Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Value Proposition Design

Kirjoitettu 25.05.17
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Value Proposition Design
Kirjan kirjoittaja: Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Gregory Bernarda, Trish Papadakos, Alan Smith
Kategoriat: 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tänä keväänä sain kunnian toimia perulaisten tiimiyrittäjien vuokratiimiliiderinä, kun he tulivat kuukaudeksi vierailemaan Jyväskylän Tiimiakatemialla. Eräissä palvelumuotoilua käsittelevissä treeneissä paneuduimme Value Proposition Design -kirjan mukaiseen asiakasprofiiliin (Customer Persona), ja loimme yhdessä muutamalle heidän projektilleen käyttäjäpersoonan. Tästä innostuneena päätin soveltaa samaa teoriaa omaan projektiini. Liikeideani on ostaa kierrätettyjä huonekaluja, jotka kunnostan käyttämällä kalkkimaalia, ja sen jälkeen myyn eteenpäin internetin välityksellä. Kalkkimaali on helppokäyttöinen sisustusmaali, sillä käsiteltävää pintaa ei tarvitse hioa vaan riittää että pyyhkii maalipesulla. Lopputulos on läpikuultavan maalaisromanttinen ja tyylikäs. Käyttämäni maali on ekologista, ja uuden maalipinnan myötä vanhat huonekalut saavat aivan uuden elämän. Aluksi aion myydä huonekaluja vain Facebookin ja tori.fi:n välityksellä.

Tein Value Proposition Design -kirjan mukaisen asiakasprofiilin huonekalujen kunnostus- ja myyntiprojektiani ajatellen. Kirjassa asiakasprofiili luodaan kolmeen osioon jaetun ympyrän avulla, on tunnistettava asiakkaan hyödyt, tuskaa aiheuttavat tekijät sekä tavoitteet. Lopulta tämän ympyrän avulla muodostetaan spesifejä asiakaspersoonia, joissa yritetään mahdollisimman tarkasti kuvailla asiakasta (nimi, ikä jne).

Asiakasprofiili: Saara 31v.

Saara 31v. on kahden lapsen äiti, joka asuu perheensä kanssa omakotitaloalueella muutaman kilometrin päässä Jyväskylän keskustasta. Saara pitää sisustamisesta ja haluaa että hänen kotinsa näyttää tyylikkäältä. Ongelmana on, että hän haluaisi saman tyylisiä huonekaluja kuin hänen ystävällään Sirpalla, joka kiertää paljon kirppareita ja tuunaa itse omat huonekalunsa. Saaralla ei kuitenkaan ole aikaa kierrellä kirppareita tai tuunata itse huonekaluja sillä lapsiperheen arki on kiireinen. Hän ei myöskään löydä haluamiaan, maalaisromanttisen rosoisia huonekaluja mistään suuremmasta liikkeestä. Saara haluaisi olla kuluttajana mahdollisimman ekologinen ja suosia kestävää kuluttamista, mutta hänellä ei ole aikaa tai mielenkiintoa käyttää paljon aikaa tällaisten sisustustuotteiden etsimiseen. Saara haluaa laadukkaita huonekaluja, jotka kestävät kulutusta mutta ovat silti uniikkeja ja tyylikkäitä. Saara käyttää paljon sosiaalista mediaa, mistä hän löytääkin myytni-ilmoituksen hienoista, kierrätetyistä huonekaluista. Hän ei halua kuitenkaan tuhlata rahojaan, ja käytetyissä huonekaluissa häntä mietityttää, kuinka hyvänä huonekalu ja sen uusittu maalipinta pysyy kulutuksessa. Häntä myös epäilyttää, onko tekijä ammattitaitoinen, ja että ovathan kierrätetyt huonekalut varmasti hyväkuntoisia. Myös tori.fi myyntikanavana saa Saaran epäilemään myyjän ammattitaitoisuutta ja luotettavuutta. Huonekalujen tyylikäs ulkonäkö ja kierrätystausta kuitenkin viehättävät Saaraa, sillä hän haluaa uniikkeja huonekaluja eikä ole muualta löytänyt samanlaisia huonekaluja myynnistä. Lisäksi noutopaikka on todella lähellä, Jyväskylän keskustassa, ja hänen olisi helppo hakea huonekalut autollaan. Hän arvostaa myös helppoutta, sillä näin hän saa uniikin huonekalun ilman että sitä tarvitsee itse kunnostaa.

Oli mielenkiintoista päästä pohtimaan, mitä asiakkaideni päiden sisällä liikkuu. Asiakasprofiilin tarkoituksena on kasvattaa asiakasymmärrystä ja empatiaa nii, että opimme tunnistamaan asiakkaidemme tarpeet, toiveet ja pelot ja siten muokkaamaan tuotettamme tai palveluamme asiakaslähtöisesti ja poistamaan esteitä ostopäätöksen tieltä. Asiakasprofiilia tehdessä pitäisi aina myös saada oikeiden asiakkaiden näkökulma mukaan, sillä muuten kaikki on vain arvailua. Luodessani Saaran asiakasprofiilia en tehnyt sen kummempaa taustatutkimusta, vaan yritin asettua asiakkaani asemaan ja ymmärtää tämän ajatusmaailmaa.

 

CustomerPersona

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!