Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tykkäämis talous

Kirjoitettu 11.12.15
Esseen kirjoittaja: Teemu Lamminaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tykkäämis talous
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kankkunen, Pär Österlund
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tykkäämis talous

Tykkäämis talous on suhteellisen yksinkertainen asia näin nykyaikana. Itse kun on nuori, tajuaa sosiaalisenmedian merkityksen yritystoiminnassa. Tässä kehityksessä on itse kasvanut lapsesta asti mukana, niin se on paljon helpompi käsittää, kuin joidenkin vanhempien ihmisten.

He ovat markkinoineet omia yrityksiään paikallislehdissä ja se on riittänyt. Kaikki on tiennyt lähiseudulla yrityksestä ja tulleet sieltä hakemaan kaiken tarpeellisen. Nykyään se ei enää riitä, kun on mahdollista katsoa netistä kaikki mahdolliset palvelun tarjoajat ja sitä kautta pystyy myös tilaamaan kotiovelle tavarat suoraan.

Kun on saanut oman yrityksensä pistettyä nettiin ja sosiaaliseen mediaan, tuleekin sitten se haaste miten saat sinne seuraajia ja tykkääjiä. Se ei ole vain niin yksinkertaista, että ihmiset tykkäävät sivustoista huvikseen. Totta kai jotkut sitäkin harrastavat, mutta itselläni yrityksen pitää tehdä jotain todella mielenkiintoista, että seuraisin heitä. Toinen vaihtoehto on myös se, että yrityksen brändi on sellainen jota haluan seurata. Tällaisia esimerkkejä löytyy eri vaatemerkeistä.

Kirjassa oli pari hyvää kysymystä tähän aiheeseen liittyen:

  1. Miksi asiakas ylipäätänsä tykkäisi meistä?
  2. Miksi ihmeessä hän haluaisi kertoa meistä ja meidän asioistamme muille?

Ensimmäisenä täytyy tajuta ihmisten motiivi jakaa jotain sisältöä omalle seinälleen. Itselläni ainakin se tulee omien arvojen, innostusten, kokemusten perusteella mitä jaan muille ihmisille.

Haluamme kuulua isompaan joukkoon muita ja sen vuoksi haluamme näyttää omaa elämäämme muille. Todellisuudessa se on aika itsekästä toimintaa vain. Halutaan näyttää muille ihmisille miten omassa elämässä menee ja mitä kaikkea on kokenut.

Kirjassa oli hyvin sanottu postausten sisällöstä:

Miten ihmiset voivat vahvistaa omaa identiteettiään avullani?

Minkälaiseen paraatiin he pääsevät osalliseksi?

Tässä ne pahat kysymykset joihin on suhteellisen vaikea saada hyvät vastaukset. Me Laivurissa yritämme saada luotua ilmiön, jonka vuoksi ihmiset jakaisivat meidän postauksia omiin profiileihinsa. Tämä onkin sitten sellainen juttu joka vaatii enemmän ajatustyötä.

Asiakkaan tarvehierarkiassa on kolme eri osiota. Tuote tai palvelu täyttää odotukset, täyttää toiveet tai täyttää tunnistamattomat tarpeet. Kun on saanut täytettyä asiakkaan tunnistamattomat tarpeet, tulee asiakkaasta monesti uskollinen asioija sen jälkeen.

Kokonaisuudessaan opin ymmärtämään paremmin sosiaalisen median sisällön merkityksen, jotta saadaan omasta yrityksestä luotua tietynlainen ilmiö.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!