Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Varkain voittoon

Kirjoitettu 04.12.17
Esseen kirjoittaja: Vili Partanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Pölli tästä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viime vuosina sanaa ”innovaatio” on näkynyt vähän väliä, sekä mediassa, että yritysmaailmassa. Kova kilpailu ja halu erottua vaatii koko ajan uudenlaisia ideoita oman toiminnan kehittämiseen. Innovatiivisilla ja tuoreilla ratkaisulla luodaan kilpailuetuja, jotta vältytään jäämästä jalkoihin markkinoilla. Se on synnyttänyt suuren paineen pakotetulle luovuudelle, koko ajan täytyy keksiä jotain uutta. Mutta entä ne ihmiset keillä ajatus ei kulje kuin virtaava vesi? Ovatko he tuhoon tuomittuja liike-elämässä?

Jari Parantaisen mukaan eivät ole. Parantaisen kirjassa ”Pölli tästä” hän taputtelee olalle niitä, joilla tuntuu välillä mahdottomalta saada ideaa liiketoiminnan piristämiseen. Itse tartuin kyseiseen kirjaan enemmän mielenkiinnosta, kuin epätoivosta. Kirjassa siis kuvaillaan miten soveltaa toisista yrityksistä kopioituja toimintamalleja omaan liiketoimintaan sen elvyttämiseksi tai kehittämiseksi. Tiimiyrittäjän näkökulmasta kirja on hyödyllinen siten, että sen avulla ehkä opin paremmin sisäistämään näkemääni ja kuulemaani, sekä soveltamaan sitä oman osuuskuntamme liiketoimintaan ja omaan oppimiseeni. Haluan oppia välttämään ilmiselvät sudenkuopat ja saada inspiraatiota omaan toimintaani.

Miksi tekisin jotain mikä on keksitty jo?

Parantainen on koonnut kirjaan itse asiassa 102 esimerkkiä, miten pienillä oivalluksilla voi saada puhtia liiketoimintaan. Kirjan tärkein oppi ei ehkä ole mallin ottaminen suoraan esimerkeistä, vaan se, että osaa tarkastella liiketoimintaansa monelta kantilta ja nähdä ne pienet nappulat joita säätämällä voi kääntää tuloksen nousuun. Tärkeintä on osata haalia monta eri lähteestä aineksia ja sekoitella niitä sopivasti, kunnes löytää toimivan reseptin. Parantaisen mukaan pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, vaan pitää löytää jokin käyttötarkoitus pyörälle omassa liiketoiminnassaan.

Myynnistä ja markkinoinnista kiinnostuneena aloin heti etsiä, minkälaisia oivalluksia niiden saralla olisi tehty. Ei mennyt kauankaan, kun löysin jo heti vinkin, miten keventää omaa taakkaa myynnin suhteen. Oli outoa, että aiemmin lukemani myyntiä käsittelevän kirjan opit kumottiin miltei kättelyssä. Aiemman käsitykseni mukaan taitava myyjä kääntää kylmät kontaktit vakituisiksi asiakkaiksi. Kuitenkin Parantaisen kirjassa kuvatussa esimerkissä pidettiin hyvinkin tärkeänä kestävän asiakassuhteen kannalta sitä, että asiakas osoittaa ensimmäisenä kiinnostuksensa yritykselle, minkä palveluista tai tuotteista on kiinnostunut.

Näin tässä selkeästi inbound-markkinoinnin myyntisuppilon kuvattuna. Ensimmäiseksi tavoitteena on herättää asiakkaan kiinnostus mieleenpainuvalla sisällöllä, jonka jälkeen hän ottaa yhteyttä yritykseen omasta tahdostaan. Verrattuna siihen kylmäsoittoon, johon suurin osa vastaa kieltävästi, tämä kuulostaa paljon houkuttelevammalta vaihtoehdolta yrityksen kannalta. Kun asiakas on vapaaehtoisesti ottanut itse yhteyttä yritykseen, tulee myös asiakassuhteesta todennäköisemmin tuottoisampi ja pitkäkestoisempi.

Omaan toimintaamme voin soveltaa näitä samoja tietoja esimerkiksi markkinointipalvelujemme myynnin kasvatukseen. Jos tarjoamme esimerkiksi sisällöntuotannollisia palveluita, niin viestimme ulospäin sellaisia signaaleja, jotka herättävät asiakkaan kiinnostuksen ja kertovat mitä olemme tarjoamassa. Jos tarjoaisimme videosisällöntuotantoa yrityksille, niin mikä olisi parempi tapa herättää kiinnostusta ja kertoa omasta toiminnasta kuin tehdä kohderyhmää kiinnostava video.

Tuotteistamisen yksinkertaisuus

Tuotteistaminen kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei aina ole. Kirjan mukaan tehokkaimmin myyvät kuitenkin yksinkertaisesta ja tiiviisti tuotteistetut palvelut ja tuotteet. Aiemmassa kappaleessa kertomastani markkinointipalveluista ja niiden tuotteistamisesta onkin keretty meidän työpöydässä jo hetken vääntää. Osaamisen kirjo on laaja ja haluaisimme tarjota sitä mahdollisimman hyvin, että saisimme jokaiselle tiimin jäsenelle mieleisiä projekteja.

Kuitenkin havaitsin heti ongelman meidän aikaisemmissa tuotteistamispalavereissa. Esimerkiksi markkinointiin liittyvistä palveluista tuli huima lista, jolle ei meinannut näkyä loppua. Oli miltei mahdotonta saada tolkkua palvelupaketteihin, sillä ne tuntuivat niin laajoilta jo pelkästään meillekin. Markkinoinnin palvelut eivät ole mutkikkaimmasta päästä, mutta niiden tuotteistaminen on vaikeaa, sillä ne hyvin usein tukevat tiivisti toisiaan. Kirjassa neuvotaan ronskilla kädellä erottelemaan mutkikas palvelu helposti sulatettaviin osiin, silloin myös asiakkaan on helpompi ymmärtää, mistä on kyse. Tämä vihjeen jäljille jo hieman pääsimmekin viimeisimmässä palaverissa, sillä aloimme rankalla kädellä kaventaa ja karsia turhia osia palveluista pois. Vaikka osaamista olisi joka lähtöön, niin päädyimme kolmeen eri palveluvaihtoehtoon, jotka olivat rajattu sisällöntuottamiseen, googleen ja erilaisiin kampanjoihin. Ainakin omasta mielestäni se helpotti palveluiden ymmärtämistä, jätimme vielä hionnalle varaa, sillä palvelut tulisi saada siihen kuntoon, että niitä voi itse alkaa myymään, tai markkinoimaan.

 

Ostaminen yritykseltä ja ihmiseltä

Parantaisen kirjaa selaillessani löysin mielenkiintoisen kappaleen, joka käsitteli ostajan käytöstä. Kirjassa kuvataan, että asiakas ei halua ostaa kylmältä firmalta mitään, vaan haluaa palvelua ihmiseltä, johon voi luottaa. Tärkeää oli, että asiakkaalle luodaan kokemus henkilökohtaisesta palvelusta. Esimerkissä mainittiin myyjän nimen kuulemisen tärkeys, mielellään nimen ohessa voisi esimerkiksi olla kuva. Mielestäni osuuskuntamme takana toimivia tiimiyrittäjiä ei ole liiaksi pyritty peittelemään firman logon taakse, nettisivuilla, eikä muissa ulkoisissa viestintäkanavissa. Itsestään antaminen luo asiakkaalle luotettavamman kuvan ja saa hänet tuntemaan olonsa erityiseksi. Kyse on asiakkaan ja yrityksen välille syntyvästä luottamuksesta ja ehdottomasti ihmistä on helpompi lähestyä, kuin organisaatiota. Tätä olimmekin soveltaneet jo käyntikorteissamme, missä näkyy meidän kaikkien kuvat ja yhteystiedot. Toivottavasti se madaltaa asiakkaiden kynnystä ottaa yhteyttä, kun hän huomaa, että emme olekaan niin pelottavia.

 

Pohdinta

Kirja oli täynnä monenmoisia tapoja piristää omaa liiketoimintaa ja saada inspiraatiota. Ainoa tapa menestyä ei ole tuottaa itse ratkaisua, sillä maailma on jo valmiiksi pullollaan mahtavia oivalluksia ja keinoja. Merkityksellistä on tehdä itse ne oivallukset, joiden pohjalta kehittää omaa toimintaansa. Tärkeintä on muistaa, että ideoita ei voi patentoida, ne ovat vapaata riistaa ja kaikkien käytettävissä. Aina toki ei ole kannattavaa suoraan kopioida, vaan kokeilla ja inspiroitua. Tämän kirjan jälkeen pystyn ehkä kriittisemmin analysoimaan kaikkea näkemääni ja yhdistelemään osia niistä myös omaan liiketoimintaanikin. Yritysmaailmassa pätee viidakon lait ja Parantaisen kirja oli synninpäästö meille, jotka pelkäämme turhaan kopioivamme tai ottavamme liiaksi vaikutteita.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!