Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Valitsemisen jalo taito

Kirjoitettu 12.12.16
Esseen kirjoittaja: Elina Paukkio
Kirjapisteet: 1
Kirja: TEDTalk: The Art Of Choosing
Kirjan kirjoittaja: Puhuja: Sheena Iyengar
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

TEDTalk: Sheena Iyengar – The art of choosing

Stanfordin yliopistossa professoriksi valmistunut Sheena Iyengar on tutkinut vuosia sitä, miten ihmiset tekevät valintoja, mitkä asiat valintoihin vaikuttavat ja kuinka voisimme parantaa valintojen lopputuloksia.
Tutkimuksissa on tullut ilmi, että ihmisillä eripuolilla maailmaa, on hyvin erilaiset oletukset ja toiveet koskien valinnan vapautta ja vaihtoehtojen määrää. ”Kun amerikkalainen asiakas tekee järjellisen pyynnön pohjautuen mieltymyksiinsä, hänellä on oikeus saada toiveensa täytetyksi”, kuului Iyengarin tiivistys amerikkalaisesta ajatusmaailmasta. Tätä viestivät myös mm. Burger King; ”Niin kuin itse haluat”, sekä Starbucks; ”onnellisuus on valinnoissa” sloganeillaan. Valitsemisen keskiössä on yksilö ja vain tekemällä valinnan itse, voi varmistua siitä, että se vastaa omia toiveita ja mieltymyksiä.
Vastakohtana amerikkalaiselle ajatukselle, esimerkiksi japanilaisesta näkökulmasta asiakasta voi ”suojella tekemästä vääriä valintoja” tarjoamalla vain yhtä ratkaisua.
Tutkimukset ympäri maapallon ovat myös osoittaneet, että on olemassa ihmisiä, joille Coca-Cola, Pepsi, Jaffa, Fanta ja Sprite ovat kaikki omia vaihtoehtojaan, ja ihmisiä, jotka näkevät vain yhden vaihtoehdon: virvoitusjuoman. Kun vaihtoehtoihin lisätään vielä mehu ja kahvi, on jälkimmäiselle ihmistyypille olemassa kolme vaihtoehtoa: virvoitusjuoma, mehu ja kahvi.

Ajankohtaisimpina kokemuksina minulla valintojen ja vaihtoehtojen suhteen on jäätelö- ja kahvilatoiminnasta. Kesällä meillä oli jäätelökioski Jyväskylän satamassa. Jäätelömakuja meillä oli vitriinissä tuolloin vähintään kahdeksan ja enintään pitkälti toista kymmentä. Kun makujen lista oli pitkä, eivät asiakkaat jaksaneet pysähtyä useiden vaihtoehtojen ääreen. Pienten lasten äidit saattoivat kysyä vaniljajäätelöä, jota meillä ei ollut ja todeta, ettei ”meillä ole mitään lapselle” ja lähteä pois. Myös pitkä lista, vaikka olimmekin toteuttaneet sen myös visuaalisesti helposti luettavaksi, ei saanut ihmistä lukemaan vaihtoehtoja ja silloin näkemättä jäi myös varmasti se vaihtoehto, joka olisi miellyttänyt asiakasta itseään. Maun valitseminen ylipäätään tuntui monelle tuottavan päänvaivaa ja pahimmassa tapauksessa maun valitseminen kasvoi niin suureksi haasteeksi, että jäätelö jäi kokonaan ostamatta.
Vastaavasti nyt kahvilassamme (Joku paikallinen kahvila), makuja on neljä. Lapsille on hyvin sopinut suklaa (jota kesälläkin kioskiltamme löytyi) ja aikuisetkin ovat osanneet tehdä valintoja nopeasti, kun omaan suuhun on kuulostanut hyvältä ehkäpä enintään kaksi vaihtoehtoa. Neljään vaihtoehtoon ei tällä kertaa valikoitunut pistaasi-suolapähkinää, joka joillekin on ollut pettymys. Tällä kertaa mauiksi valitsimme täyteläisen suklaan, kesän suuren suosikin hedelmäturkinpippurin, jouluisen kaneli-piparin, sekä erityisesti maitoallergikkoja ajatellen vadelmasorbetin. Yleisesti tämän kokemuksen perusteella voin todeta, että neljä vaihtoehtoa on suomalaiselle parempi, kuin kymmenen. Myös Iyengar oli tutkimuksissaan Itä-Euroopassa saanut vastauksen, että päätökset halutaan tehdä itse, mutta vain muutamista vaihtoehdoista. Liian suurta valinnan varaa käytännössä saman tuotteen sisällä pidettiin lähinnä teennäisenä. Iyengar on myös todennut saman kuin minäkin; jos ihmisille antaa 10 tai enemmän vaihtoehtoja, he tekevät keskimäärin huonompia valintoja, kuin vain muutamasta vaihtoehdosta valitessaan.

Kun pohdin kahvilaamme, on meillä kokonaisuuden kannalta vaihtoehdot liiankin rajalliset. Hiljaisen asiakasvirran vuoksi, emme ole pystyneet pitämään yllä niin laajaa valikoimaa, kuin alustavasti toivoimme. Valikoimasta löytyy juomien lisäksi aina Art Gelato-jäätelöt, piparit sekä jokin suolainen vaihtoehto, esimerkiksi kinkku- tai porojoulutorttu. Usein vitriinistä löytyy myös mm. vispipuuroa, Minna Bakesin kuppikakkuja muutamassa maussa, JärkiSärki-leipää tai nokkoslettuja. Suolaisia, ruokaisampia, lounaaksi sopivia vaihtoehtoja kysyttiin joitakin kertoja, mutta niissä myös hävikin määrä olisi ollut suurempi ja siksi emme ole tarjonneet lounasta. Jotta kahvilamme olisi houkuttelevampi, se kaipaisi ehkä suurempaa ja kutsuvampaa vitriiniä, jossa tarjottavia voisi ihastella ja jonka monipuolisuus vetäisi puoleensa valinnanvaraa kaipaavia ihmisiä.
Kahvia meidän olisi mahdollista tarjota kolmessa eri maussa: kahta eri pöytäkahvia ja tummaa paahtoa. Jälleen, hiljaisuudesta johtuen, emme näe järkevänä keittää tuoretta kahvia useassa maussa termospulloon kylmenemään. Kuitenkin brunssilla, jossa tarjosimme yhtä pöytäkahvia ja tummaa paahtoa, ihmiset vaikuttivat pitävän siitä, että saivat itse valita mitä juovat. Nämä kaksi vaihtoehtoa toimivat siis hyvin, eikä se aiheuttanut ylitsepääsemätöntä valinnan vaikeutta. Kolmannen vaihtoehdon, eli toisen pöytäkahvin, näen taas ylimääräiseksi ja turhaksi vaihtoehdoksi samanaikaisesti pöytään tarjottavaksi. Seuraavaksi kokeilemme kahvilassamme tuoksun voimaa: edessä on piparipullien leivonta!

Ehkä onkin siis niin, että valinnan vapaus rajattoman laajasta valikoimasta onkin houkuttelevampi teoriassa, kuin käytännössä. Tästä kertoessaan Iyengar käyttää esimerkkinä vanhempia, jotka ovat joutuneet tekemään päätöksen lapsensa irrottamisesta hengityskoneesta, kun mitään ei ole tehtävissä. Vallalla on siis käsitys, että meidän tulee saada tehdä itse omat päätöksemme, vaikka todellisuudessa se aiheuttaisi meille vain pahaa mieltä. Oli sitten kyse koko elämän mullistavasta, tai hyvin hyvin pienestä valinnasta, voi joskus olla helpottavaa, että joku muu tekisi sen puolestamme tai kuten jäätelömauissa, rajaisi vaihtoehdot minimiin.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!