Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

UpsideUp!

Kirjoitettu 07.03.14
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Blogimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo & Jarkko Kurvinen
Kategoriat: 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.02. Yhteisöllisyys, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämä ensimmäinen postaukseni liittyy suoraan juuri alkaneeseen koulutusohjelmaani, jota käymme n. 15 henkilön kanssa seuraavan puolen vuoden aikana. Useimmat (ellei jopa kaikki) blogipäivitykseni liittyvät tähän kyseiseen aiheeseen. Ilmoitan blogissani, mikäli suuntavaistoni vievät minut laajemmille vesille!

Aloitin viime viikolla uuden koulutusohjelman nimeltä Rohkeat Tekijät. Sen aloituskerran tehtäviin kuului mm. blogin perustaminen omalle haluamalle palvelimelle. Itse en ole tätä aikaisemmin kirjoittanut millään muotoa blogia mistään, vaikka aihe on siinä mielessä hiukan kiehtonut – sen voin paljastaa. Itse normaalin kirjoittamisen osaan, mutta blogikirjoittamisesta minulla ei ole minkäänlaista käsitystä millaista sen kannattaisi olla ja minkälaisella blogilla yltää saamaan jopa blogin lukijoita.

Tämän blogin perustamisen tueksi luinkin Katleena Kortesuon sekä Jarkko Kurvisen kirjoittaman kirjan Blogimarkkinointi. Vaikken suoranaisesti ole kaupallistamassa (ainakaan vielä) blogikirjoituksiani, nopean silmäilyn perusteella uskoin, että saan kirjasta irti ainakin blogikirjoittamisen perusteet.

 

Back to basics! (>‿◠)

Kirjan alkupuolisko avasi minulle paljolti ja laajasti millaisia asioita minun tulee ottaa huomioon liittyen blogiini. Erilaiset tavoitteet,joita haluan saavuttaa blogillani, ulkoasut ja benchmarkkaaminen olivat ehkä tärkeimpiä omalle kohdalleni näin blogin aloittamiseen. Kirjan mukaan blogin on oltava innostava ja mielenkiintoinen monella eri tapaa: itse blogin sisältö on avainasemassa itse kirjoittajan kanssa. Blogin kirjoittajia on valtava määrä lukuisilla eri sivustoilla ja massasta on erotuttava omaksi parhaaksi. Tähän vaikuttaa mm. napakka, mielenkiintoinen, ehkä jopa hieman jo aiheesta kertova blogin nimi. Ensimmäiseksi blogini nimeksi valitsin Upsideup. Tämä aukaisee hiukan epäsuorasti blogini sisältöä: tulossa on valtava tieto- sekä oppimismyräkkä, jonka tarkoituksena on jatkuva kehittyminen ja eteenpäin pyrkiminen. Tämähän ei kuitenkaan aukea ennen kuin on päässyt blogikirjoitusteni kanssa kosketuksiin. Näin aluksi kirjoitan ainakin pienelle koulutusohjelmamme ryhmälle, mutta mikäli kiinnostun bloggaamisesta enemmänkin, tulen lisäämään enemmän ytyä sekä nimeen että ostikoihin.

Blogin nimen lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota blogini kohdentamiseen. Jos alan päivitellä blogiani ympäripyöreästi kommentoiden kaikkea mitä lähistölläni on, blogilukijoiden saaminen voi olla hiukan kiven alla. Itsehän en ole minkäänlainen julkisuudenhenkilö, heillähän tällaiset blogit voisivat toimiakin, dont forget that! Anyway, on kiinnitettävä huomiota ns. blogin teemaan, mitä tulet kertomaan blogissasi ja millä tavalla lukija voi samaistua kirjoituksiin mahdollisimman helposti. Teema ja kohderyhmän määrittäminen on oltava mielessä heti alussa: onko kirjoitus casuaalista, meneekö se jonkin tietyn yrityksen siivittämänä vai onko blogilla tarkoitus tahkota tulosta mahdollisimman tehokkaasti.

Niin kuin avauskappaleessa mainitsinkin jo, tulen päivittämään tätä blogia itselleni sekä muille Rohkeissa Tekijöissä-olijoille. Jokaisella meistä on oma blogi, jota tulemme päivittämään seuraavan kuuden kuukauden aikana aktiivisesti.

 

Am I good enough?! (ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

 

Ensimmäiseksihän monelle aloittelijabloggaajalle tulee kauhea paine ja epäröinti alkaa. Miten voisin kirjoittaa hyvää tekstiä hauskasti, että joku täysin tuntematon voisi jopa lukea sitä ja pitää siitä? Viimeksihän kirjoitin pakosta esseitä lukion äikän tunneilla, jotka oli suoraansanottuna täyttä kuraa. Miten voisin yhtäkkiä muuntautua ja kirjoittaa sosiaalirikasta tekstiä?
Blogimarkkinointi-kirjan siivittämänä vahvistin hieman omia oletuksia. Tiimiakatemialla puhumme paljon niin hienosta sanasta kun Benchmarkkaaminen. Tässä hienossa benchmarkkaamisessa oppiminen tapahtuu yksinkertaisesti lukemalla ja seuraamalla sinua parempia bloggaajia sekä heidän blogejaan. Tämä sama benchmarkkaus toimii todella monessa muussakin asiassa. Jos olet jossain aloittelija tai suoraansanottuna sysipaska, ota selvää ketkä ovat onnistuneet tässä asiassa ja ala oppimaan heiltä ja kopioimaan. Kopioi. Copy, copy, copy! Vie jokainen päräyttävä tyylitapa, joka kolahti sinuunkin. Jos alat päivittämään omaa blogiasi hauskoilla, opituilla tavoilla, kyllä sinne blogiisi vähintään yksi lukija eksyy. Sehän on se alku. Tasan yksi lukija ja kommentoija.

Vaikka en varsinaisesti oppinut tätä benchmarkkauksen jaloa taitoa tästä kirjasta, on se mielestäni kuitenkin todella fiksua oppia paremmilta. Millä tavoin se olisi muka huonompaa kuin joku muu oppimisen menetelmä? Viet muiden toiminnat omaan käytäntöön ja muovaat siitä vielä omanlaisen hybridikokonaisuuden. Blogin perusta alkaa olla jo pikkuhiljaa valmis.

 

I actually can do this?! Damn, I’m good! ≧◉◡◉≦

Hold your horses son! Vaikka perusasiat on kunnossa ja olet oppinut jo hiukan tapoja joilla ilmaiset itseäsi, on kiinnitettävä myös sisältöön huomiota. Millä tavalla lukijat voivat olla yhteyksissä sinun kanssa tarvittaessa, onko kommentointi sun muut lähestymiskeinot käytettävissä. Mikäli blogikirjoituksissa on tarkoitus pitää monologista keskustelua, näitä kommentointivaihtoehtoja et juuri tarvitse. Mutta jos tarkoituksena on saada palautetta blogista mahdollisimman aktiivisesti ja sitoa muita lukijoita kommunikoimaan kanssasi, nämä ovat välttämättömiä seikkoja jotka jokaisen bloggaajan tulee ottaa huomioon!
Bloggauksen voi myös hoitaa joko anonyymisti, ilman oikeaa nimeä tai postata viestejä oikealla nimellä. Kun oikeaa nimeä käyttää omissa kirjoituksissa, sinut pystytään yhdistämään oikeaan henkilöön ja tällöin blogisi saa vankemman pohjan.

Myös tekstin ulkoasu on oleisessa roolissa. Jos teksti on paketoitu yhteen pakkaan ilman otsikoita ja tehty mahdollisimman hankalaksi lukijalle, kynnys uuden blogisi lukijan hankkimiseen on suurempi. Erilaiset videot, kuvat, sekä linkit elävöittävät blogia, jolloin blogi ei ole pelkästään mustaa valkoisella. Itse blogin seuraaminen ei tunnu lukijasta niin raskaalta, jolloin kävijä saattaa tulla jopa toisenkin kerran tiirailemaan, mitä olet kirjoitellut lähiaikoina.
Oikeinkirjoitus on oltava kunnossa, joskin kirjoitusvirheet ymmärtää hyvinkin. Kiinnostava tekstin sisältö, kiinnostavalla tavalla tuotuna sekä erilaisilla tavoin tuotuna, kuten videoin, ja pikkuhiljaa amatööriblogisi aloitus on jo lähempänä kuin tietokoneen näyttösi!

Jos blogin tarkoituksena on tuottaa taloudellista voittoa, blogin rinnalle pystyy ottamaan nykypäivinä kaiken sortin widgettejä, gädgettejä, mainoksia, suosituksia ynnä muita. Näitä en kuitenkaan tähän omaan blogiini tule ottamaan tämän koulutusohjelman aikana, joten en pureudu oman blogini suoranaiseen money-making-myllyyn.

 

UpsideUp! ٩(●̮̃•)۶

Lopuksi. Vaikka Kortesuon ja Kurvinen helpostiluettava kirja Blogimarkkinointi keskittyi suurimmaksi osaksi itse markkinointiin ja niiden tärkeimpiin välineisiin, sain kirjasta juurikin sen verran irti mitä oletinkin saavani. Perusasiat voisin nyt olettaa, että blogistani tämän postauksen jälkeen TULEE löytymään ja hiukan tekstillä leikittelyäkin paikkapaikoin löytyy. Vaikka kirjoitinkin tämän ensimmäisen postaukseni tylsästi ilman videoita ja kuvia, niin älä lukija huoli. Niin oli tarkoituskin. Odotappa vain seuraavaa postausta mitä teen, niin katsotaan muistanko vielä perusasiat!

See you!

 

Jari Savolainen
Tiimiyrittäjä
Osuuskunta Idealeka
jari.savolainen(at)idealeka.fi

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!