Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Unelmahommissa, Satu Rämö & Hanne Waltari

Kirjoitettu 30.06.17
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Unelmahommissa
Kirjan kirjoittaja: Satu Rämö & Hanne Waltari
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

Unelmahommissa, Satu Rämö & Hanne Waltari, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Kirja kertoo Satun ja Hannen unelmahommista. He ovat onnistuneet luomaan suositut blogit, joiden runsas seuraajakunta on mahdollistanut heille sen, että bloggaamisesta on tullut täysipäiväinen työ. Löysin tämän kirjan aivan täydellisellä hetkellä, sillä kaikkea tätä olen päässäni nyt muutenkin kevään mittaan pyöritellyt.

”Intohimoa tarkoittava englanninkielinen sana passion on itse asiassa peräisin latinankielisestä sanasta pati, joka tarkoittaa kärsimystä ja jaksamista. Intohimon toteuttaminen on joskus sellaista, jonka puolesta on oltava valmis vähän kärsimäänkin.”

Olen aina arvostanut työssä sen mielekkyyttä rahaa enemmän. Tie ei ole aina ollut mutkaton, mutta sinnikkäästi olen painellut eteenpäin. Nyt seison tienhaarassa ja pitäisi päättää mihin suuntaan olen matkalla! Mielestäni tärkeintä on olla matkalla johonkin itselleen tärkeään päämäärään, siitä haluan itseänikin päivittäin muistuttaa. Haluan löytää työn missä voin olla onnellinen, koska koen että onnellisuus on elämässä tärkeintä. Unelmatyöni olisi erilaisten asioiden tekemisestä ja luomisesta.

Blogin aloittamiseen olen suhtautunut karrikoiden, niin että alussa oli totaali kieltäytyminen ja asenteeni ovat muuttuneet hiljalleen myönteisemmäksi. Jälleen kerran älä koskaan sano ei koskaan… Nyt olen ajatunut siihen pisteeseen, että olen tehnyt julkisen lupauksen blogin pystyyn laittamisesta kesän aikana. Tästä kirjasta sain todella hyvän työkalupaketin, minkä avulla voin työstää sisältöä eteenpäin. Nyt vaan hihat ylös ja hommiin!

TODO – Step-by-Step:

  1. Ymmärrä omat arvosi, mitä asioita pidät tärkeinä (esim. kotimaisuus, eettisyys tai vaikka toisten auttaminen)
  2. Listaa ylös asiat, jotka haluat vielä oppia. Mihin koet intohimoa? Missä voisit oppia?
  3. Tee unelmakartta, joka havainnollistaa unelmaasi. Tutki karttaa kriittisesti ja mieti mistä kohdalta aarre löytyy? Mitkä asiat tärkeitä elämässäsi ja työssäsi. Ovatko arvosi linjassa unelmiesi ja unelmatyösi kanssa?
  4. Mieti, mitä negatiivisia ennakkoluuloja sinulla on omasta osaamisestasi? Listaa ne ja unohda ne. Kirjaa sitten ylös asiat, jotka olet hyvä ja keskity niiden vahvistamiseen. Pohdi, ketkä ovat auttaneet sinua urallasi eteenpäin. Kiitä heitä ja lupaa itsellesi auttaa muita heidän urallaan. Mieti työuraasi ja koeta bongata elämäsi kulkua muuttaneet perhosvaikutukset. Keskity tulevaisuudessa ottamaan perhosvaikutukset vastaan tietoisemmin ja heittäydy niiden vietäväksi.
  5. Unelmatyön kolmikenttä:
  • omat osaamiset, intohimo ja vahvuudet
  • ostajat ja markkinat. Kuka olisi valmis maksamaan vahvuuksistasi ja taidoistasi?
  • minun ja ostajan kohtaaminen
  1. Listaa omat vahvuutesi, ne kaikki, myös ne jotka tuntuvat itsestään selviltä, sillä ne eivät olet sitä kaikille. Osaatko piirtää…? Tee kattava lista niistä ihmisistä tai yrityksistä, jotka haluaisivat syystä tai toisesta saada erityistaitosi käyttöön. Ole hetki negatiivinen, miksi asiakkaat eivät ostaisi sinun erikoistaitoasi? Kun olet löytänyt syyt, mieti miten niistä pääsisi eroon. Kun nämä vastaukset ovat valmiina, sinulla on kartta unelmahommiisi tai vaikka liiketoimintasuunnitelma.
  2. Muista että maailman epävarmin pituusyksikkö on matka toiveesta valmiiksi. Se välimatka saattaa olla lyhyt kuin silmänisku tai kestää kymmeniä vuosia. Varmaa on vain se, että ilman tuota konkreettista matkaa mitään konkreettista ei tapahdu. Käytä matkalla työkaluina osasuunnittelun voimaa, pilkkomisen jaloa taitoa ja tekemisen energiaa.
  3. Kirjoita ylös asiat, jonka haluan saavuttaa, kuten esim. ylennys, uusi työpaikka, viiden kilon painonpudotus, puolimaraton, mobiilisovellus tai matka maailman ympäri. Kirjoita sen jälkeen tuosta asiasta itsellesi resepti. Kokoa ranskalaisin viivoin ne asiat, joita tarvitset päämääräsi toteuttamiseen. Mieti kriittisesti edellisen listan asioita. Onko sinulla ne taidot ja ominaisuudet, joita tarvitset päämääräsi toteuttamiseen? Tee suunnitelma ja pilko tavoitteet pienempiin osioihin. Aikatauluta. Jos aikataulu ei pidä, niin tee heti uusi.
  4. Tee blogisi brändi- idea itsellesi hyvin selväksi ja sen jälkeen näytä ihmisille, että teet sitä. Mieti myös minkälaiset yhteistyökumppanit brändiisi sopisivat ja mitkä yritykset, palvelut tai hankkeet puolestaan olisivat ristiriidassa brändisi ytimen kanssa.
  5. Mieti kuinka paljon sinulla on antaa resursseja bloggaamiselle? Kuinka monta kertaa viikossa voit tehdä päivityksiä? Mikä on päämotivaatiosi? Miksi haluat tehdä blogista työpaikkasi? Sen jälkeen tahdista on pidettävä kiinni, sillä lukijat tottuvat siihen ja odottavat uutta sisältöä. Jos blogi kasvaa ja siitä alkaa tulla elantoa, muita töitä voi vähentää ja panostaa blogiin enemmän.
  6. Tee vuosikello vuoden töistä, haluatko keskittyä eri asioihin eri vuodenaikoina? Loma-ajat näkyvät kävijöiden vähentymisenä, oli sitten kyse joulusta, juhannuksesta tai etenkin heinäkuusta. Sama pääteet hienoon säähän, sillä silloin suomalaiset painelevat ulos sitä ihmettä katsomaan. Heinäkuun postaustahtia kannattaa ehkä vähentää puoleen, sisältöä vain noin joka toiselle päivälle ja aiheet voi olla kesäisen kepeitä. Loma-aikana kannattaa käyttää ajastusta ja laittaa päälle myös kommenttien tarkastuksen, jotta yksikään kommentti ei menisi oman aikana suoraan läpi. On tärkeää, että keskustelussa ei käydä vaikkapa rasistista tappelua tai mitään muutakaan moderointia kaipaavaa sananvaihtoa.
  7. Piirrä unelmatyöhösi liittyvä verkostokartta. Keitä siihen kuuluu, eli keiden osaaminen on sinulle tärkeää? Minkälaisista ihmistä tai osaamista verkostosi vielä kaipaa? Esimerkkinä kuosien myyminen: kellovalmistaja Swatchille, tapetteja tai kenties värityskirja. Kestävien verkostojen luominen ja niistä huolen pitäminen on tärkeää. Kestävä verkostoituminen on sitä, että toisiinsa luottavat ihmiset auttavat tosiaan. Omien taitojen tarjoaminen muiden käyttöön on tehokkain ja kestävin tapa verkostoitua. Uusien yhteistyökumppaneiden hankkimisessa, mieti mitkä täysin omaan alasi ulkopuoliset tahot voisivat olla kiinnostuneita brändistäsi ja sen hyödyntämisestä? Sitten vaan puhelin käteen ja kaupoille. Ei kannata myöskään suostua yhteistyöhön sellaisten tahojen kanssa, jotka eivät heijasta omia arvojani ja ajatusmaailmaani. Kerron aina, jos tuote tai palvelu on huono tai siinä on parannettavaa.
  8. Panosta blogin ulkonäköön. Ulkoista kaikki tarvittava asiansa osaaville ihmisille.
  9. Ota valokuvia niin paljon kuin mahdollista! Kuvaa päivänvalossa, rajaa tiukemmin, laskeudu kuvattavan asian tai ihmisen tasolle. Kuka ottaa kuvat, jos itse esiinnyt kuvissa, vai käytätkö itselaukaisinta?
  10. Alkuaikoina kannattaa pitää mielessä oma tavoite. Kuvittele esimerkiksi itsesi kirjoittamassa nettijulkaisua, jonka sisältö olisi kuin aikakausilehti parhaimmillaan, elämyksellinen lukukokemus. Välillä voisi näkyä vahvemmin erikoisliitteet kuten remontti, raskaus tai lomailu. Hyvällä bloggaajalla täytyy olla myös sanottavaa. Hyvällä blogilla on siis selkeä punainen lanka, jonka ympärille voi halutessaan neuloa kaiken kirjavia lankoja muista aiheista. Menestyneillä blogeilla on tunnistettava kertojaääni, ja teksteistä, kuvista ja videoista huokuu kirjoittajan persoona ja tunnusomainen meininki. Menestyneet bloggaajat ovat persoonia, jotka antavat itsestään lukijoilleen jotakin. Omat rajat on pidettävä selkeinä mielessä.
  11. Mieti mitkä kaikki some- kanavat sopisivat tukemaan blogiasi – Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, YouTube, Periscope? Mihin kaikkeen aika ja innostus riittävät?
  12. Jätä hyviä ja hyvin kirjoitettuja kommentteja muiden bloggaajien postauksiin, se aiheuttaa liikettä myös omaan blogiin – ja todennäköisesti saat samalla myös muutaman uuden lukijan. Levittäydy kaikkiin some- kanaviin.

Ajanhallinnan vinkkejä

Joka sunnuntai postauskalenteri kuntoon, eli valitse jokaiselle päivälle vain yksi aihe. Samalla kannattaa tsekkailla jo tulevia viikkoja, kalenteri auttaa pitämään huolen siitä, että tarjonta on monipuolista.

Merkitse erilaiset postaukset kalenteriin eri väreillä. Merkitse esimerkiksi yhteistyöpostaukset punaisella, ei saa tulla yhdelle viikolle liikaa. Väliin monipuolisia juttuja. Samaa pätee saatuihin tuotteisiin tai palveluita käsittelevissä postauksissa, kuten kirja arvostelut ja pressiliput. Valmiiksi kuvatut postaukset kannattaa merkitä eri värillä, jotta pysyy kärryillä mistä aiheista vielä puuttuu kuvituskuvat.

Postausaiheideat kannattaa myös heittää kalenteriin, jotta niistä voi poimia tarvittavat aiheet.

Neljä ohjetta tasapainoiseen arkeen:

  1. Suunnittele tekeminen huolellisesti
  2. Käytä aikasi fiksusti
  3. Älä ylisuorita
  4. Karsi ja valitse – äläkä koskaa unohda vaihtoehtokustannusta

Aikapäiväkirjan laatiminen, ajanhallinnan tarkistamiseen

  1. Pidä viikon ajan kirjaa ajankäytöstäsi. Kirjaa ylös tekemisesi puolen tunnin tarkkuudella.
  2. Tee lista asioista, joita haluaisit tehdä mutta joiden tekemiseen ei jää aikaa.
  3. Mieti sen jälkeen, mikä on ykköskohdan listassa sellaista, jonka jättäisit mielellään kokonaan tekemättä. Apuvälineenä voi käyttää Unelmatyömatriisia (BCG- nelikenttä), löytyy sivulta 199 (koira, lypsylehmä, kysymysmerkki ja tähti)

Hiljenny ajattelemaan itseäsi. Paljonko tarvitset yöunta? Oletko aamuvirkku vai yökyöpeli? Kumpi on tämänhetkisessä elämäntilanteessasi tarpeellisempaa: kahden tunnin urheiluretki tai kahden tunnin työpanos.

Luova työ on elämäntapa, jossa ei ole työaikoja. Luovuutta ei voi vain kytkeä päälle, eikä voi kytkeä pois.

Bloggaajan rahavirrat

Bloggaaja myy omaa osaamistaan, brändiään ja asemaansa mielipidevaikuttajana. Valuuttavirta koostuukin useammasta purosta. Suurimat rahavirrat liikkuvat bloginäkyvyydessä, jota mainostajat ostavat omalle tuotteelleen, palvelulleen tai vaikka hankkeelleen. Yksinkertaisimmillaan näkyvyyttä voi ostaa mainosbannereina, joita löytyy melkein jokaiselta kaupalliselta nettisivulta blogeista uutissivustoihin. Mainosbannerit ovat silti melko huono diili jokaiselle osapuolelle. Ne eivät ole erityisen toimivia, eikä niissä liiku kovinkaan suuret rahat. Bannerien tilitysten perusteena käytetään yleensä sivulatauksien määrää. Blogiin tullessaan lukija tuo yhden sivulatauksen ja muille sivuille siirtyessään, jokaisesta klikkauksesta tulee yksi sivulataus lisää. Sen seuraamiseen käytetään yleisesti Google Analyticsia, joka kannattaa olla asennettuna. Blogin on oltava todella suosittu, jos on aikeissa elää pelkistä sivulatauksista. Bannerit toimivat ihan pätevänä muistutusmarkkinointina, aiemmasta sisältöyhteistyöstä. Ne palvelevat myös pienellä budjetilla toimivia asiakkaita, jotka voivat ostaa pikkiriikkisen siivun näyttöjä mainokselleen.

Suurin vaikutus ja suurimmat rahat pyörivät sisältöyhteistyössä. Se tarkoittaa sitä, että mainostaja ostaa blogista yhden tai useamman postauksen verran näkyvyyttä. Yhteistyökokonaisuus suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, mutta lopullisen sisällön päättää aina bloggaaja. Aihetta voi lähestyä tarinallisesti tai vaikkapa jopa journalisesti. Pyri siis tekemään postauksesta mielenkiintoinen ja antoisa lukukokemus, vaikka yhteistyökumppanin tuote tai palvelu ei suoraan kiinnostaisi jokaista lukijaa. Esimerkkinä laatikkopyörä postaus, matkusta Ahvenanmaalle ja laskuta kertomuksesta laivayhtiötä. Tarina kertoi millaisen seikkailun tuote mahdollisti. Valitse vain sellaisia yhteistöitä, minkä takana voit seisoa. Yhden sisältöyhteistyön läpivieminen voi viedä useita kuukausia tai pitkässä projektissa jopa vuosia ensikontaktista viimeiseen vaiheeseen, eli raportointiin. Silloin asiakkaalle annetaan tarkkoja faktoja postauksen tavoittavuudesta ja toimivuudesta, kuten lukijamääristä, postauksen parissa vietetystä ajasta ja klikkauksista asiakkaan sivuille. Ennen raportointia on tapaamisia, projektisuunnitelmia, mahdollisia asiantuntijahaastatteluja, matkoja, testaamista ja ehkäpä vierailua jossakin kohteessa.

Sisältöyhteistyö voi olla myös pelkkä kuva Instagramissa tai yrityksen Intagram- tilin haltuunotto vaikkapa viikon ajaksi. Yhteistyö voi olla myös yrityksen asiakasillan vetämistä, materiaalin tuottamista yrityksen omiin kanaviin tai suunnitteluyhteistyötä. Bloggaaja voi toimia myös mainoskasvona tai jonkun hankkeen lähettiläänä. Yrityksille voi tarjota myös osallistuvaa suosittelumarkkinointia, eli konsultoida oman kokemuspohjan ja lukijoiden tuntemuksen kautta yritystä. Voi olla mukana testaamassa ja kehittämässä asiakkaan tuotetta ja sen mahdollisesti jo olevaa kampanjaa. Sisältöyhteistöiden hinta määräytyy blogin lukijamäärän ja muun arvokkuuden mukaan.  Voi olla, että blogi on pienikin, mutta omassa aihepiirissään niin arvostettu, että asiakkaan kannattaa panostaa siihen rahaa. Hintaan vaikuttaa tietenkin, myös projektin työmäärä. Hinnat vaihtelevat blogi- ja projektikohtaisesti sadoista tuhansiin euroihin. Jos yhteistyön osana saa jonkun arvokkaan tuotteen tai palvelun, sen arvo kompensoidaan hinnassa tilanteen mukaan.

Lähiömutsi blogilla on 60 000 kuukausittaista uniikkilukijaa. Lähiömutsin karkea lähtösumma on 2000 €. Osan siivusta ottaa myyntiin osallistunut taho ja projektin johtaja (kuten Suomen Blogimedia). Lopusta menee sitten verojen lisäksi yrittäjän sivukulut – eläkemaksut, työhuoneen vuokrat, tietokoneeni huollot ja kaiken muun. Sisältöyhteistöihin voi kuulua myös videoiden tekoa, mikä nostaa hintaa useampia satasia. Kuvien käyttöoikeuksien myyminen voi olla noin 100 € luokkaa per kuva. Ammattilaiset voivat laskuttaa yhdestä kuvasta jopa nelinumeroisia summia. Pienten yrittäjien kanssa voi tehdä myös näkyvyysyhteistyötä, vaikkapa hänen tarjoamiinsa palveluihin.

Lähiömutsilla oli 2016 vuonna blogissani 52 maksullista yhteistyöpostausta. Tämän lisäksi oli 17 oravannahkayhteistyötä, joista olen saanut työstäni palkaksi rahan sijaan jonkun hyödykkeen, kuten vaatehuoneen sisusteet tai kymmenen käyntiä kiropraktikolla. Heinäkuussa ja joulukuussa kiristetään vyötä, kun markkinavoimat lepäilevät. Toisina kuukausina voi tykittää sitten näidenkin edestä.  Yhteistyö-/sponsorointipostauksista tulee aina käydä ilmi, että kyseessä on yhteistyö, siitä voi olla ilmoitus ennen varsinaisen tekstin alkua.

Sisältöyhteistöiden ja bannereiden lisäksi voi tienata myös affliate- mainonnasta. Sekin tarkoittaa käytännössä mainosbanneria, homman juju on se, että jos joku klikkaa blogissani mainosbanneria ja päätyy siitä nettikauppaan ostoksille, siitä summasta saa pienen osan. Näitä voi olla näyttö- tai klikkipohjaisena. Affliate mainoksia tarjoaa useampi yritys, mutta Lähiömutsi käyttää pääasiassa TradeTracker- firman palveluita. Lähiömutsi tienaa näillä bruttona noin 300-700 euroa kuussa, joskus jopa 1500 euroa. Rahakkaimpina kuukausina on kirjoitettu jostain kalliimmasta tuotteesta ja tuotteeseen on ollut myös suora linkki. Tällaiset merkitään blogissa *- merkillä.

Ilmaisen työn tuhoava voima vs. portfolio

Älä suostu tekemään töitä ilmaiseksi. On kuitenkin eri asia toteuttaa omia henkilökohtaisia projektejaan ja antaa niitä mahdollisesti myös muiden hyödynnettäväksi. Jessica Hische neuvoo luovan alan yrittäjiä tekemään paljonkin töitä ilmaiseksi – itselleen. Alussa on oikeastaan pakkokin tehdä niin. Lue Jessican tekemä mindmap. http://www.shouldiworkforfree.com/

Kirjapito ja verotus

Verottaja ei välitä onko bloggaaminen päätyö, sivutyö vai harrastus. Verottajan lähtökohtana on seuraava: jos bloggaaja saa työstään palkkion tuotteena, siitä pitää ilmoittaa verottajalle niin sanottu käypä arvo eli verohinta tuloina. Mainoslahja voi kuitenkin olla verovapaa, mutta ylintä arvosummaa tälle mainoslahjalle ei verottaja ole antanut –  ainakaan Hannelle. Verotettavan tulon muodostumisen hyvä nyrkkisääntö on, että jos tuotetta ei voi myydä eteenpäin ja se on käytetty, siitä ei tarvitse maksaa veroa. Kirja-arvosteluita tehdessään Hanne ei halua maksaa niistä veroja, koska ei haluaisi niitä kotiinsa ilman työtään. Kirjastosta lainaaminen ei ole mahdollista, koska ei voi roikkua kuukausitolkulla jonossa. Hanne on ilmoittanut verotuksessaan esim. sisältöyhteistyön osana saamaansa sohvan sekä lasten vaatteiden arvon. Hanne kerää joka kuukausi taulukkoon kaikki blogin kautta saamansa tuotteet, jos niitä on niin lähetys kirjanpitäjälle muiden lippusten mukana. Yrittäjänä on oikeutettu laittamaan yrityksensä verotukseen kuluja, kuten nettikulut, työmatkakustannukset, palaverilounaat ja kamerahankinnat. Bloggaajana on kuitenkin siitä erikoisessa yrittäjäroolissa, että verotuksessa voisi vähentää melkein mitä tahansa. Rajat kehtaamiselle pitää vetää itse.

Voinko vähentää saamani vaatteet verotuksessa – sen lisäksi että olen ensin ilmoittanut ne tuloiksi? Saavathan myös kameran edessä esiintyvät toimittajat vähentävät esiintymisvaatteita tietyllä summalla vuodessa. Entä voinko vähentää saamani kengät, sillä ilman niitä en olisi voinut kirjoittaa kengistä postausta, johon liitin affliate- linkit, joista taas sain tuloja? Jos matkustan perheeni kanssa maailmalla tehdäkseni yhteistyöpostauksen, merkitsen aina matkan aikana kertyneet kulut vähennyksiin. Entäpä taas jos matkustaa muuten vain ja tekee samalla blogiin sisältöä, voinko silloinkin kirjata matkan vähennyksiin? Ilman hyvää ja monipuolista sisältöä minulla ei olisi lukijoita, ja ilman lukijoita minulla ei olisi blogia, josta saan elantoni.

Suomen Blogimedia

Vuonna 2014 on perustettu Suomen Blogimedia, eräänlainen itsenäisten bloggaajien yhteisö. Sen takana oleva yritys Babler tavoittelee voittoa sekä meille bloggaajille että itselleen. Suomen Blogimediassa jokainen bloggaaja toimii omalla alustallaan sekä omalla päätoimittajan vastuulla ja vallalla. Bablerin palkkaamat henkilöt hoitavat bloggaajien sisältöyhteistyöt ja hankkivat displaymainontaa eli bannerimainoksia. Mikä tärkeintä, he pitävät bloggaajiensa puolta ja huolehtivat siitä, että kukin saa työstään asianmukaisen korvauksen. Se ei etenkään Blogimedian perustamisvuonna ollut itsestään selvää. Tällä hetkellä Suomen Blogimediaan kuuluu reilut 40 blogia, jotka keräävät viikossa noin 145 000 uniikkia lukijaa.

Laajenna ajatteluasi ja lue tämä!

Mari Leskinen
045 676 7796

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!