Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tykkäämistalous

Kirjoitettu 20.04.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tykkäämistalous
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kankkunen ja Pär Österlund
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tykkäämistalous

Petteri Kankkunen ja Pär Österlund

 

Tykkäämistalous on taas yksi kirja siitä, miten markkinointi tai oikeastaan koko yritystoiminta on muuttumassa ja on JO paljolti muuttunut.

 

Kautta aikojen hyvien asiakassuhteiden merkityksestä on puhuttu. Asiakas on oikeassa. Asiakas on kuningas. Oikeasti asiakkaalla ei ole ollut mitään väliä. Hyvä asiakaskokemus on ollut vain lisäpiste, plussa johon voisi panostaa jos ehtisi. Liikevaihdon kannalta on ollut kuitenkin helpompaa keskittyä hintojen alentamiseen, logistisen ketjun virittämiseen tai kalliisiin mainoskampanjoihin. Ne ovat vaikuttaneet suoraan viivan alle. Ei ole ollut suurta merkitystä onko asiakas haukkunut vai kehunut saamaansa palvelua naapurin rouvalle vai ei. Oikeasti onnistuneeseen asiakaskokemuksen varaan ei ole kannattanut rakentaa, se olisi ollut vain liian kallista. Eivätkä tulokset kuitenkaan olisi olleet merkittäviä.

 

Sosiaalinen ja varsinkin mobiili internet on nyt tuonut oikeasti muutoksen. Asiakas ei ole enää yksin eikä edes kaksin naapurin rouvan kanssa. Internet on antanut jokaiselle mahdollisuuden käyttää ääntään ja vaikuttaa sillä niin suureen joukkoon ihmisiä kerralla, että se oikeasti näkyy ja tuntuu viivan alla. Sillä mitä asiakas ajattelee, mistä se tykkää tai ei tykkää on oikeasti väliä. Ja vaikka asiakas olisi täysin välinpitämätön, silläkin on väliä!

 

Mikä sitten on muuttunut?

Ennen ratkaisi Nyt ratkaisee
näkyvyys hakukoneissa fanit ja seuraajat somessa
lukemaan houkutteleva sisältö jakamaan houkutteleva sisältö
kyky kerätä asiakastietoja kyky hyödyntää ylenpalttista asiakastietoa
se kuinka hyvin yritys osasi itse levittää viestejään se kuinka hyvin yritys saa omat asiakkaansa levittämään viestejään puolestaan

 

Ihmiset haluavat ostaa palveluita ihmisiltä. Asiakaskokemus on nykyajan massamarkkinointia. Siihen panostaminen on tärkeintä ja tehokkainta markkinointia mitä yritys voi tehdä. Positiivinen asiakaskokemus on paras tapa varmistaa positiivinen keskustelu sosiaalisessa mediassa.

 

Sosiaalisen median aikakausi on melkoisen haastavaa aikaa yrityksille. Asiakkaat tietävät valtansa ja he osaavat käyttää sitä. Heistä on tullut vaativampia, kuin koskaan. Ei riitä, että asiakas saa rahoilleen vastinetta. He haluavat rahoilleen parasta mahdollista vastinetta. Hinta ja laatu suhde ei enää riitä vaan vaatimuslistalle on tullut sellaisia toiveita, joita on yrityksen vaikeampi toteuttaa. Asiakkaat nimittäin haluavat arvoa, aitoja, rehellisiä, ja inhimillisiä kokemuksia sekä kohtaamisia. Yritysten on todella mietittävä koko kokonaisuus yrityksen imagosta aina tuotteisiin ja niiden myyntiin asti. Ja tämä kaikki on toteutettava aidolla halulla ja intohimolla omaa missiotaan kohtaan. Asiakkaat ovat nimittäin taitavimpia kuin koskaan havaitsemaan kiillotetun ulkokuoren. Yrityksen on otettava asiakkaat sen toimintaan mukaan aina suunnittelupöydältä asti. Vain näin yritys voi todella saada tietää heidän ajatukset, tarpeet ja motiivit.

 

Samaan aikaan kun asiakkaat vaativat yhä aidompaa ja persoonallisempaa otetta yrityksiltä. Myös yrityksen oma henkilöstö on herännyt tähän. Inhimillisyys ja ihmisten erilaisuuden huomioiminen näyttää todella olevan tämän aikakauden juttu. Myös työntekijät alkavat nostaa päätään omilla vaatimuksillaan työpaikan, ajan ja välineiden suhteen. Tarkat säännöt ja normit ovat poistumassa ja tilalle tulee enemmänkin yksilön henkilökohtaisia tarpeita huomioivia työtapoja. Aletaan miettiä miten jokaisesta saadaan se tehokkain duunari esille panostamalla hänen yksilöllisiin tarpeisiin ja toiveisiin? Muutos on lähtenyt yllättävän hitaasti liikkeelle, mutta odotan todella kehitystä tässä saralla.

 

Nykyajan yrityksen – jos siis mielii olla vielä markkinoilla, tuleekin alkaa panostamaan ihmisyyteen monella eri saralla ja oikein urakalla. Tämän lisäksi tietysti on yrityksen tehtävän ja tuotteen oltava timanttista kamaa. Nyt jos koskaan on oltava mielenkiintoinen se että miten, riippuu yrityksen asiakkaista.

 

 

”Mene ja tee yrityksestäsi tykättävä. Ole avoin, tuota asiakkaillesi mahtavia kokemuksia, auta asiakkaitasi näyttämään hyvältä, anna työntekijöillesi valinnanvaraa ja tee mielenkiintoisia asioita. ”

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!