Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tykkäämistalous

Kirjoitettu 24.02.17
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tykkäämistalous
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kankkunen & Pär Österlund
Kategoriat: 9.02. Yhteisöllisyys, 9.03. Yrittäjyys

Tykkäämistalous, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

 

Sinä olet palvelija. Asiakas on pomosi.

On uuden maailman aika.

 

Siinä missä maailman lankapuhelinverkon rakentamiseen meni 120 vuotta, sosiaalisen median vallankumous vei vain pari vuotta.

 

Jos et pysty hyödyntämään sen tuomia mahdollisuuksia ja tarttumaan niihin, kuinka meinaat pysyä kehityksessä mukana?

 

Sanotaan, että mikäli sinua ei ole verkossa, sinua ei ole olemassa. Mitä ajattelet siitä?

 

Ovatko kaikki bisnekset nykypäivänä loppujenlopuksi kuitenkin verkkobisneksiä?

 

Verkko mahdollistaa aivan uudessa mittakaavassa tapahtuvan vuorovaikutuksen: pystymme osallistumaan.

 

Asiakas ei ole enää prosessin loppupäässä kuluttajana, vaan parhaimmassa tapauksessa tuotekehityksen alkupäässä asiakasymmärryksen ytimenä.

 

”Mieti, millä tavalla asiakkaat ovat yhteydessä toisiinsa ja miten he toimivat vuorovaikutustilanteissa?

Miten me vaikutamme toisten käyttäytymiseen, miten he vuorostaan vaikuttavat meihin ja miten tuo kaikki vaikuttaa päätöksentekoon?”

 

”Jos et ole mukana yhteisöllisen kaupankäynnin vallankumouksessa, olet historiaa!”

Näin kuului toukokuussa vuonna 1999 lanseerattu slogan, joka oli uuden ja mielenkiintoisen konseptin ensiaskel. Konseptin tarkoituksena oli tarjota mahdollisuus ryhmäostamiseen. Palvelun kautta kauppiaat pystyivät tekemään tarjouksia, jotka astuivat voimaan, kun riittävän moni sitoutui ostamaan tuotteen tai palvelun tarjoushinnalla.

Nykypäivänä joku saattaisi tuntea tämän konseptin nimellä Groupon, mutta näin ei kuitenkaan ole. Kyseessä oli palvelu nimeltä Mercata, josta varmasti kovin moni ei ole edes kuullutkaan. 89 miljoonaa dollaria ja hieman alle kahden vuoden jälkeen Mercata laittoi lapun luukulle, sillä konsepti ei kannattanut.

Vuosikymmentä myöhemmin talouslehti Forbesin kannessa poseeraa nuori mies ja kansitekstinä lukee

”Tässä on maailmanhistorian nopeimmin kasvavan yrityksen toimitusjohtaja”

Kyseessä on Andrew Mason, joka on Grouponin kehittäjä.

Näin siis vuosikymmentä myöhemmin kehitetty identtinen konsepti loi menestyvän bisneksen, kun taas aiemmin se vei vain miljoonat.

– –

Tämä tarina laittoi minut miettimään, miksi minä olen palveluni kanssa nyt oikeassa ajassa? Toisaalta, kun kukaan ei ole kehittänyt vastaavaa, olen siis periaatteessa Mercatan asemassa edelläkävijänä. Toisaalta opiskelijayrittäjyys on ollut osana Suomalaista opetusjärjestelmää jo vuosikymmenen.

Voisiko ihmisten ajatusmaailma olla tottunut jo ajatukseen yrittäjämäisestä opiskelijatavasta sekä työelämätaitojen, oman osaamisen kehittämisen ja aktiiviseen ajattelun toimiin?

Ainakin vastaanotto pelkän ajatuksen myynnistä verkon kautta on antanut vinkkiä tähän.

Olen ollut enemmän vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa verkossa kuin koskaan aikaisemmin.

Tästä syntyi ajatukseni tiimimme asiakaskäyntien muuttamisesta asiakaskohtaamisien muotoon. Omat vuorovaikutukseni tapahtuvat suurimmaksi osaksi verkossa. Näin ollen fyysiset asiakaskontaktit jäävät vähemmälle, mutta samaan aikaan homma kuitenkin edistyy.

”Kotoaan bloggaava amatööri voi saada suuremman yleisön kuin valtamedia ammattitoimittaja”

Tämä asetelma pätee itseeni siltä osin, kuinka yksi opiskelija voi rakentaa vaikutuskanavan, joka toimii samalla tasolla alan valtatoimijoiden kanssa? Toki teen yhteistyötä heidän kanssaan tiiviisti, mutta konsepti on täysin minun käsissäni.

 

Lähdetään luomaan siis yhdessä vuorovaikutusta ja antamaan kasvot opiskelijayrittäjyydelle.

Opiskelijayrittajyys.fi -sivusto julkaistaan 13.3.2017
Tomi Rytkönen

tomi@opiskelijayrittajyys.fi
+358 44 355 4847

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!