Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Väärää yrittämistä

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Millainen kirja oli?

Väärää yrittämistä on Kim Väisäsen kirjoittama kirja, jossa käydään läpi tyypillisempiä kompastuskiviä yrittäjän uralla. Kirjassa kerrotaan paljon tosi elämän esimerkkejä millaisiin virheisiin monet yrittäjät helposti sortuvat ja millaisia mahdollisia seurauksia niillä on.

 

Mistä tykkäsin?

Esimerkit tyypillisimmistä virheistä olivat hyvin mieleenpainuvia sekä selkeitä, sillä tapahtumat perustuivat tositapahtumiin ja esimerkkeinä oli tunnettuja yrityksiä.

Päällimmäiseksi virheistä mieleeni jäi esimerkiksi se, että turvautuu vain yhteen tai vähäiseen määrään isoja asiakkaita. Jos yrityksen asiakkaana on yksi suuri asiakas, on suuri vaara, että yrityksen koko liiketoiminta menee nurin, jos asiakas päättääkin muuttaa asioitaan suuntaan tai toiseen ja ostaminen saattaa loppua kokonaan. Suuret asiakkuudet voivat olla taloudellisesti kultakaivoksia, mutta riskiä kannattaa hajauttaa kuten sijoitustoiminnassa moneen asiakkaaseen. Asiakkaiden määrää kannattaa kokeilla vaihdella, jotta optimi määrä löytyisi ja tekemistä riittäisi sopivasti. Toiminta pitäisi pysyä kannattavana, mutta työmäärä on suhteessa omiin resursseihin linjassa, jotta toiminta ei ylikuumene ja laatu huonone. Tässä on itsellä vähän mietiskelyä esim videoprojektien suhteen. Tekisikö mahdollisimman paljon pieniä nopeita projekteja vai luottaako muutamaan isompaan, vai vähän molempia.

Toinen mieleen painuva virhe oli: ¨hyvä tuote ei myy itse itseään¨. Hyvä tuote vaatii aina hyvän markkinoinnin. On helppoa ajatella, että jättimäisten yritysten kuten applen uudet puhelimet ja tabletit myy helposti itse itsensä pelkän brändin tunnettavuuden ja suosion omalla painolla. Todellisuudessa kuitenkin apple käyttää todella suuria määriä rahaa tuotteidensa myyntiä tukevaan markkinointiin. Kirja kertoo, että vuonna 2016 apple käytti 1,8 miljardia markkinointiin, joka oli 50 % korotus edellisestä vuodesta. Vuoden 2016 jälkeen Apple ei ole kertonut tarkkoja lukujaan markkinointikuluistaan, syyksi epäillään, että yritys on kasvattanut merkittävästi markkinointibudjettiaan eikä halua mainostaa tietoa kilpailijoilleen. Vaikka tuote olisi kuinka hyvä, markkinointi on välttämätöntä. Suuryritykset käyttävät noin 10-13 % liikevaihdostaan markkinointiin.

 

Hyviä vinkkejä kirjassa oli esimerkiksi:

Tee sopimukset kirjallisena.

Sovi yhtiökumppanisi kanssa vastuut ja suunnitelkaa plan b jos sukset menisivät ristiin.

Kehitä jotain joka auttaa tai ratkaisee ongelmia.

Usko ideaasi ja seiso sen takana, mutta muutu ympäristön mukana, äläkä yritä väkisin uida vastavirtaan.

 

Yrittätyypit

Ehkä antoisin kirjan opeista itselleni löytyi yrittätyypit osiosta kirjan alkupuolelta. Yrittäjät lajiteltiin neljään osaan: Elämäntapayrittäjät, Tähtiyrittäjät, Väärätyrittäjät ja Yrittäjänarkomaanit.

Kaaviosta näkee miten yrittämisen tuottavuus ja itse yrittäjän ajankäytön vapaus luokittelevat yrittäjät yllä mainittuihin kategorioihin. Se miksi koen tämän kaikista tärkeimmäksi opiksi on, että haluan että oman elämäni ei menisi pelkästään yrittämisen mukana, vaikka yrittäminen ja itse asioiden tekeminen ja kehittäminen onkin itselle todella mielekästä hommaa. Aikaa pitää kuitenkin jäädä elämiseenkin, paras yhdistelmä tietty olisi tehdä oman harrastuksen ja intohimon parissa töitä taloudellisesti hyvin kannattavasti, jolloin työnteko tuntuisi jopa harrastusmaiselta, toki tavoitteelliselta sellaiselta. Tällä hetkellä luokittelisin itseni taulukon keskipisteeseen. Haluaisin kääntää kurssia kohti oikeaa yläkulmaa. Sinne päästäkseni tulisi suunnitella vaadittavaa työmäärää työkapasiteetin ja taloudellisen tavoitteen mukaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!