Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vaikutusvalta

Kirjoitettu 14.11.14
Esseen kirjoittaja: Ernesto Pylväläinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Vaikutusvalta - Suostuttelun psykologia
Kirjan kirjoittaja: Cialdini, Robert B
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

VAIKUTUSVALTA

(kirjoitettu syyskussa->)
Harkitsin kirjan lukemista, koska se oli saanut vain yhden tähden YPK:ssa. Onneksi kuiten luin. Jatkossa tiedän olla välittämättä Partasen antamista tähdistä, koska itse antaisin kyseiselle kirjalle täydet pisteet.

Mielestäni jokaisen liiketaloutta harjoittavan tulisi lukea tämä.

Vaikutusvalta, suostuttelun psykologiaa, kertoo mikä saa meidät suostumaan johonkin, vaikkemme sitä edes välttämättä haluaisi.
Kirjassa selitetään kuusi yleisintä syytä tähän

 

 
Vastavuoroisuus

-Vastavuoroisuuden sääntö perustuu siihen että haluamme antaa itsestämme hyvän ja positiivisen kuvan. Kun saamme jotain, haluamme myöskin antaa jotain takaisin. Jos taas joudumme kieltäytymään jostain, se vaivaa meitä ja haemme siihen myönnytystä.

Esimerkki kohteita: Ruuan / juoman tarjoaminen tai käyntikortti

 

Sitoutuminen ja johdonmukaisuus

-Teemme valintoja johdonmukaisesti minäkuvamme ja periaatteidemme mukaan. Johdonmukaisuus säästää aikaa ja vaivaa.

Kun henkilö sitoutuu johonkin, se muuttaa hänen minäkuvaansa. Kirjallinen tai julkinen sitoutuminen on voimakasta. Sitoutumisen jälkeen henkilö ei vaihda mielellään mielipidettään ettei hän leimaannu epävarmaksi.

Esimerkki kohteita: Sitoutuminen: Julkinen arvostelu / asiakaspalaute jostain.
Johdonmukaisuus: Alennuskuponki

 

 

 

Sosiaalinen todiste
-Emme halua erottua joukosta tyhmänä tai epävarmana. Siksi matkimme muiden ( varsinkin samankaltaisten henkilöiden) tekemisiä.

Esimerkki kohteita: “Tämä on suosituin tuote”

 

 
Pitäminen
-Pidetyiltä ihmisiltä ostetaan. Hyvännäköisiltä ja samankaltaisilta, jotka imartelevat ja pitävät hänen puoliaan.

 
Auktoriteetti
-Meidät opetetaan pienestä pitäen myöntymään suuremmalle auktoriteetille.
Auktoriteettiä tuo titteli, varallisuus, ulkoinen olemus ja asiantuntemus.

 
Niukkuus
-Tilaisuus näyttää arvokkaammalta, kun sen saatavuus on rajallinen tai määräaikainen. Haluamme jotain kun olemme vaarassa menettää sen ja varsinkin sitten, jos olemme jo menettäneet sen. Emme halua luopua kerran saadusta vapaudesta.

Esimerkki kohteita: On kaksi lautasta josta tarjoilet maistiaisia. Ensimmäisessä lautasessa on  maistiaisia 10 kappaletta. Toisessa vain 2 kappaletta. Tämän toisen lautasen maistiaiset näyttävät silmissämme paljon arvokkaammilta.

 

 

 
Nämä tavat käydään erikseen läpi esimerkkejä ja tutkimustuloksia kertoen.
Itse pidin tästä ja pystyinkin hyvin hahmottamaan tilanteet moniin arkipäiväisiin hetkiin.

Näistä tavoista hyviä esimerkkejä löytyy myös videolla; https://www.youtube.com/watch?v=cFdCzN7RYbw

Kirja selittää syyn miksi nämä tavat saavat meidät suostumaan ja miten niitä käytetään hyväksi.

Monia näitä tapoja käytetään tietenkin arkielämässä myös ilman taka-ajatuksia, mutta nämä suostuttelun keinot voivat olla todella tehokkaita, kun tiedetään miten käyttää niitä.

Tulen varmasti hyödyntämään näitä “aseita” eri projekteissa konkreettisesti.

 

 
(kirjoitettu marraskuussa ->)

Nämä samaiset asiat löytyvät “Gurumarkkinointi” kirjasta. Jota kutsutaan markkinoinnin raamatuksi. Tämä oli loistava kirja ensimmäiseksi kirjaksi.

Todistin killerin promo hommassa sosiaalisen todisteen lakia jakaessani flyereitä ihmisille. Kun joukko ihmisiä käveli ohitseni, mikäli ensimmäinen heistä otti flyerin vastaan, niin hyvin todennäköisesti muutkin siitä porukasta ottivat. Mutta jos joukon ensimmäinen ei ottanutkaan flyeriä, yleensä kukaan muukaan porukasta ei sitä huolinut.

 
Eki Pylväläinen

Eki@ioskaito.fi

-Ideaosuuskunta Aito-

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!