Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tutkimusmatka lojaliteettimarkkinointiin

Kirjoitettu 02.04.13
Esseen kirjoittaja: Kimmo Pulkka
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tutkimusmatka lojaliteettimarkkinointiin
Kirjan kirjoittaja: Hannu Mattinen, Sinikka Sierla
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hannu Mattisen ja Sinikka Sierlan kirja, Tutkimusmatka lojaliteettimarkkinointiin, kertoo miten markkinoinnin maailma on muuttanut digitaaliseen ympäristöön ja miten siellä kannattaa toimia. Nidoin useita kirjan antamia esimerkkejä yhteen ja tein niiden perusteella ”täydellisen” uutiskirjeen.

 

Hyvä otsikko

Uutiskirjeen otsikon tulee olla sellainen, että sen huomaa muiden postien joukosta. Sen tulee olla erilainen ja yksilöllinen. Sellainen, että jo pelkän otsikon luettuaan lukija tietää, keneltä viesti on. Otsikko tulee myös segmentoida. Segmentointi voi tapahtua esimerkiksi iän, kiinnostusten kohteiden tai sukupuolen mukaan.

 

Visuaalisuus

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Video kertoo puolestaan enemmän kuin tuhat kuvaa. Hyvä mainosvideo kertoo kaiken oleellisen; mitä myydään, mitä hyötyä se tuo ja paljonko se maksaa. Typistetty yksinkertainen video ei kuitenkaan jää asiakkaan mieleen, vaan siinä tulee olla jotain yllätyksellistä ja hauskaa. Visuaalinen puoli tuo myös lisäarvoa videolle. Näyttävät kuvakulmat, oikeiden värien yhdistely ja aiheeseen sopiva musiikki lisäävät videon katsomisen mielekkyyttä.

 

Segmentointi

Kuten otsikko, tulee koko muunkin viestin sisältö segmentoida. Esimerkiksi tällä hetkellä käynnissä olevassa projektissani, jossa myyn erilaisia koulutuksia, kysyn asiakkaalta kauan hän on työskennellyt kyseisellä alalla ja räätälöin sen mukaan sähköpostini. En siis laita alan ammattilaiselle tietoa alan peruskursseista vaan sellaisista, jotka voisivat olla sopivia ja kiinnostavia juuri kyseiselle henkilölle. Tällä tavalla viestistä tulee henkilökohtaisempi ja sitä kautta mielenkiintoisempi ja luotettavampi. Näin viestin segmentoinnilla saadaan luotua heti tuttavallisempi side asiakkaaseen alusta asti.

 

Miten pitää asiakas itsellä?

1) Ostaminen netissä tulee olla helppoa, nopeaa ja varmaa. Tämä on lähtökohta sille, että asiakas ylipäätään haluaa ostaa ensimmäisen kerran yrityksen tuotteita tai palveluita.

2) Asiakkaan panoksen huomiointi. Jos asiakas on ollut yrityksen asiakkaana vuoden, voi hänelle lähettää esimerkiksi 1-vuotis tarjouksen. Meidän tiimissä voisi kehitellä Ihmispadan ympärille jonkinlaisen vastaavan käytännön. Esimerkiksi jos asiakas ottaa Ihmispadan viidennen kerran käyttöönsä, voisi hänelle antaa puut kaupanpäälle. Tällainen käytäntö on hyvä tehdä tiedottamatta asiakasta tästä etukäteen, jolloin etu tuntuu henkilökohtaiselta, vaikka se tehtäisiinkin kaikille, jotka ottavat padan viidettä kertaa käyttöönsä.

3) Räätälöinti. Jos asiakas pyytää vain puolikasta kahvikupillista, tulee se hänelle antaa, vaikkei listassa tällaista mahdollisuutta lukisikaan.

4) Asiakkaan osallistaminen. Esimerkiksi pyydetään asiakkaita kertomaan ideoita, jotka näkyvät julkisesti jossain foorumilla tai muulla vastaavalla ja annetaan asiakkaiden äänestää niistä parhaat ideat toteutettaviksi asti.

Jotta asiakas saadaan pidettyä itsellä, on siis mentävä henkilökohtaiselle tasolle. Pitää huomioida asiakas yksilönä. Näin rakennetaan asiakkaan ja yrityksen välinen luottamus, josta molemmat hyötyvät.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!