Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkkokaupan perustaminen

Kirjoitettu 31.01.16
Esseen kirjoittaja: Noora Suokas
Kirjapisteet: 1
Kirja: Verkkokauppiaan käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Vilkas
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Uuden verkkokauppiaan tehtävälista:

  • Verkkokauppaohjelmiston valinta
  • Maksun välittäjän valinta
  • Logistiikkapalveluiden valinta
  • Tuoteryhmittely
  • Tuotteiden luonti
  • Kuvatekstien kirjoittaminen
  • Tuotekuvien ottaminen tai hankkiminen
  • Lakisääteisten informaatioiden, kuten toimitusehtojen ja rekisteriselosteen kirjoittaminen
  • Toimitusprosessin suunnittelu
  • Asiakaspalvelun toiminnan aloitus
  • Ulkoasun suunnittelu

 

Verkkokauppiaan käsikirja antaa tällaisen tehtävälistan aloittelevalle verkkokauppiaalle. Sen pohjalta olen pohtinut jokaista kohtaa oman verkkokauppani kannalta.

 

Verkkokauppaohjelman valinta:

Kokeilin alussa Vilkas-nimistä verkkokauppaohjelmaa, joka oli mielestäni hieman vaikea käyttää, eikä kokeilun aikana asiakas voinut oikeasti ostaa mitään, sillä maksuliikenne ei toiminut. Kuukausi maksu koiravaatteiden myynnin kohdalla on myös hankala, sillä kesäkuukausina harva ostaa koiravaatteita, eikä niiden menekistä muutenkaan voi olla varma, joten verkkokauppa maksun lisääminen tuotteeseen on vaikeaa. Näistä syistä aion seuraavaksi kokeilla Holvi-nimistä verkkokauppaohjelmaa, jossa veloitetaan 0,90 euroa jokaisesta lähtevästä ja tulevasta maksusta. Tämän lisäksi korttiostoista veloitetaan 3 % per osto. Tämä on huomattavasti helpompaa lisätä tuotteiden hintaan niin, ettei ainakaan jää tappiolle verkkokaupan ylläpitokuluissa.

Maksun välittäjän valinta:
Suurimmassa osassa tutkimiani verkkokauppaohjelmia maksun välittäjän valinta on tehty helpoksi, sillä se on päätetty sinulle jo ennalta. Sen kun vaan ottaa käyttöön. Näin on myös Holvissa, joten tähän asiaan minun ei tarvitse paneutua sen enempää.

 

Logistiikkapalvelun valinta:
Logistiikkapalveluksi olen valinnut postin, koska se toimii hyvin näin satunnaisissa lähetyksissä. Postin hinnat on myös helppo lisätä ostajan maksettaviksi suoraan toimituskuluihin, koska postilla on hyvin selkeä hinnoittelu nettisivuillaan. Posti on helppo myös siksi, ettei tarvitse tehdä erillistä sopimusta kenenkään kanssa toimituksista. Tällöin toimituskuluihin voi myös laittaa rajan, esimerkiksi yli 100€ ostokset postikuluitta. Toisaalta postikulut on myös helppo lisätä tuotteen hintaan ja tarjota ns. toimitus ilmaiseksi.

Tuoteryhmittely:

Yksi selvä kategoria on ”heijastinasut”, jonka alla on sitten erimallisia heijastavia vaatteita/ asusteita. Toinen selvä kategoria (mikäli otan nämä mukaan tuoteryhmiin) ovat ”asusteet”, joissa ovat esimerkkisi koirien pipot ja tossut. Sitten ne haastavammin kategorioitavat ajattelin laittaa kylmästi kahteen tuoteryhmään ”manttelit” ja ”haalarit”. Mantteleihin ei luultavasti tarvita alaryhmiä, mutta haalareissa on sitten toppahaalarit ja fleece-haalarit. Myöhemmin voin vielä lisätä ”sadevaatteet” ryhmän, jossa sitten kaikki sade vaatteet, haalarit ja mantelit. Alussa niitä ei kuitenkaan tule siellä minun täytyy ensin opetella sadevaatteiden erilaiset saumarakanteet.

Tuotteiden luonti:

Tämä vaihe sisältää kuvatekstien kirjoittamisen, kuvien ottamisen tai hankkimisen sekä näiden lisäksi vielä tuotetietojen lisäämisen, esimerkiksi pesuohjeet, materiaalit ja koko taulukon. Kokotaulukon, sekä koiran mittaamisen opastamisen olen ajatellut laittaa ihan erilliseen välilehteensä ”koko-opas / Miten koira mitataan”. Materiaali-tiedot ja sen perusteella pesuohjeet laitan taas jokaisen tuotteen kohdalle erikseen.

Kuvatekstien kirjoittaminen:
Tämä tulee olemaan varmasti yksi haastavimmista tehtävistä. Sillä teksti ei saa olla liian pitkä, mutta sen tulee sisältää kaikki oleellinen ja olla kuitenkin laaja. Sen täytyy myös vakuuttaa ostaja tuotteen laadukkuudesta, mutta se ei saa olla liian kirjakielinen tai tönkkö selostus. Tähän hommaan täytyy värvätä apua ja lueskella vielä erikseen lisää tietoa.


Kuvien ottaminen tai hankkiminen:

Haluan, että jokaisesta tuotteesta on monta kuvaa erilaisista kuvakulmista ja yksityiskohdista. En kuitenkaan itse ole kovin hyvä kuvaaja, joten tässäkin tarvitsen jonkun toisen apua ja neuvoja. Täytyy myös lukea lisää tuotekuvaamisesta. Pitkällä tähtäimellä tavoitteeni on kuitenkin oppia ottamaan itse tuotekuvani, joten harjoitteleminen alkaa.

 

Lakisääteisten informaatioiden, kuten toimitusehtojen ja rekisteriselosteen kirjoittaminen:

Alussa tämä osio kuulosti todelliselta haasteelta, mutta ei se oikeasti ole sitä, sillä nämä tiedot voi kopioida suoraan kuluttajasuojalaista ja henkilötietolaista. Tällöin niistä pitää muokata ja poistaa ne tiedot, jotka eivät koske omaa verkkokauppaani. Esimerkiksi normaalisti tuotteella on 14 päivän palautusoikeus, mutta se ei koske mittatilauksena tehtyjä tuotteita, joten verkkokaupassani ei ole pakko olla palautusmahdollisuutta. Näihin lakeihin täytyy toki perehtyä vielä lisää, jotta kaikki on sitten oikein.

 

Toimitusprosessin suunnittelu:

Tätä kohtaa prosessissa täytyy vielä pohtia, enkä vielä osaa sano siihen, paljonkaan. Erittäin hyvä, että se oli toimintalistalla, sillä muuten olisin varmasti unohtanut sen ja tehnyt vain ja ottanut opit prosessista sitten jälkikäteen. Eihän se prosessi tietysti miettimällä välttämättä tule toteutumaan todellisuudessa niin kuin paperilla, mutta hyvä sitten verrata jälkikäteen miten toteutus ja suunnitelma toimivat. Tähänkin kohtaan tarvittaisiin vielä vähän lisää kirjallisuutta.

 

Asiakaspalvelun toiminnan aloitus:

Sitten vaan markkinoimaan ja testaamaan miten sivu toimii käytännössä ja ostaako kukaan tuotteita. Markkinoinnista somessa kirjoitinkin jo erillisen esseen Sano se someksi 2 –kirjan pohjalta. Ainakin alussa markkinointi tapahtuu pelkästään somen välityksellä. Markkinoinnin lisäksi on vielä pohdittava, miten pidän asiakkaisiin yhteyttä tilauksen tultua, tilauksen valmistuttua ja sen jälkeen kun asiakas on saanut tuotteen. Lisäksi pitää vielä pohtia, miten tilaajat pystyvät jättämään palautetta verkkokauppaan, tai arvostelemaan ostamansa tuotteen.

 

Ulkoasun suunnittelu:

Viimeisenä tehtävänä on huolehtia ulkoasun viimeistely, alussa voidaan toki valita suoraan joku teema, jota sitten tässä vaiheessa voidaan muokkailla ja parannella. Tätä vaihetta en ole vielä miettinyt, koska siihen on niin pitkä matka, ja tuotekuvat ja tekstit vaikuttavat osaltaan myös ulkoasuun, joten turha suunnitella tässä vaiheessa viimeisenpäälle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!