Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vaaralliset ideat

Kirjoitettu 29.05.15
Esseen kirjoittaja: Simo-Pekka Pilli
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vaaralliset ideat
Kirjan kirjoittaja: Alf Rehn
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ideoinnin vaiheet:

 

Matkiminen

Ensimmäinen ideoinnin aste kirjan mukaan on muiden ideoiden matkiminen. Muiden ideoita kopioidaan ja niihin esimerkiksi lisäillään juttuja lisää.

Laajentaminen

Tämä tarkoittaa vanhojen ideoiden ja oman ajattelun laajentamista kuitenkin tietyn viitekehyksen sisällä. Tämä riittää monelle yritykselle, mutta ei ole kuitenkaan kovin luovaa työtä. Tämä on hyvä alue kehittää toimintaansa, mutta uusien ideoiden keksiminen voi olla vaikeaa ja moni yritys juuttuukin tähän alueeseen.

Provosoiminen

Aiemman viitekehityksen ylitys on ensimmäinen askel vaaralliseen ajatteluun. Tässä vaiheessa tehdään juttuja, jotka voidaan kokea naurettaviksi, kuvottaviksi, sopimattomiksi ja mahdottomiksi.

Uudelleen arviointi

Kun on irrottauduttu entisestä tavasta tarkastella maailmaa, täytyy alkaa arvioimaan uudelleen ympäristöään. Pelkkä provosoiminen ei riitä, vaan ympäristöään pitää tutkia jatkuvasti vanhan kontekstin ulkopuolella.

Vaarallinen ajattelu

Uudelleen arvioinnista päästään viimeiseen kohtaan eli vaaralliseen ajatteluun. Sitä ovat ikuisten kaavojen kyseenalaistaminen ja rikkominen.

 

WayOutissa olemme päässeet laajentamisen kaavaan asti. Olemme matkineet aiempia pelejä, joista idean olemme kopioineet ja laajentaneet ideoitamme niin, että kaikki ovat meidän itse kehittelemiä juttuja. Kaikki pelin tehtävät kuitenkin juontavat juurensa vanhemmista peleistä ja ovat jollakin tavalla uusittuja tai laajennettuja versioita vanhasta. Mielestäni laajentaminen riittää todella hyvin tässä vaiheessa peliimme ja vaarallisten ideoiden tuominen peliin voi olla vasta sitten tarpeellista, kun peli on ihmisille niin tuttua, että heidät pitää jollakin tavalla yllättää.

Tässä vaiheessa yllätykseen ei paljoa vaadita, sillä ensimmäinen huoneemme on yllättänyt positiivisesti suurimman osan asiakkaista. Huone on kuitenkin mielestämme todella alkeistasolla ja tehtävät ja sisustus on todella nopeasti kehitelty. Viimeistely puuttuu täysin huoneesta. Toisaalta hyvä, sillä siitä on helppo parantaa ja yllättää vanhat asiakkaat uudelleen.

Uuteen huoneeseen olemme parantaneet huoneen viimeistelyä todella paljon. Tee-se-itse –mallisesta huoneesta olemme pyrkineet pääsemään pois. Olemme myös huomanneet, että tarina ja sitä kautta tunnelma laskee jos tehtävät eivät liity siihen. Siksi olemme liittäneet jokaiseen tehtävään osan tarinaa ja näin luomme tunnelmaa pelille. Myös juonenkäänteitä saattaa tapahtua.

En näe ainakaan tässä vaiheesa tarpeelliseksi tehdä mitään todella sopimatonta tai kuvottavaa juttua pelin kehittämiseksi. Toisaalta markkinoinnissa voisimme koittaa uudelleen jotain tämänkaltaista. Aiemmin keväällä lukitsimme ihmisten pyöriä riippulukoilla sissimarkkinointikampanjassa. Tämä oli mielestäni hauska tapa promota tuotettamme, mutta tulokset jäivät hieman heikoksi tässä kokeilussa. Lukitun pyörän omistaja oikeutettiin tulla pelaamaan alennettuun hintaan, mutta mielestäni emme saaneet yhtään asiakasta tästä. Voisimme koittaa enemmänkin tuollaista hieman sopimatonta markkinointi, sillä se voisi herättää tunteita ihmisissä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!