mahtava uusi keksintö, riittää että se on ilmainen.

Kirjassa kehuttiin myös erilaisia kuponkeja. Oli ne sitten ihan vain mainoslehtisiä tai mahdollisesti jopa rahanarvoisia etukuponkeja, idea on mielestäni hyvä. Kupongeista on vain tehtävä erottuvia, ettei ne asiakkaalta lennä suoraa roskakoriin. Tällaista voisi miettiä meillekin esimerkiksi kotakohvilaan. Ei olisi välttämättä yhtään pöllömpi idea tehdä vaikka jotain leimakortin tapaista, että joka 5 kahvi vaikka ilmainen tai joka 10. Tämä kuitenkin yllättävän paljon tuo lisää asiakkaita ja toki kannustaa vanhoja asiakkaita tulemaan myös uudestaan.

Tuloksentuplauskirja näytti minulle kyllä hyvin, kuinka pienillä asioilla voi saada moninkertaisen hyödyn. Kaikki teot eivät maksa tuhansia ja niitä voi helposti muovata niin, että ne on juuri omalle yritykselle sopivia! Täältä tuli monen monta hyvää ideaa, jotka esitän tiimilleni!

 

 

Petri Vainio-Pekka

0400774653

Osuuskunta Bisnera

 

 

 

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!