Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vaaralliset ideat

Kirjoitettu 14.05.13
Esseen kirjoittaja: Samuel Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vaaralliset ideat
Kirjan kirjoittaja: Alf Rehn
Kategoriat: 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luovutaan alkuun turhasta luovuuden ylistämisestä
Kirjailija Alf Rehn kirjoitti Vaaralliset ideat -kirjan hyvin provosoivasti. Minulle tällainen kirjoitustyyli toimii. Minusta liian kiltti ajattelutapa johtaa usein vain pelkkään haaveiluun ja sanoihin: ”Se olisi kivaa… mutta…”
Ei näin!
Kirjailija kyseenalaistaakin hyvin vahvasti luovuushömpötykset. Kaikkihan me ollaan sitä mieltä, että luovuus on hyvästä. Silti alkaa tulemaan jo korvista ulos, sitä kuuluisaa luovuutta ylistetään. ”Pitää olla luova, että voidaan kehittyä…”
Onhan meilläkin tiimissämme ollut monia ideoiden synnytyksiä. Paljon syttyy hienoja idealamppuja ihmisten pään päälle. Silmät kirkkaina ja hymyissä suin niitä heitellään ja luvataan, että ne toteutetaan.
Siihen se jääkin… mukavaan vaiheeseen. Kyllähän päiväkotivierailullakin kuulee paljon hyviä ideoita. Mutta ideahan ei ole mikään, jos sitä ei viedä käytäntöön. Helppo on sanoa: ”Jätetään idea hautumaan…”
Siihen se sitten aina jääkin. Ideat itsessään ovatkin pelkkää hattaraa: kivan näköistä, pöyheää ja makeaa. Sitä kun puraisee, huomaa, että se katoaa saman tien. Sama käy näille kivoille ideoille, ne katoavat.

Lopetetaan se itsemme huijaaminen
Aivomme ovat mukavuudenhaluinen kapistus. Ne ovat tavattoman halukkaat omaksumaan mitä tahansa, minkä ne tunnistavat entuudestaan ja ovat jo hyväksyneet. Me ihmiset olemme kovia huijaamaan itseämme. Esimerkkinä itsekin tässä kolmen viikon sisään luulin eläneeni terveellisemmin, kuntoilleeni enemmän ja jopa laihtuneen. Todisteet sitten puhuikin ihan toista. Raaka työkalu nimeltä mittanauha näyttikin, ettei vatsanympäryksestä lähtenyt senttiäkään. Hänen ystävänsä vaaka näyttikin huimat 100g vähemmän. Se siitä sitten, itseään oli kiva huijata.
Helppoa on huijata, että 2 kilometrin mittaisen kävelylenkin jälkeen ansaitsee oikein mehukkaan kermaleivoksen. Sama pätee aivotyöskentelyssä. Uskomme, että pari ylimääräistä luovuusharjoitusta tai hajamielinen muistikirjaan töhertely riittäisi herättämään luovuutemme. Valitettavasti tämä on bluffia, silkkaa harhakuvaa.
Luulemme, että meidän luovuus kehittyy kivoissa jutuissa: kuten peleissä ja leikeissä. Oikeasti luovuus kehittyy kun olemme valmiita tekemään asioita oikeasti eri tavalla, epämukavilla tavoilla. Miettiessämme hankalia juttuja.

Haastetaan rohkeasti itseämme ja muita
Mieleeni jäi vahvasti Ideaflysta tulleen ristipölyttäjän vierailu treeneissämme. Hänkin sanoi palautteessaan, ettemme haasta tiimissämme toisiamme ja itseämme tarpeeksi. Tämä on aivan totta. Sitä käy, että heittelemme innoissamme ideoita ja kaikki on vain: ”joo, joo jee kivaa, tehdään se!”.
Sitten emme kestäkään sitä parin ihmisen heittämää kyseenalaistusta ja kritiikkiä. Emme ymmärrä näiden ideavihollisten tärkeyttä. Sanomme vain, että he ovat idean tappajia ja negatiivisia ihmisiä. Oikeasti he ovat välttämättömiä, jotta luovuudella olisi mahdollisuus. Kaikki parhaat ideat ja menestystarinat ovat kohdanneet vastustusta. Koska juuri tämä vastustus testaa ja kehittää ideaa. Emme osaa nähdä tätä kritiikkiä positiivisena kehityspalautteena, koska olemme liian loukkaantuvaisia ja annamme periksi liian helposti. Eli lopuksi: Jos ihmiset eivät ala kiemurrella tuoleillaan, kun idea esitellään heille, sitä ei ole testattu tarpeeksi.


Ole röyhkeä, aiheuta skandaali!
Jos aikoo olla vakavissaan luova, pitää oikeastaan aiheuttaa huomattavan paljon skandaaleja.
Olemme ideoineet tulevia kevään 2013 piinapäivien aihetta. Tiimimme päätti jalostaa markkinointitempausideaa, joka aiheuttaa asiakkaille wtf? -efektin. Eli markkinointitempauksen julkisella paikalla, jolloin ihmiset hämmentyvät oikeasti. Mielestäni se on silloin vasta onnistunut, kun kukkahattutädit kirjoittavat mielipidepalstoissaan vihaisia mielipiteitä sopimattomasta tempauksesta Ja nuoret taas jakavat kyseistä mainostempauksen videota facebookissa. Eli oikeasti hyvän idean, vaarallisen idean käytäntöön vieminen vaatii rohkeutta ja kestävyyttä. Rohkeutta lähteä tekemään ennennäkemätöntä, joka poikkeaa normeista. Kestävyyttä, että kestää ottaa kaiken kritiikin vastaan ja puolustella sitä.

Luovuus = kopiointikyky
Kaikki varmaan muistaa vastaavan tilanteen: Istut juhlissa ruokapöydässä. Seurustelet normaalisti vierustovereille. Mieleesi tulee hyvä vitsi, jonka heität vierustoverillesi. Vierustoverisi sattuu olemaan se äänekkäämpi tapaus. Hän kuulee vitsisi ja tykkäsi siitä. Hän päättää huutaa sen ääneen, niin että koko ruokapöydän juhlaväki kuulee vitsisi. Ihmiset nauravat tälle heitolle ja pitävät vitsin kertojaa sanarikkaana kaverina. Näin tämä vitsin huutaja vei kaiken kunnian ja suosion vitsistäsi, vaikka sinä sen keksit.

Ensi kerralla, jos mieleen tulee hyvä vitsi, huuda se ääneen koko ruokapöydälle. Ota riski, ettei se olekaan hauska. Jos haet ensin muiden hyväksyntää, ennen kuin uskallat heittää vitsisi ääneen, se voidaan varastaa. Aivan sama asia ideoissa. Itse asiassa melkein kaikki maailman ideat koostuvatkin vanhasta aineistoista ja kopiointikyvystä. Lopuksi kirjailijan 8 vinkkiä oikeanlaiseen ideoiden kopioimiseen:

1. Lakkaa häpeämästä.
Tee kuten Apple, salli itsesi kokeilla muiden ideoita häpeilemättä.

2. Tutki, mikä toimii.
Ei sitä pyörää tarvitse keksiä uudestaan. Saunalautta on osoittautunut toimivaksi. Kilpailija huomasi sen. Kopioi idean meidän harmiksi ja perusti kilpailevan Saunalautan.

3. Joskus täytyy vaihtaa kontekstiä.
Useimmat ymmärtävät, että palvelu on tärkeää. Kuitenkin vain luova nero osaa ruveta soveltamaan palveluajattelua sillä, missä sitä ei aikaisemmin ole ollut. Hyvin yksinkertainen asia voi osoittautua menestykseksi. Esimerkiksi Subway yhdisti pikaruokaan palvelun.

4. Ellei yhden asian kopioiminen riitä, kopioi kaksi.
Luovuus on usein yhdistelemistä, se on taitoa kopoida kaksi asiaa ja yhdistää ne uudella tavalla. Tee itse + mutoilu + volyymi = IKEA.

5. Pienillä muutoksilla voi olla suuria vaikutuksia.
Dance on kopio Idolsista, mutta siinä on amatöörejä tanssilattialla. Tuon pienen muutoksen keksinyt on nykyään rikas.

6. Ihmiset pitävät siitä, mitä he jo osaavat.
Miksi luoda tuotteita ja palveluja, joiden toimintatavat ovat ihmisille hankalia? Kopio käyttäytymistä, muuta sisältöä. Yksi sana. Wii.
7. Ota oppia jokaisesta kopiosta.
Myös kopioimisessa voi oppia paremmaksi, kun paneutuu siihen. Taiteilijat oppivat jäljentämällä. Miten sinä opit?

8. Ota oppia jokaisesta kopiosta.
Myös kopioimisessa voi oppia paremmaksi, kun paneutuu siihen. Sitä paitsi hyvät ideat ovat toistamisen arvoisia.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!