Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Twittuilun voima

Kirjoitettu 04.11.13
Esseen kirjoittaja: Mika Autio
Kirjapisteet: 2
Kirja: Twitter Power
Kirjan kirjoittaja: Joel Comm
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Eräänä kesäkuun loppupuoliskon päivänä tuttavani Jaakko oli postannut Facebookiin seuraavaa: ”Mietin tässä vain, että olisiko mahdollisella teollani vain paikallisia, vai jopa laajempiakin seurauksia..?” Tekstin alla oli kuva, jossa hänellä oli kivi kädessä järven rannalla. Mielenkiintoinen ajatus! Uskon että näin on. Uskomukseni sai vahvistusta hiljattain, kun tutullani laukesi palohälytin eräässä kylpylähotellissa hiusten föönaamisesta. Pieni teko sai liikkeelle 20 palomiestä sekä kolme paloautoa. Twitter on kanava jossa lyhyillä 140 merkin kirjoituksilla on mahdollista saada suuriakin asioita liikkeelle/tietoisuuteen. Ettekö usko? Jos Osama Bin laden olisi seurannut eräänä kohtalokkaana yönä kolmen aikaan Twitteriä hän olisi voinut pelastua. Eräs Pakistanilainen teknologian edelläkävijä oli nimittäin laittanut ilmoille Twiitin siitä, miten alueella lentelee tavallista enemmän helikoptereita (tavallinen tarkoittaa nollaa). Onnettomuuksista ja tapahtumista tulee ensimmäisenä tietoa Twitteriin, kun ihmiset paikan päällä haluavat mikroblogata ja jakaa tietoisuutta tilanteesta.

Sanompahan tämän ääneen. Akatemian brändille parasta olisi, jos jokainen älypuhelimen omaava tiimiyrittäjä kirjautuisi Twitteriin ja kertoisi tekemisistään omalla nimellään aktiivisesti #tiimiakatemia tagia käyttäen. Eipä tämä tekisi huonoa itse henkilöllekkään.

Henkilö voi hyötyä Twitteristä seuraavasti:
-Kasata saman henkisen verkoston joka ei tunne etäisyyteen tai kansalaisuuteen liittyviä rajoja
-Kysyä mieltä painavia asioita alan huipuilta
-Twitteri on tämän hetken nopein tiedotuskanava. Onnettomuuksista kerrotaan ensimmäisen kerran Twitterissä, kun paikan päällä oleva henkilö jakaa tietoa. Pinnalla olevista trendeistä keskustellaan ja näin Twitterin avulla voi pysyä maailman pulssissa kiinni

Yritys voi hyötyä Twitteristä seuraavasti
-Tapa tavoittaa oikea segmentti
-Loistava kanava brändätä yritystä

Tälläkin esseellä on tarkoitus saada suurempia vaikutuksia ihan niinkuin Jaakon kivellä. Haluan herättää ajatuksia Twittuilun merkityksestä henkilökohtaisen brändiin ja akatemian brändiin liittyen. Lisäksi haluan alentaa Twitterin aloittamisen kynnystä. Itse koen sen korkeana (still learning).

Perusasioita

Perusasia mikä koskee aina henkilökohtaisista suhteista asiakkuuksiin ja Twitteröintiin: Suhteet joko kuolevat tai kuihtuvat. Kun pidät yhteyttä ne kehittyvät. Kun vastaat suhteen tarpeita ja tuotat heille heitä kiinnostavaa sisältöä ne syventyvät. Pidät turpasi kiinni ja suhteet kuolevat.

Pidetään tämä mielessä kaikilla elämän osa-alueilla!

Twitterin tarkoituksena ei ole tyrkyttää tai tehdä suoraan kauppaa. Twitter toiminnassa tärkeää on herättää huomiota ja sitä kautta ohjata ihmisiä tutustumaan sinuun ja yrityksesi toimintaan. Twitter on hyvin ihmiskeskeinen kanava. Vaikka tuotkin yritystäsi esille ihmiset silti näkevät sinut yrityksen edustajana. Twitter antaa yrityksille kasvot

Twitterin toimintapeeriaatteista. Sinulla on 140 merkkiä viestittävänä. Tähän pieneen määrään joudut kiteyttämään ajatuksesi (tämä on vain hyvä asia). Voit seurata ihmisiä ja ihmiset voivat seurata sinua. Seuraamalla näet henkilön seuraajat ja saat omalle sivullesi hänen twiittejään. Twitterin idea on keskustella aiheista (sekä tiedottaa mitä teet milläkin hetkellä). Voit vastata twiitteihin (keskustella), retwiitata (nostaa jonkun esimerkiksi hyvän pointin omalle seinällesi) tai favorittaa (vähän niinkuin facebookin tykkäys).

# Tällä merkillä voit liittää viestisi johonkin aihealueeseen. Esim laittamalla viestin perään #jyväskylä viestisi näkyy twitterissä, kun etsii aihealueesta Jyväskylä.
@ Tällä voit liittää viestiisi jonkun toisen henkilön hänen käyttäjätunnuksensa avulla (esim @mik_aut liittäisi viestin itseeni. Viesti myös näkyisi minun Twitter seinälläni).

Menipä monimutkaiseksi! Onneksi Ellun kanat on onnistunut kiteyttämään asian itseäni paremmin.

Miten profiili kannattaa luoda

Twitterin profiilin luominen on suhteellisen helppoa. Nimi, sähköposti, salasana ja käyttäjätunnus. Ainut jolla on merkitystä on jälkimmäinen (muita ei kukaan näe ellet halua). Käyttäjätunnus on se millä sinut tagataan postaukseen. Sen ei kannata olla siis monimutkainen (XXXMIKA-MAISTER-SUKKULAXXX) on huono, koska se on pitkä ja siinä on välimerkkejä. Kannattaa tähdätä sellaiseen mikä on helppo kirjoittaa (esim mikmaisuk on huomattavasti helpompi vaikka onkin hieman kyseenalainen Lontoolaisitain lausuttaessa.)

Tämän jälkeen sinulla on profiili. ÄLÄ HANKI SEURAAJIA VIELÄ. Jokainen jota seuraat saa ilmoituksen siitä, kun liityt hänen seuraajaksi. Jos profiilisi on tyhjä näytät epäilyttävältä hyypiöltä. Kannattaa siis aloittaa profiilin täytöstä.

Kuva: Mieluiten siis kuva jossa naamasi näkyy. valaa uskoa ja luotettavuutta. Jos haluat antaa vakuuttavan markkinoijan kuvan (kuten moni akatemialainen varmaan haluaa) kannattaa panostaa kuvan laatuun. Kännykkäkameralla otettu kuva ei riitä.

Bio: Sinulla on 160 merkkiä aikaa kertoa itsesi. Kiteyttäminen on A ja O. Omani on seuraavanlainen: ”Business enthusiastic. Top interest: New possibilities! Also #sales, #marketing and building a #team. Brand manager #Tiimiakatemia JKL Jyväskylä · tiimiakatemia.fi”

Tällä haluan viestiä, että olen myynti-, ja markkinointihenkinen persoona jota kiinnostavat uudet liikeideat sekä tiimin rakentaminen. Samalla saan tuotua esille tämän hetkisenpäätyöni eli Brand managerin roolin Tiimiakatemialla. Yksi hyvä tapa lisätä bion hyödyllisyyttä on kertoa minkälaisista asioista twiittaa. Näin todennäköisesti seuraajasi kohdentuvat. Yksi mielenkiintoinen tapa on myös oman sen hetkisen projektin promoaminen. Omassa biossani voisi lukea vaikka seuraavaa ”Currently developing brand of Tiimiakatemia Jyväskylä”.

Se miten bio kannattaa rakentaa riippuu siitä mistä meinaa pääasiallisesti twiitata. Omasta sen hetken tekemisestään vai haluaako kesustella itselle mielenkiintoisista aiheista yleisesti.

Tausta Twitter profiilikuvan takana on tila jonne voit laittaa kuvan. Tämän tilan voi käyttää omassa liiketoiminnassa hyödyksi. Profiiliin voi laittaa vain yhden nettisivun. Entä jos sinulla on useampi projekti joita haluat promota? Taustakuva olkoon apunasi! Tähän kuvan voit käyttää mainostilana muille projekteillesi. Miinuksena ehkä se, että osoitteet ovat kuvassa eli niitä ei voi klikata, mutta ovatpahan sentään esillä.

Tässäkin kuvassa markkinoijan kannattaa pitää mielessä ammattimainen ulkoasu. Hyvän kameran lisäksi kannattaa tutustua Twitterin kuvapaikkojen kokoihin Internettiä apuna käyttäen.

Seuraajien hankinta

Niin tuota…miksi seuraajia ylipäätänsä pitäisi hankkia? Liiketoiminnan näkökulmasta nämä ovat ne henkilöt jotka ovat kiinnostuneet sinun toiminnasta. Voit viestiä heille, koska viestisi näkyvät heidän Twiittiketjussa. Seurajia voi ajatella sinun blogisi seuraajina. Mitä enemmän heitä sen pidemmälle viestisi kantavat. Turha myös kierrellä: Onhan iso joukko seuraajia e-penistä kasvattava kokemus.

Yksi hyvä tapa on aloittaa seuraaminen itse. Jotkut ottavat sinut seurattavaksi ihan vain kohteliaisuudesta. Toiset voivat nähdä arvoa profiilissasi. Hauskana ideana voit saada tällä tavalla hyvinkin valtavan määrän seuraajia. Jos haluat 1000 seuraajaa tämän pitäisi kirjan tarjoamien statistikkojen mukaan mahdollistua, kun itse seuraat 7000-8000. Yleensä kuitenkin seuraajien laatu voittaa määrän. Sinähän haluat todennäköisesti omalle liiketoiminnallesi ja kiinnostuksen kohteillesi rajatun yleisön? Seuraamisen lisäksi kirja tarjoaa 7 taktiikkaa jotka nopeuttavat kriittisen massan saavuttamista.

1. Etsi ihmisiä jotka tunnet – Kyseiset henkilöt on yleensä helppo saada seuraamaan sinua. Voit lähestyä heitä yksityisviestillä, sähköpostilla tai minkä nyt ikinä uskotkaan menevän läpi
2. Linkitä blogisi – Jos siis kirjoitat jotain vastaavaa. Ideana se, kun blogillasi kuitenkin on jo lukijoita kannattaa mainita kyseisessä paikassa myös Twitter tilisi
3. Maksa asiakkaista – Varsinkin yrityksille. Brian Tracyn seuraaminen antaa sinulle ilmaisen lahjan. Juuri oikeanlaisen kriittisen massan saavuttamiseksi voi joskus dollarin kuluttaminen olla paikallaan
4. Keskustele – Twitterin hienous on se, että kuka tahansa voi osallistua siellä pyöriviin keskusteluihin. Jos tuotat hyvää sisältöä keskusteluun saat seuraajia
5. Linkitä sosiaalisen median kanavat yhteen – Ohjaa ihmisiä ristiin. Laita Twitter nimesi näkyviin facebook profiiliisi. Sama kananttaa tehdä Linkediniin. Myös twitteristä kannattaa ohjata ihmisiä muihin kanaviin.
6. Laita Twitter osoitteesi yhteystietoihisi. Käyntikorttiin nettisivulle jne jne.
7. Järjestä kilpailu – Eräällä yrityksellä oli Nordic Business Foorumissa kilpailu. Se joka huomaa punaiseen huppariin pukeutuneen henkilön ja sanoo hänelle yrityksen nimen saa ilmaisen kirjan. Asiakas ja firman edustaja kohtasivat ja tämä herätti huomiota sekä Twitterissä, että fyysisessä maailmassa

Nämä neuvot nopeuttavat kriittisen massan saavuttamista. Kuten millä tahansa sosiaalisen median sivulla sen eteen joutuu kuitenkin työskentelemään. Kriittinen massa riippuu vähän liiketoimintasi ja Twitter tilisi tarkoituksesta. Tämä on enemmänkin yksilöity tavoite kuin kiveen hakattu normi.

Miten twiitataan

Twiitit voidaan karkeasti jakaa kahteen kategoriaan. Tiedottava tai keskustelua tavoitteleva.

Tiimiakatemian oman Twitter-sivun tarkoitus on tiedottaa meidän toiminnasta. Twiitit liittyvät aina kulloisenkin kuukauden liikevaihosta ajankohtaisiin tapahtumiin. Näillä ei niinkään haeta keskustelua aiheen ympärille. Tiedottamisella tuotetaan kiinnostavaa sisältöä aiheesta kiinnostuneille.

Keskustelua tavoittelevilla Twiiteillä luodaan yhteisöä, haetaan näkökulmia ja haetaan seuraajia. Itse pyrin toteuttamaan näitä omalla tililläni. Keskustelevia Twiittejä voi olla esimerkiksi seuraavia:
1. Avun kysyminen – Onko kiperä ongelma? Twitterissä oikeilla hastageillä saat apua hyvinkin nopeasti ongelmiisi. Samalla voi syntyä liikettä profiiliisi. Voit kysyä esimerkiksi sitä tunteeko kukaan hyvää Graafikkoa. Twitterin avulla voit myös lähestyä alan huippuja kysymyksiesi kanssa. Heräsikö kysymyksiä Taivas+Helvettiä luettaessa? Kysy suoraan asianomaiselta henkilöltä
2. Viihdyttävä Twiitti – Jos huumorin kukka kukkii sisälläsi seuraajien saaminen ei taida olla ongelma. @titmeister joka Arman Alizadinakin tunnetaan on hyvä esmierkki tästä 36 000 seuraajallaan.
3. Linkki Twiitti – Voit linkata mielenkiintoisia artikkeleeita tai kuvia Twitteriin. Nämä ovat hyviä tapoja keskustelun heättämiseksi
4. Tapahtumat – Twitter on hyvä tapa saada enemmän irti puhujatapahtumista. Twitterissä kulkee usein keskustelu puheen ulkopuoleta. Myös seiltä löytää hyviä näkemyksiä aiheesta

Omasta tekemisestä kannattaa ehdottomasti Twiitata! Tämän idean ympärille Twitter on oikeastaan perustettu. Kirjassa annettiin hyvä esimerkki siitä miten tätä kannattaa toteuttaa.

Taking nap vs Been doing marketing campaign for #tiimiakatemia. Now its time for nap.

Jälkimmäisessä on enemmmän tarttumapintaa seuraajillesi.

Twitter osana brändiä

Jälleen kerran karkeasti jaettuna Twitteristä löytyy neljä tapaa miten sitä voi hyödyntää osana brändiä sisällöllisesti ajateltuna.
1. Tiedottaminen – Yrityksen uusimpien uutisen tuominen seuraajien ulottuville
2. Asiakaspalvelu – Twitteriä voi käyttää infotiskinä. Asiakkaat voivat lähettää kysymyksiä yrityksellesi. Toimii hyvän asiakaspalveluhengen luomisessa
3. Palaute – Twitterillä voidaan osallistuttaa asiakkaat toiminnan kehittämiseen. Starbucksilla on tili nimeltään @starbucksideas, johon asiakkaat voivat lähettää kehittämisideoita
4. Erikoistarjoukset – Koska Twitterissä tulisi välttää suoraa myyntiä näitä ei kannata toteuttaa liian usein. Silloin tällöin erikoistarjouksista tiedottaminen Twitterin kautta toimii hyvänä palkintona seuraajille

Akatemian virallisen Twitter kanavan kautta on siis tarkoitus lähinnnä tiedottaa. Satunnaiset kysymykset/palautteet joita Twitterin kautta akatemialle tulee hoidetaan henkilökohtaisen Twitter tilin kautta, koska tämä antaa inhimillisemmän kuvan meistä. Kuten esseen alkuvaiheilla mainitsin akatemian brändille olisi kaikista parasta, jos Tiimiyrittäjät viestisivät toiminnastaan aktiivisesti #tiimiakatemia tagia käyttäen. Jos näin olisi tuottaisimme valtavan määrän sisältöä viikoittain. #tiimiakatemia:n kautta ihmiset päätyisivät Tiimiakatemian Twitter tilille ja lopulta Tiimiakatemian nettisivuille mikä tässä tapauksessa on se lopullinen päämäärä.

Teemme paljon asioita mutta näkyykö se ulospäin? Käytämme viestintäpotentiaalistamme 20%. Twitter on hyvä kanava lopun potentiaalin valjastamiseksi.

Miten potentiaali valjastetaan? Tee Twitter tili, luo profiili, keskustele itseäsi kiinnostavista aiheista ja kerro tekemisistäsi. Kun tekemisesi liittyy tiimiakatemiaan käytä #tiimiakatemia:aa.

Miten Twitterin tuloksia seurataan

Kaikessa markkinoinnissa tulosten seuraaminen on yksi tärkeimmistä asioista. Twitterissä itsessään ei ole mitään mittaria joka laskee kuinka paljon kävijöitä on ollut sivullasi ja niin eteen päin ja pois. Voit kuitenkin itse seurata tuloksia oman Twitterkirjan avulla. Kannattaa seurata seuraavia asioita:

1. Minkälaiset twiitit tuottavat vastauksia
2. Ketkä vastaavat sinulle useimmin (nämä ovat todennäköisesti eniten kiinnostuneita toiminnastasi/tuotteistasi eli A1 materiaalia elleivät jo ole)
2. Minkälaisia Retwiitataan
3. Minkälaiset twiitit tuovat seuraajia
4. Kuinka monta seuraajaa Twiitin jälkeen/tunti

Kirjassa suositellaan tekemään tutkimus aiheesta. Pidä kirjaa yllä olevista asioista ja Twiittaa kerran päivässä. Kerran päivässä siksi, että tämä on tarpeeksi pitkä aika otannalle. Jos Twiittaat useammin aikaisemmat Twiittisi menevät alemmaksi ja näin niiden huomioarvo häviää.

Koska Twitterin lopullinen tarkoitus on kuitenkin saada ihmiset tulemaan sinun nettisivuillesi näiden kautta tehokkuuden mittaaminen onnistuu. Voit käyttää Google Analyticksiä sen seuraamiseen miten Twitter toimintasi on nostanut kävijöitä nettisivuillasi.

Lopuksi

Reflektiollani halusin madaltaa Twitterin aloittamisen kynnystä, antaa vinkkejä perusasioihin, ideoita liiketoimintaan sekä herättää ajatuksia kuinka hyödyllinen kanava Twitter voisi olla yksilöiden kautta Tiimiakatemialle. Toivottavasti kivelläni oli vaikutusta

@mik_aut
#tiimiakatemia #glocally #blasting #essee

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!