Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Valehtelekko sinäkin, vai mitä tarinoita kerrot?

Kirjoitettu 17.03.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Halsas
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Yhteisessee Anttonin kanssa, eli höpöttelyä valehtelusta ja tarinan kerronnasta.

Aleksi: Mitäs mieltä, olit kirjasta? On se Godinin Seppo kyllä kova jätkä, eikö?

Anttoni:On juu, oikein kova jätkä! Loistava kirja markkinoinnista, itse ainakin ymmärsin nyt tarinan merkityksen aivan uudella tavalla.

Aleksi:Joo on se tarinan kerronta kyllä kova juttu, pikku hiljaa aloin ymmärtämään mistä tuossa hommassa on kyse. Onkos tuo nyt sitten kuitenkaan valehtelua, vaikka Godin niin väittääkin.

Anttoni: Kyllähän Godin toteaa kirjassa että markkinoijat eivät ole valehtelijoita vaan tarinankertojia.  Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita oli vaan huomattavasti tunteita herättävämpi ja myyvempi nimi. Kuluttajathan kertovat loppupeleissä valheita itselleen.

Aleksi:No siinähän on valehtelua Godinilta parhaimmillaan. Valehdellaan, mutta ollaan kuitenkin totuudenmukaisia. Sisällön täytyy olla kuitenkin kunnossa, muuten ei pitkälle pötkitä. Onhan tuo Nikenkin touhu esimerkiksi melkoista tarinankerrontaa. Kenkien valmistus kustannukset 2 euroa ja sitten 198€ hintaa tarinan kerronnasta siihen päälle ja tyytyväisenä noita ostetaan.

Anttoni: Riedel on myös loistava esimerkki tästä. Laitetaan laseille hintaa ja kerrotaan että näillä viini maistuu paremmalta, ensiksi viini asiantuntijat uskovat ja kuluttajat perässä. Tätä maku eroahan ei ole sokkotesteissä pystytty todistamaan. Toki lasit ovat laadukkaita ja tyylikkäitä, joten ulkoasu ja fiilis seuraa kyllä tarinaa.

Aleksi: Näinhän se on, ei se tutkimustieto loppujen lopuksi ole niin tärkeää. Oleellisempaa onkin ehkä se, että kuinka tyytyväinen asiakas on, vai onko? Näetkö tässä moraalista onkelmaa?

Anttoni: Itse en näe tässä mitään ongelmaa. Loppupeleissähän kyse on siitä miltä asiakkaasta itsestään tuntuu. Jos asiakas on tyytyväinen ostamaansa tuotteeseen ja haluaa sitä ostaa myös jatkossa niin silloinhan kaikki voittavat, eikö?

Aleksi: Vai voittaako kuitenkaan, tietääkö ihmiset oikeasti mitä haluavat, muka? Toisaalta ei mekään vissiin tiedetä sen paremmin… Lähtikös tästä kirjasta mitään käytäntöön vietävää sinulle?

Anttoni: Tarinoita pitää käyttää enemmän omassa markkinoinnissa. On tärkeää mitä tarinaa WayOut kertoo asiakkailleen. Ja vielä tärkeämpänä tuotteen pitää vastata tarinaa ja asiakkaan odotuksia. Mites jäikö sulle?

Aleksi: Kyllähän tästä oman verkkokurssin kasaamiseen jäi vaikka mitä. Ihmisten maailmaankuvaa on turha lähteä muuttamaan, tärkeämpää on puhua sellaisilla sanoilla, jotka sopivat hänen maailmankuvaansa. Ensimmäisenä haasteena on toki jo tavoitesetti tiimille, jossa täytyy osata esittää asia kyllä oikealla tavalla ja kertoa tarinaa joka ihmisiä kiinnostaa. Eiköhän me olla yhtä mieltä siitä, että Godin on kova jätkä ja tämä kirja on yksi parhaista, jossei paras kirja markkinoinnista mitä on kirjoitettu.

Anttoni: Loistava kirja kyllä! Ei mielestäni ehkä paras, mutta yksi parhaista tähän mennessä luetuista markkinointiä käsittelevistä opuksista! Voimme suositella myös muille tiimiläisille!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!