Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkkokaupan trendit 2020 -raportti

Kirjoitettu 04.12.19
Esseen kirjoittaja: Jouni Kiiskinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Verkkokaupan trendit 2020 -raportti
Kirjan kirjoittaja: Paytrail Oyj
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 4. Johtaminen, 6. Markkinointi, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seuraavassa Paytrailin tuottamasta Verkkokaupan trendit 2020 -raportista tehtyjä pohdintoja, kuinka hyödynnän trendejä omassa verkkokauppaprojektissani.

 

Verkkokaupan strategiaa ei voi enää tehdä ilman asiakasta. Asiakkaat on saatava mukaan strategian luontiin, sillä he tietävät kaikista parhaiten kaiken toimivan ja toimimattoman ostoprosessin kannalta olennaisen. Mitä, miksi ja miten asiakas haluaa ostaa, ovat kysymyksiä (tai oikeastaan tarpeita), joihin verkkokaupan on pystyttävä vastaamaan. Rocking.fi voisi luoda jo alusta alkaen rekisteröityneille asiakkaille backstage-klubi tyyppisen lisäarvoa tuottavan palvelun, joka voisi edistää dialogia verkkokaupan ja sitoutuneimpien asiakkaiden välillä.

 

Asiakas ostaa kaikkialla verkossa. Tarkoittaa siis sitä, jos asiakas näkee tuotteen vaikkapa jonkun instagram-influencerin päällä kuvassa, se on saatava ostettua suoraan siitä. Jos asiakas joutuu vaivautumaan etsimään tuotteen verkkokaupasta ja tekemään ostoksensa sitä kautta, innostus tuotteesta todennäköisesti lopahtaa ja kaupat jää tekemättä. Tämä tarkoittaa sitä, että Rocking.fi pitää huolen siitä, että vähintään omien somekanavien kautta asiakas pystyy ostamaan tuotteen vaivattomasti niin halutessaan. Lisäksi raportissa kävi ilmi yksi itselleni vielä tuntematon seikka, johon on syytä perehtyä ja joka lienee syytä laittaa kerralla kuntoon. Se on ostamisen mahdollisuus suoraan googlen hakutuloksista.

 

Mieleen herää lisäksi aivan uudenlainen ajatus (ainakin itselleni) liittyen ostamisen helppouteen. Nimittäin sosiaalisen elämän ja älyteknologian yhdistäminen. Mitä jos tuotteisiin saisi sisällytettyä (esim. vaatteiden pesulappuihin) älypuhelimella skannattavan koodin, joka vie suoraan tuotteen ostosivulle. ”Suosittelijalle” menisi ostosta pieni provisio. Näin saataisiin yksi yllättävä, poikkeuksellinen ja jopa kenties toimiva myyntikanava lisää, asiakkaan tavoittamiseen yksi ulottuvuus lisää. Lisäksi se olisi erittäin halpa tapa antaa asiakkaan markkinoida tuotetta omille sidosryhmilleen.

 

Kitkaton asiakaskokemus. Asioinnin niin kuin ostamisenkin tulee olla helppoa. Jos asiakas kokee verkkokaupan sekavana ja navigoinnin hankalana, jää shoppailu lyhyeen. Helppouden lisäksi asioinnin on herätettävä asiakkaassa tunteita. Sama haluttu tunnelma pitää säilyä koko palvelupolun matkalla etusivulta paketin avaamiseen ja siitäkin eteenpäin. Rocking.fi sivusto luodaan kerralla alusta pitäen mahdollisimman simppeliksi asiakkaan näkökulmasta. Tästä aiheesta laajemman pohdinnan voi lukea esseestäni: 4.0 Kristoffer Lawson. Mitä tunnetta/tunnelmaa Rocking.fi sitten asiakkaalleen välittää? Se on kysymys, jonka vastaus odottaa vielä kokonaisvaltaisempaa hahmotusta. Rock-henkistä asennetta ja energiaa sivuston ainakin tulee välittää ulkoasuvalintojen puolesta (värimaailma, fontit, kuvat, jne.) Dropshippingillä brändimielikuvaa voi olla hankalaa luoda itse verkkokaupan ulkopuolelle. Eli en pääse vaikuttamaan miltä pakkaus näyttää ja löytyykö sisältä jotain muutakin brändiviestintää, kuin pelkät tilatut tuotteet. Verkkokaupan lienee selvittävä alku ilman näitä mahdollisuuksia, tai allekirjoittaneen on otettava isompi riski ja pankkilaina.

 

Asiakas odottaa yhä enemmän personointia. Eli niin tuotteiden, kuin palvelujenkin henkilökohtaisempaa tuntua asiakkaalle. Digitaalisen ja fyysisen asiakaspinnan yhdistäminen ja palvelun tarjoaminen oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan ovat tärkeässä roolissa personoinnin näkökulmassa. Kohdassa kaksi esittelemäni idea olisi hyvä lisä myös tähän näkökulmaan. Kun kaverilla on vaikkapa kiva takki päällä, sitä on helppo heti kokeilla ja todeta se itselle sopivaksi. Kun vielä ostaminen on tehty helpoksi, niin kaupan lisäksi ollaan saatu ylitettyä asiakkaan odotukset persoonallisella tavalla, ilman että asiakkaan tarvitsee edes varsinaisesti vierailla verkkokaupassa.

 

Toinen idea tähän liittyen, mitä olen miettinyt, ovat ajoittain järjestettävät pop-upit. Otan kaikki tuotepalautukset omaan varastoon vaihtoja jouhevoittamaan. Ajan kuluessa varastoa luultavasti kertyy yli tarpeiden. Silloin voisi olla aika iskeä pystyyn pop-up myymälä. Sillä voidaan lisätä myynnin lisäksi brändin tunnettuutta ja täten tavoittaa uusia asiakkaita. Se voisi saada pitkiä toimitusaikoja karsastavat potentiaaliset asiakkaat liikkeelle. Se antaisi kanta-asiakkaille mahdollisuuden vierailla ”paikan päällä” ja heille (ja kanta-asiakkaiksi liittyville) voisikin tarjota samalla jotain spesiaalia. Samalla tapaa itse asiakkaitaan, joilta voi saada kullan arvoista informaatiota ja ajatuksia suoraan niiltä ihmisiltä, jotka todella maksavat palkkani.

 

Rohkeus tehdä asioita eri tavalla. Tuotteesta voi tehdä erilaisen, kuin kenelläkään muulla ja se on varma myyntivaltti. Mutta se ei ole välttämättömyys. Vaihtoehtoisesti voi tehdä jotain muuta eri tavalla. Jotain joka tapauksessa on tehtävä toisin, kuin kaikki muut. Aiemmin mainittujen ideoiden lisäksi verkkokaupan voisi luoda yhteisölliseksi kohtaamispaikaksi. Yhteisöllisyys voisi tuoda asiakkaalle lisäarvoa, jota parhaassa tapauksessa asiakkaat tuottavat itse toinen toisilleen. Lisäksi näin ei käsitykseni mukaan kovin moni vielä toimi, eli se olisi hyvä keino erottua massasta. Blogin liittäminen verkkokauppaan voisi olla yksi kenties vähemmän käytetty myyntikanava. Ensimmäinen ajatus tulee jostain festaribloggaajasta, jolle voisi tarjota kattavan kiertueen varusteineen kesälle. Vastineena kiinnostavaa sisältöä, tuotteiden markkinointia unohtamatta. Toinen pohtimisen arvoinen seikka olisi miettiä keinoja myydä konkreettisten tuotteiden lisäksi jotain muutakin myytävää, kuten jäsenyyksiä, käyttöoikeuksia, tms.

 

Kilpailu globalisoituu. Juuri nyt on olemassa mahdollisuudet myydä verkossa melkein mistä vain, minne vain. Markkina-alueen rajaaminen vain suomeen rajoittaa kasvupotentiaalia merkittävästi. Rocking.fi on ajateltu testattavaksi pelkästään Suomessa. Olen ajatellut, että vielä näin noviisina otan liian suuren askeleen kerralla yrittämällä myydä globaalisti, vaikka erityisesti dropshippingillä se olisi helposti mahdollista. Tunnen tarvitsevani konkreettista harjoittelua, kokeilua alkuun ja sitä kautta vahvemman ja laajemman näkemyksen koko verkkokauppaliiketoimintaankokonaisuutena. Eli tällä hetkellä pysyttäytyminen ainoastaan Suomen markkinoilla on tietoinen valinta. Eihän sitä tiedä missä päin maailmaa Rockingin rotseja ja bootseja näkee vuoden tai kahden päästä.

 

Maksamisen on oltava helppoa. Eli maksutapavaihtoehtoja on tarjottava mahdollisimman paljon. Huomion keskipiste kannattanee asettaa mobiilimaksamiseen. Sen suosio on kasvanut ja tulee kasvamaan jatkossakin ja paljon. Moniin aiempiin ideoihin juuri mobiilimaksaminen tekisi kokonaisuudesta kaikkein jouhevimman. Olen tutkinut Rocking.fi verkkokauppaa varten useita maksunvälitysfirmoja ja todennut Paytrailin maksutapavalikoimansa, toimintavarmuutensa ja sujuvuutensa puolesta vahvaksi vaihtoehdoksi. Vaihtoehtona olen puntaroinut myös Bamboraa, jolla olisi valikoimassaan myös aloittelijalle ”vähäriskisempi” kuukausimaksuton vaihtoehto (suuremmat provisiot myynneistä). Toisaalta olen jo Paytrailin kanssa neuvotellut neljäksi ensimmäiseksi kuukaudeksi halvemman kuukausimaksun, joka voidaan ottaa käyttöön heti kun verkkokauppani aukeaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!