Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

UTM-tagien lyhyt oppimäärä

Kirjoitettu 18.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Digin Mitalla - Verkkomarkkinoinnin ja -myynnin mittaamisen käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Tomi Pyyhtiä
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

UTM-tagien lyhyt oppimäärä, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Tiedätkö sinä, mitkä markkinointikanavasi verkossa tuottavat eniten liikennettä ja liikevaihtoa? Eikö olisikin kätevää, jos tällaisen tiedon yksityiskohtineen saisi helposti yhdestä paikasta selville? Entä jos tämä olisi vielä ilmaista? Tämä ei ole unta vaan ihan totta. Työkalu tällaiseen mainonnan seurantaan on jo olemassa ja se todellakaan ei maksa mitään.

Kyse on siis UTM-tageista. UTM eli Urchin tracking module on Google Analyticsin esi-isä ja itseasiassa vieläkin Googlen omistuksessa. Tagi näyttää url-kentässä esimerkiksi tämän esseen kohdalla tältä, jos siihen on saavuttu myöhemmin kerrotulla tavalla:

https://esseepankki.tiimiakatemia.fi/utm-tagien-lyhyt-oppimaara/?utm_source=facebook&utm_medium=social_paid&utm_campaign=UTM_essay

Kuten yllä olevasta voi terävimmät huomata, UTM-tagi kertoo tietyllä tapaa tarinan siitä, mistä, miten ja miksi sivulle ollaan päädytty. Yllä oleva tagi kertoo siis käytännössä sen, että sivulle on saavuttu Facebookista (facebook), se on maksettua sosiaalista mediaa (social_paid) ja mainosta klikannut on ollut kiinnostunut UTM-esseestäni (UTM_essay). Tagin pystyy rakentamaan helposti itse manuaalisesti, mutta siihen on myös käteviä ohjelmia, joilla tagaaminen menee varmasti oikein. Myöskään esimerkissä luetelleet tagit eivät ole pakko olla juuri noita, vaan voit itse määrittää omaan käyttötarkoitukseesi parhaat mahdolliset tagit.

 

UTM-tagauksen kolme tärkeintä elementtiä ovat seuraavat:

 

  1. Source

Tämä osa tagistä, eli ?utm_source= vastaa kysymykseen ”Mistä liikenne on lähtöisin?”. Aikaisemmassa esimerkissä liikenteen lähde oli Facebook, joten olen tagannut sen näin:?utm_source=facebook 

Käytännössä siis jos haluaa seurata järjestelmällisesti liikennettä, joka on peräisin Facebookista, kannattaa tällainen tagi lisätä jakamiinsa linkkeihin. Tagi voi toki olla muutakin riippuen liikenteen lähteestä. Jos jaat linkin twitterissä, ei tagin siis kannata sano facebook, vaan twitter ja tätä logiikkaa voidaan jatkaa loputtomiin, tai ainakin niin kauan, kunnes erilaisten liikenteen lähteiden maksimimäärä on saavutettu.

 

  1. Medium

Tässä kohtaa tagia vastataankin kysymykseen ”Miten liikenne on päätynyt sivulleni?”. Vastaus esimerkissäni on ”Klikkaamalla maksettua mainosta sosiaalisessa mediassa”, joten tagiksi olen muotoillut &utm_medium=social_paid. Jos klikkaus olisi tapahtunut normaalissa somepostauksessa, olisin valinnut tagiksi social.

Syy siihen, miksi en tarkentanut klikin tapahtuneen Facebookissa on toiston karsiminen. Source-tagista me tiedämme jo, että liikenne on tullut Facebookista. Lisäksi pystymme social-tagilla seuraamaan vaikka kaikkien sosiaalisten medioiden yhteistä tulosta helposti! Social ei tässä kohdassa toki ole ainoa vaihtoehto, vaan edelleen on käytettävä omaa päätä siinä, mitä siihen tagiin menee kirjoittamaan. Esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnissa socialin tilalla kannattaa ehkä lukea vaikkapa email. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin olla järjestelmällinen, jotta narut pysyvät koko ajan kädessäsi!

 

  1. Campaign

Sitten onkin aika vastata kysymykseen ”Miksi liikenne päätyi sivullesi?”. Esimerkissäni oltiin kiinnostuneita esseestäni ja kuvitteellisessa Facebook-mainoksessa sitä kehuttiinkin niin kovasti, että mielenkiinto heräsi. Käytännössä siis kerrot, mikä kampanjasi aihe on. Minun kampanjani oli loogisesti tagina &utm_campaign=UTM_essay, kun taas sinulla se voi olla vaikkapa &utm_campaign=autumn_sale, jos kyseessä on syysalennuskampanja verkkokaupassasi.

 

Kun tagi on rakennettu, se voidaankin sitten jakaa ja jäädä odottelemaan tuloksia. Google Analyticsin puolelta saadaankin sitten erinomaista dataa siitä, mistä lähteistä liikennettä sivustollesi on saapunut!

Tässä vielä tosi simppeli työkalu UTM-tagien rakentamiseen:
https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!