Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tykkäämistalous

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvä asiakaskokemus on nykyajan massamarkkinointia

Petteri Kankkusen ja Pär Österlundin kirjassa Tykkäämistalous kerrotaan, että ennen asiakaskokemuksella ei ollut juurikaan merkitystä, se oli vain ”ihan kiva juttu”. Sillä oli merkitystä, että myi halvemmalla ja nopeammin kuin kilpailija, ja mainosti enemmän. Nykyään asiat ovat toisin, koska sosiaalinen media näyttelee niin suurta roolia ihmisten elämässä. Oma ääni saadaan kuuluviin helposti niin hyvässä kuin pahassakin.

Sillä, että asiakas tykkää, on nyt merkitystä.

Sillä, että asiakas suuttuu, on nyt merkitystä.

Sillä, että asiakas on välinpitämätön, on nyt merkitystä.

Case: Laivuri

Asiakaspalvelu on ollut Laivurissa aina asia, josta emme ole tinkineet. Olen tiedostanut sen, että asiakaskokemus näyttelee suurta roolia nykyään myös ravintolatoiminnassa, mutta tämä kirja aukaisi silmiäni aivan uudella tavalla asian suhteen. Aloin miettimään kysymyksiä, miten saamme ensi kesänä vietyä Laivurissa asiakaskokemuksen nextille levelille. Miten saamme tehtyä Laivurista ilmiön? Miten saamme osallistettua asiakkaitamme niin, että he alkavat hoitaa markkinointiamme ja asiakaspalveluamme meidän kanssamme, ja meidän puolestamme? Mikä on se juttu, millä saamme tehtyä asiakkaisiimme sellaisen vaikutuksen, että heidän myötään markkinointimme alkaa elää uutta elämää? Mikä on Laivurin siilikonsepti?

IMG_8098

”Täytyy tarjota jotain, joka suoraan tai epäsuorasti viekottelee ja suostuttelee meitä muuttamaan käyttäytymistämme. Siis sellainen kokemus, elämys, tarjous tai ehdotus, joka auttaa meitä toimimaan homo sapiensille luontaisten taipumusten mukaisesti.”

Siilikonseptin ei tarvitse sisältää monimutkaisia asioita. Yksinkertaisuus on kaunista, mitä me keksimme ensi kesänä Laivuriin herkullisten pitsojemme kaveriksi?

 TOP3 opit kirjasta

1. Jos mokaat, myönnä virheesi, pahoittele ja korjaa asia. Asiakkaasi antavat kyllä anteeksi, jos itse haluat korjata asiat.

2. Asiakkaan tarvehierarkia

12364312_10206513825177497_2021662400_o

Luo tyytyväisyyttä: Laivurissa saat mahasi täyteen ja olet tyytyväinen.

Luo sitoutumista: Tykkäät pitsoistamme niin paljon, että haluat tulla toistekin. Kerrot ehkä myös kavereillesi.

Luo evankelismia*: Laivuri on niin siisti paikka, että haluat kertoa somessa muillekin kuin kavereillesi, että olet käynyt meillä esimerkiksi syömässä. Mutta miksi Laivuri on niin siisti paikka, että tekisit sen? Se on kysymys, joihin meidän pitää kevään aikana keksiä ratkaisu. Jotta saat asiakkaasi aktiiviseksi somessa, (esim. käyttämään #satamalaivuri), tarvitset yritystoimintaasi ja ravintolasi asiakaskokemukseen jotakin, millä asiakkaasi voi vahvistaa omaa imagoaan somessa. Ei mitään sen vaikeampaa…

*”Evankelistoja synnyttää yritys, joka osaa tyydyttää sellaisia tarpeita, joita asiakkaat eivät ole vielä itse edes tunnistaneet.”

3. Tykkäämistalous = asiakkaiden mielipiteillä on nyt merkitystä enemmän kuin koskaan. Siitä, että ihmiset tykkäävät, hyötyy liiketoiminnallisesti oikeasti. Ihmisten vihalla ja närkästyksellä puolestaan voi olla kohtalokkaat seuraukset.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!