Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

TuplaWarmista

Kirjoitettu 24.05.13
Esseen kirjoittaja: Sami Pääkkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaswu
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

KASWU™ Opettamien on myymistä – myyminen on opettamista!

Mikko Ojasen Kaswu auttaa selviytymään erilaisista myyntitilanteista ja johtamishaasteista kunnialla.

Kirjan tärkeimmät teemat olivat mielestäni kuinka motivoin muita johtajana tai myyjänä ja siinä sivussa itseäni. Erilaiset ihmistyypit olivat mielenkiintoiset huomata, jo ensi lukemalla oli helppo yhdistää tiimistämme joku avartajaksi ja toinen warmistajaksi. Motivoidessasi – siis innostaessasi – sinun tulee tunnistaa nämä ihmistyypit.

Kehittäjä, Avartaja, Soveltaja, Warmistaja ja Uudistaja ovat kaikki ihmistyyppeinä meille tuttuja, eivät näillä sanoilla mutta tarkemmin tutkiessa yhtäläisyyksiä löytyy ystävistämme paljon. Kaswun salaisuus onkin oppia käsittelemään erilaisia ihmistyyppejä eri tavalla. Yleinen virhe onkin, että esimies tai liideri osaa johtaa omaa ihmistyyppiään hyvin, muttei tiedä edes muiden ihmistyyppien olemassa oloa.

Opettajan ja myynninvalmentajan työssä on samanlaisia piirteitä; sinun pitää saada asiakkaasi – oppilaasi – innostumaan sanomistasi asioista lisäksi sinun itsesi tulee ymmärtää, ettemme ole yhdestä puusta veistetty vaan tarkemmin viidestä. Opettajana sinun tulee myydä ajatuksesi oppilaille innostavasti ja kiinnostavasti niin että hän ymmärtää opetetun asian lunastaa täysin ajatuksesi. Yritysjohtajalla, myyjällä ja opettajalla siis riittää yhtäläisyyksiä.

En tunne erityisesti mitään pedagogisijateorioita tai oppimistyylejä. Kirjassa käytiin läpi hyvin erilaiset oppimistyylit ja oppijat eli myyntityylit ja ostajat. Käytäntöön näistä menee suoraan ”portaat ylös vs. portaat alas – oppimistyyli”. Portaat ylös -oppija haluaa rehellisesti ostaa lopputuotteen, esimerkiksi tietokoneen. Hän ei ole kiinnostunut niinkään sen tarkoista ominaisuuksista tai muista spekseistä, vaan haluaa koneen joka toimii kaikissa tilanteissa, siinä on riittävästi muistia ja se on helppo kuljettaa mukana. Portaat alas -oppija haluaa tietää ensiksi prosessorin tehon, näytönohjaimen tarkan mallin ja suorittimien määrän voidakseen tehdä ostopäätöksen. Myyjän vastuulle jää tunnistaa aina asiakkaan oppimistyyli, ettei sorruta pitkästyttämään asiakasta tai vaihtoehtoisesti jätetä jotain tärkeätä kertomatta.

Kaswun tupla Warmistus on myös tärkeä käytäntöön vietävä kirjan opeista. Vaikka itselläni olisi tarkka tieto tapahtumien kulusta ja odotettavasta lopputuloksesta, ei asiakkaalla välttämättä ole yhtä selvät sävelet. Perusidea on, että muistat aina palaverin lopuksi kerrata yhdessä käydyt asiat, niin ettei niistä jää epäselvyyksiä.  Yleinen varmistelu kyselemällä asiakkaalta auttaa tässä myös.

Motivoimalla itsesi huippuvireeseen saatat jopa tartuttaa sitä muihin. Kirjassa oli alkuun erittäin hyvä esimerkki jokaisen unelma esimiehestä Laurista. Lauri on kävelevä esimerkki hymystä jonka avulla luodaan mukavampi työilmapiiri. ”Joka aamu kun herään, sanon itselleni: Lauri, sinulla on tänään kaksi mahdollisuutta. Voit valita olevasi joko hyvällä tai pahalla tuulella”. ”Aina kun joku tulee luokseni ja valittaa jostain, voin valita joko hyväksyväni hänen valituksensa tai vaihtoehtoisesti näyttää hänelle jonkin myönteisen asian elämässä. Valitsen tuon myönteisen asian”.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!