Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Digital Marketer- verkkokurssia

Kirjoitettu 11.05.16
Esseen kirjoittaja: Aleksi Halsas
Kirjapisteet: 2
Kirja: 21 Day Launch Plan Digital Marketer
Kirjan kirjoittaja: Ryan Deiss
Kategoriat: 9. YPK:n ulkopuoliset

Digital Marketer- verkkokurssia, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Digital marketer – 21 day launch plan

On tullut viime aikoina opittua markkinoinnista melkoisesti, mutta oppi on pääasiassa tullut Digital marketerin verkkokursseista, sekä muista satunnaisista kursseista, joita on muun muassa Udemysta tullut ostettua. Eniten Digital Marketerin verkkokursseista on kolahtanut 21 day launch plan, jossa käydään heidän näkökulmastaan oikeastaan kaikki tuotteen tai palvelun digitaaliseenmarkkinointiin liittyvä asia läpi, toki verrattain lyhyesti. Tämän lisäksi on tullut käytyä myös muita Digital Marketer labin kursseja läpi siinä sivussa, mutta kirjoitan nyt kuitenkin pääasiassa 21 day launch plan kurssista. Muutamia muita kiehtovia kursseja mainitakseni Market Research Blueprint, How to SEO a WordPress Website ja The Content Engine ovat olleet lyhyellä vilkaisulla todella kiehtovia.

21 day launch plan kurssin sisältö ja rakenne:

Kuten kurssin nimikin kertoo, on kurssi 21 päivän suunnitelma siihen, kuinka tuotteistat palvelun tai tuotteen, rakennat sille nettisivun ja sen markkinoinnin 21 päivässä. En itse edennyt varsinaisesti kurssin aikataulun mukaan, vaan kävin sisällön ensin melko rivakasti kokonaan läpi ja kävin sitten kurssin läpi uudelleen 11 päivään saakka, suunnitellen ja tehden samalla kuinka asioita toteutan. Sovellan kurssin asioita suoraan käytäntöön Zenhance projektissa (zenhance.fi), jota teen yhdessä asiakkaan eli Paunosen Mikon kanssa. Koska tuotetta, jonka ympärille homman voisi rakentaa ei vielä varsinaisesti ole, niin homma etenee hieman hitaammin, kuin miten se etenisi, jos tuote olisi valmiina.

Kurssin moduulit ovat seuraavat:

  1. Start Here

Tässä käydään läpi perusteet Digital Marketerin teorioista ja luodaan pohjat sille, että ymmärtää myöhempien moduulien asiat ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Tämä antoi ehdottomasti eniten minulle ja avasi ymmärrystäni markkinoinnista valtavasti. (Sisältää 8 ala moduulia/oppituntia)

  1. Define Your Core Offer (Day1)

(5 oppituntia) Käydään läpi minkälainen on hyvä Core offer, eli päätuotteesi ja asioita sen ympäriltä.

  1. Splinter Your Tripwire (Day2)

(6 oppituntia) Tripwire, joka on yleensä “self-liquidating offer” eli tuote jota myydään markkinointi mielessä. Käydään läpi miten tällainen kannattaa rakentaa.

  1. Splinter Your Lead Magnet (Day3)

(7 oppituntia) Millainen on hyvä Lead Magnet ja miten se kannattaa rakentaa.

  1. Build Your Landing Page (Day4-6)

(5 oppituntia) Miten rakennetaan landing page ja minkälainen landing page toimii ja miksi

  1. Build Your Thank You Page (day7-8)

(6 oppituntia) Minkälainen kiitos sivuston, jolle ihmiset ohjataan landing pagelta tulisi olla.

  1. Build Your Upsell Page (days 9-11)

(5 oppituntia) Käydään läpi miten lisämyynti kannattaa toteuttaa ja miksi.

8. Run a Traffic Test (days 12-16)

(6 oppituntia) Sivujen testaaminen ja markkinoinnin testaaminen ihan oikeilla asiakkailla käytännössä ja markkinan validointi.

9. Write Your Engagement Series (Days 17-18)

(4 oppituntia)

10. Write Your ascension Series (Days 19-20)

(5 oppituntia)

11. Maximize Your Profit (Day 21)

(5 oppituntia)

Käytännössä olen käynyt nämä läpi 7 moduuliin saakka, joskin tällä hetkellä tekemisessäni olen hyödyntänyt enimmäkseen ensimmäisen 5 moduulin oppeja. Oppitunnit ovat kestoltaan 3 minuutista- 45 minuuttiin. Itse kurssin käymisessä tuohon 7 moduuliin saakka sanoisin menneen noin 10 tuntia, joskin palaan jatkuvasti kurssin sisältöön, kun projekti etenee. Itsessään videot kestävät Start Here osion jälkeen varmaan vain muutamia tunteja, sillä videot ovat pääosin lyhyitä 5 minuutin mittaisia pätkiä, jossa selitetään tiettyä asiaa ja annetaan tehtävä, joka tulisi tehdä välittömästi omalla tuotteella. Esimerkiksi Landing Page kohdassa ohjeistetaan sivun rakentaminen ja millainen sivu kannattaisi rakentaa. Kun tuota ensimmäistä kertaa rupesi kasailemaan niin kyllä siinä varmasti toista kymmentä tuntia meni kokeillessa, mutta käytännön hommiahan tuo on. Joskin tuo kuvaa mielestäni hyvin sitä liukuvaa rajaa teorian opiskelun ja teorian välillä tässä tapauksessa. (Tarkkaa kestoa en jaksa laskea, mutta senkin tarkistaminen kyllä tarvittaessa onnistuu.)

Olen itse saanut tästä verkkokurssista enemmän irti, kuin yhdestäkään kirjasta jota olen aiheesta lukenut, joskin aikaa on mennyt todella paljon vähemmän kuin paksun kirjan lukemiseen ja reflektointiin. Ottamatta kantaa mihinkään kriteereihin, näkisin 3 kirjapistettä tällaisesta verkkokurssista täysin kohtuullisena, mikäli on todistettavissa että teoria menee oikeasti suoraan käytäntöön. Toisaalta 2 kirjapistettä korreloisi, ehkä paremmin käytetyn ajan kanssa ainakin henkilökohtaisella tasolla, sillä itse olen laskeskellut, että keskimäärin teen 0,2 kirjapistettä tunnissa, sisältäen lukemisen ja kirjoittamisen. Toisaalta jos verrataan saatuun oppimiseen, kuvaisi 5 kirjapistettä tuota oppia parhaiten. 3 kirjapistettä olisi mielestäni, kuitenkin järkevin ratkaisu, joten ehdotan sitä.

REFLEKTIO KURSSISTA:

https://s3.amazonaws.com/digitalmarketer-downloads/website/content/uploads/2014/01/cvo_infograph_600x1000.png

Kuva, jonka tuohon laitoin summaa oikeastaan kaiken yhteen kuvaan kurssin opetuksista. Puhutaan Asiakkaan saaman lisäarvon optimoinnista. Lyhyesti homma menee kuta kuinkin näin:

1. Valitaan tuote ja siihen sopiva markkina.

2. Valitaan ympäristö, josta ohjataan liikennettä palveluun tai sivustolle. Esimerkiksi messut tai facebook tai google.

3. Tarjotaan LeadMagnet, eli jokin ilmainen asia joka asiakasryhmää kiinnostaa.

4. Tarjotaan Tripwire, eli jokin halpa tuote jonka henkilö voi ostaa sen suurempia miettimättä, mutta saa paljon lisäarvoa. Esimerkiksi Graafikon tapauksessa tämä voisi olla alihintaan myyty logo.

5. Tarjotaan Core offer, eli päätuote, jota halutaan myydä. Esimerkiksi nettisivujen tekeminen.

6. Tarjotaan Profit Maximizer, joka on tuote jolla pyritään maksimoimaan voitto maksukykyisimmiltä asiakkailta.

7. Ja sitten luodaan paluu reitti takaisin LeadMagnettiin, jotta voidaan myydä taas uutta tuotetta.

Core offer ja Inverted Funnel

Vaikka itse päätuotetta tai palvelua ei suositellakkaan tarjottavaksi ensimmäisenä asiakkaalle, tulee suunnittelu aloittaa siitä. Markkinoinnin rakentamisesta puhutaan termillä Inverted Funnel, eli käytännössä käänteinen myyntiputki. Kurssin vetäjä Ryan Deiss, kehottaakin aloittamaan myyntiputken kasaamisen, niin sanotusti väärin päin, itse palvelusta jota halutaan myydä. Toisin sanoen puhutaan palvelun tuotteistamisesta. Tässä osiossa ei itselleni tullut vielä niin paljon kolahduksia, johtuen pitkälti siitä, että tavara oli paljolti vanhan kertaamista, sillä Parantaista on tullut luettua.

Se uusi näkökulma, jonka Ryan Deiss tuotteistukseen tarjosi liittyi tuotteen nimeämiseen ja siihen kuinka määritellä millainen tuote oikeasti myy ja haluaako asiakas tuotettasi. Ryan Deiss ei ota kantaa tuotteen toimivuuteen, vaan puhuu puhtaasti tilastoista. Google adwords kertoo faktaa siitä, kuinka moni hakee tietyllä hakusanalla ja mikäli tuotteesi liittyy asiaan, jota kukaan ei hae googlesta, sille tuskin on markkinaakaan, toki poikkeuksiakin löytyy.

Hyvä esimerkki nimen merkityksestä, jonka Ryan Deiss antoi on kirja, jonka alkuperäinen nimi on “Astrological love”, joka myi 1980 luvulla alle 5000 kappaletta kun se julkaistiin. 1990 luvulla täysin sama kirja uudelleen julkaistiin uudella nimellä: “How to satisfy a women every time and have her beg for more.” Kyseinen kirja on myynyt yli 2,5 miljoonaa kappaletta ja on New York Times Bestseller.

Zenhance projektiin johon kurssin oppeja pääosin antoi tämä osuus kuitenkin valtavasti. Zenhance on siis Mikko Paunosen yritys, jonka alla hän tekee valmennuksia yksityishenkilöille ja jonka alaisuuteen tulemme nyt kasaamaan verkkokursseja, jotka tulevat siis keskittymään täysin kuluttajakauppaan. Digital Marketerin analogialla, henkilökohtaiset valmennukset tulevat olemaan niin sanotusti Profit Maximizer, esimerkiksi kokonaisvaltainen hyvinvointi kartoitus maksaa tällä hetkellä 250€, joskin tuota hintaa voidaan tulevaisuudessa vielä nostaa. Core Offer tulee olemaan verkkokurssi, joka toimii edellytyksenä Paunosen valmennukseen pääsemiseksi. Tripwire tulee olemaan osa tuosta Core Offerista ja LeadMagnet osanen tuosta Tripwiresta. Tarkkoja sisältöjä ei ole vielä päätetty.

Tajusin tässä kohtaa sen oleellisen asian, että sisältöä ja tuotteita voi suunnitella googlen tilastojen pohjalta niin, että ihmisiä kiinnostaa tuote lähtökohtaisesti jo ennen kuin tuotetta on olemassa. Esimerkiksi närästys hakusanalla haetaan googlessa keskimäärin 8100 hakua kuukaudessa, eli yhden LeadMagnetin voisi rakentaa esimerkiksi närästyksen ympärille.

Tripwire ja Product Splintering

No niin no niin, nyt päästään asiaan. Tämä juttu oli itselleni niin päräyttävää settiä, että digitaalinen markkinointi on tämän myötä vienyt minut lopullisesti mukanaan. Tripwire on siis halpa tuote, joka on osa palvelua jota myydään Core offerina, mutta jota voi myydä myös erikseen. Esimerkiksi nettisivuja myydessä tämä voisi olla, perus google optimoinnin hoitaminen google plussaan, niin että yrityksen oikeasti löytää googlesta. Eli siis asia, joka täytyisi kuitenkin tehdä, jos nettisivut meinaa asiakkaalle tehdä. Tai verkkokurssin kohdalla tripwire voisi olla, jokin kurssin osa josta ihmiset saisivat jo itsestään paljon lisäarvoa, mutta jota muu kurssi kuitenkin täydentäisi.

Koska emme ole Zenhancen tapauksessa vielä tarkalleen määritelleet edes päätuotetta on haastavaa luoda tarkkaa kuvaa tästä “ansalangasta”. Paunonen tulee pohjaamaan verkkokurssin kuitenkin Paul Chekin opetuksiin, joten asioita tullaan tarkastelemaan kokonaisvaltaisesti. Paul Chek puhuu “4 tohtorista”, jotka ovat Dr. Movement, Dr. Happiness, Dr. Quiet ja Dr. Diet. Mikäli kurssi sisältäisi moduulin jokaisesta näistä ja muuta sisältöä, niin jokaista tuollaista moduulia voisi käyttää suoraan “ansalankana”. Eli siis ihmisille, joita kiinnostaa ensisijaisesti urheilu, tarjoaisimme “ansalankana” Dr. Movement settiä, liikunnasta ja treenaamisesta ja meditoinnista kiinnostuneille tarjoaisimme Dr. Quiet settiä ja niin edelleen.

Oleellista ansalangassa on se, että sen ostamisen voi tehdä impulsiivisesti. Tässä täytyy aina ottaa huomioon kohde markkina. Jossain markkinassa 500 euron ostos voi olla impulsiivinen ostos, eli ostos jota ei ajattele sen kummemmin, koska se on niin halpa, mutta toisessa markkinassa 10 euroa voi olla liikaa. Meidän markkinassamme tämän ansalangan täytyy olla mielestäni alle 10 euroa. Ryan Deiss käytti vastaavaa verkkokurssia esimerkkinä ja heidän ansalankansa oli 7€. “Good artistist copy, great artist steal.” Eli 7 € meidänkin ansalanka tulee olemaan.

Ansalangan tulisi myös olla jotakin, mitä asiakas todella haluaa. Tuotetta ei siis voi nimetä esimerkiksi Dr. Movement nimellä, sillä ei kukaan halua tuollaista tuotetta. Mutta esimerkiksi liikkumisen perusteet, kuinka nostat kyykystä 200 kiloa enemmän kuin nyt vain 2 viikossa, voi jota kuta kiinnostaakin.

Tuotteen tulisi olla myös simppeli ja ymmärrettävä. Ryan Deiss käyttää analogiaa treffailusta. Tripwire on kun ensitreffit. Jos pyydät asiakasta ensitreffeille, ei sinulla ole aikaa sopertaa 20 minuuttia omaa loistavuuttasi, vaan viestisi siitä miksi hänen tulisi lähteä treffeille kanssasi tulee mahtua muutamaan lauseeseen.

Tuotteen tulisi myös tarjota lisäarvoa, mutta se ei saa olla kokonainen, sillä sen täytyy ohjata “Core offerin” ostamiseen. Tuotteen tarjoaman lisäarvon kautta tuotteen tulisi olla myös arvokas asiakkaalle, joskin tuotteen tulisi olla myös arvokas ihmisen silmissä ulkoisesti. Tämän ymmärtää parhaiten vertaamalla hintaa, jonka on valmis maksamaan kirjasta, siihen mitä on valmis maksamaan paperilappusesta.

Tripwire mahdollistaa markkinoinnissa käytännössä sen, että sinun ei tarvitse kyetä markkinoimaan suoraan naimisiin menoa tuntemattomille, joskin joku hullu siihenkin lähtisi mukaan. Voit sen sijaan markkinoida treffeillä lähtöä, johon huomattavasti useampi tarttuu. Ryan Deiss viitttaa Tripwireen liittyen myös tilastoihin, joiden mukaan todennäköisyys sille, että ihminen ostaa päätuotteen 10 kertaistuu, mikäli hän on ostanut ansalangan. Tämä pohjaa psykologisiin vipuihin, joista paljon puhutaan markkinoinnissa, sillä ihmisillä on tarve olla johdonmukaisia.

Lead Magnet

Liidimagneetti, toisin sanoen se asia jolla saadaan ensimmäinen kontakti asiakkaaseen. Nyt on syytä huomioida, että tästä asiasta puhutaan pull-markkinoinnin kannalta ja tähän ei liity se push puoli markkinoinnista, eli kylmille kontakteille soittaminen ja sähköpostien lähettely. Varsinaisesti Lead Magnet ei välttämättä ole ensimmäinen kontakti vaan ensimmäinen kontakti on jokin mainos, mutta mainoksessa esitettävä tuote on tämä liidimagneetti, joka houkuttaa asiakkaat klikkaamaan tai yleensäkin perehtymään asiaan.

Tässäkin kohtaa Ryan Deiss korostaa Inverted Funnel periaatetta, eli sitä että Lead Magnet tulee rakentaa vasta Tripwiren jälkeen. Ja sen tulee itseasiassa olla osa Tripwirea, jotta luodaan ihmiselle luontainen jatkumo Liidimagneetista, ansalankaan ja ansalangasta lopulta itse tuotteeseen. Näiden jatkumoiden merkitystä korostetaan kurssilla jatkuvasti, sillä jatkumoiden luonnollisuus on konversioiden kannalta todella oleellista. Millään kikkailuilla ei voi pelastaa huonoa tuotetta tai huonoja jatkumoita. Jos tuote jota myyt on nettisivut ja tarjoat ansalankana siivouspalvelua, niin on aika selvää että harvempi ihminen ostaa, kun jos tarjoaisit ansalankana siivouspalvelun sijaan hakukoneoptimointia.

Kurssilla oli myös loistava, hyvän liidimagneetin chek list. Eli siis mikäli liidimagneettisi on kaikkia näitä, niin loistavaa, mikäli ei, niin kannattaa vielä pohtia, jos sitä voisi kehittää:

  1. Ultraspesifi ratkaisu, ultraspesifiin markkinaan – esimerkiksi Zenhancen kanssa tullaan myöhemmin varmasti tekemään närästyksen hoidosta liidimagneetti, tyyliin “Miten päästä eroon närästyksestä pysyvästi, kahdessa tunnissa?” Tällaista liidimagneettia voimme kohdentaa googleen hakusanalle närästys ja muille vastaaville hakusanoille, jolloin tarjoamme todella tarkkaan määritellylle yleisölle todellisen täsmäratkaisun.
  2. Lupaa yhden ison asian, monen pienen asian sijasta… Närästyksestä eroon pääseminen lopullisesti, on monelle siitä kärsivälle valtava asia. Vastakohta tälle olisi kuitenkin tarjota esimerkiksi vinkkejä närästyksen hoitoon tai vielä huonompana esimerkkinä, vinkkejä terveyden ylläpitämiseen.
  3. Puhuu päämäärästä, johon ihmiset haluavat. Mitä isäni kanssa olen jutellut, niin kyllä hän olisi onnellinen jos pääsisi närästyksestä eroon lopullisesti. Toisaalta myös google haut kertovat, että ihmisiä kiinnostaa tehdä myös närästykselle jotakin.
  4. Tarjoaa välittömän mielihyvän tunteen. Eli jotakin sisältöä välittömästi. Ei mitään podcasteja tai uutiskirjeitä.
  5. Liikuttaa asiakasta “uskomus jatkumossa”. Eli esimerkiksi meidän tapauksessa luodaan ihmisille usko siihen, että närästyksestä voi päästä eroon lopullisesti, ilman närästyslääkkeitä. Oleellista on kertoa MITÄ tehdään, miksi tehdään ei ole niin oleellinen asia.
  6. Tuotteen tulisi olla arvokas ulkoisesti, eli sen tulisi vaikuttaa arvokkaalta.
  7. Tuotteen sisällön tulisi olla arvokasta asiakkaalle, eli hänen tulisi saada siitä lisäarvoa. Tuotteen tulisi siis sisältää niin sanottu “ahaaaa hetki”, jolla kuvataan siis hetkeä jossa asiakas kokee oppineensa jotain täysin uutta.
  8. Viimeinen ja ainoa vapaaehtoinen kohta chek-listalla oli tuotteen nopea kulutettavuus. Eli optimitilanteessa tuotteen pystyisi kuluttamaan alle 5 minuutissa, jolloin asiakas ei juutu ilmaisen liidimagneetin pariin vaan on heti valmis ostamaan seuraavan tuotteen, eli tripwiren.

Case studies ovat Ryan Deissin mukaan yleensä todella tehokkaita, ja tilastojakin Deiss esitti väitteensä tueksi. Eli siis esimerkiksi meidän tapauksessa Case study voisi olla esimerkiksi “tutkimus” Paunosen 5 asiakkaasta, jotka selättivät närästyksen hänen ohjeidensa avulla ja miten tämä tapahtui. Ihmisiä ei niinkään kiinnosta teoria taustalla vaan se, miten ihmiset ovat onnistuneet tekemään muutoksen.

Liidimagneetin liittyen korostettiin myös sen spesifiyttä. Ryan Deissiä lainatakseni:

“Be specific! Or the terrorists will win…”

Yksi liidimagneettiin liittyvistä harjoituksista oli kuvitella tilanne, jossa sinulla on 2 minuuttia aikaa saada ihminen uskomaan ammattitaitoosi ja päättää asiat, jotka ehtisit esitellä tuossa 2 minuutissa niin, että sen 2 minuutin jälkeen ihmiset luottaisivat sinuun. Liidimagneetin tulisi olla juuri tällainen, todella nopeasti selitettävissä oleva asia, joka kuitenkin saa asiakkaan luottamaan sinuun ja sinun ammattitaitoosi. Kehittelin itse tämän pohjalta muutaman liidimagneetin nimen närästykseen liittyen esimerkeiksi:

“5 esimerkkitapausta, siitä miten asiakkaani pääsivät eroon närästyksestä, pysyvästi!”

“5 esimerkkitapausta, siitä miten asiakkaani selättivät närästyksen pysyvästi, vain kahdessa tunnissa!”

“5 asiakastani, jotka selättivät närästyksen pysyvästi, vain muutamassa tunnissa!”

Landing page

Keep it simple, stupid! KISS! Landing page on siis sivusto, johon ihmiset mainonnalla ohjataan ja jossa leadmagnet tarjotaan asiakkaalle. Hyvä landing page boostaa konversioita melkoisesti, mutta kurssilla korostettiin kuitenkin sitä, että hyvällä laskeutumissivulla, ei voida pelastaa huonoa tuotetta.

“A great lead magnet can save a bad landing page but great landing page will never make a bad lead magnet convert…”

Laskeutumissivulla pätee itseasiassa monella tapaa samat lainalaisuudet, kuin liidimagneetissakin. Sen tulee olla yksinkertainen ja selkeä ja siellä tulee korostaa sitä mitä tehtiin, eikä sitä miten tehtiin. Kun nyt kuitenkin puhutaan nettisivun rakentamisesta niin täytyy ottaa huomioon myös hakukoneiden ja facebookin mieltymykset.

Tilastojen valossa sivusto konvertoi kurssin mukaan sitä paremmin, mitä vähemmän siellä on navigaatio mahdollisuuksia. Itseasiassa jopa logo heikentää yleensä konversiota laskeutumissivulla, mikäli kyseessä ei ole todella tunnettu brändi. Facebook ja google kuitenkin haluavat, että sivuillasi on logosi ja navigaatio vaihtoehtoja, muuten hakukone rankingisi kärsii ja mainonnan ohjaaminen sivulle voidaan jopa estää, niin Facebookin, kuin Googlenkin toimesta.

Logon näkyminen etusivulla on toisaalta brändin luomisen kannalta hyvä asia, joten ilman googlen ja facebookin uhkailujakin se voi olla ihan järkevää laskeutumis sivulle laittaa. Google vaatii erityisesti uusilta sivustoilta hyviä sivuilla navigointi mahdollisuuksia, joka huomioidaan yleensä muutenkin google optimoinnissa sivuilta toiselle linkkaamisen muodossa, mutta myöhemmin kun sivustoilla on enemmän porukkaa, niin voi navigoiden kokonaan pois jättäminen laskeutumissivulta tulla jopa ajankohtaiseksi, sillä isommalle sivulle google tämän sallii, ilman hakukonenäkyvyyden heikkenemistä.

Näitä laskeutumissivuja on tullut kasailtua jo useampia. Niin stressitömälle elämälle, kuin zenhancelle, kuin omiin nimiin omalle domainille. Optimizepress wordpress lisäosa on osoittautunut tässä aivan kuninkaaksi ja pikku hiljaa homma itseltä taipuukin. Kun hommassa on Zenhancen osalta asiakaskin mukana niin, kaikki ei mene aina niin kuin oppikirjassa sanotaan, sillä ihmisillä on oma tahto, tehdä asioita tietyllä tavalla. zenhance.fi sivulta voi käydä katsomassa nykytilanteen, mutta kyseiseksi etusivuksi tullaan tekemään vähän pidempi sivusto, joka tuskin konvertoi niin hyvin kuin lyhyt ja ytimekäs konvertoisi. Sivuston suunnittelussa olen käyttänyt gmb.io sivustoa jonkinlaisena ohjenuorana, sillä tykkäsin heidän sivuston ulkoasustaan. Tulemme kuitenkin tekemään erillisiä laskeutumissivuja eri kampanjoihin liittyen. Esimerkiksi närästyksen ympärille tulemme kasaamaan laskeutumissivun, joka kohdennetaan googleen tietyille närästykseen liittyville hakusanoille ja samaa toistetaan myös muihin asioihin, kuten vatsavaivoihin ja kyykkytekniikkaan.

Thank you page

Tämä ei ole itselleni vielä jotenkin konkretisoitunut samalla tavalla, kuin landing page, sillä en näe tätä niin oleellisena kuin laskeutumissivua, vaikka tämän merkitystä kurssilla korostetaankin. Kyseisellä kiitos sivulla täytyisi kuitenkin alkaa jo myymään tripwireä ja kun meillä ei sellaista vielä ole, siihen keskittyminen tuntuu hieman ajan hukalta. Tästä osioista eteenpäin kurssin tavara on siis tietyllä tavalla pankkiin oppimista minulle. Joskin kokonaisuuden ymmärtäminen on tässä prosessissa tärkeää, jonka takia mielestäni nämäkin oli hyvä käydä läpi, vaikka en niitä varsinaisesti sovellakkaan aivan välittömästi, vaan vasta muutaman viikon tai kuukauden päästä.

Kiitos sivun rakenteesta opin sen verran, että en todellakaan halua leadmagnettia suoraan ladattavaksi sivulle vaan haluan laittaa sivulle vain kiitoksen ja leadmagnet sähköpostina asiakkaalle. Joitakin ihmisiä tämä tulee mahdollisesti ärsyttämään, mutta tämä takaa sen, että saadaan oikeita sähköposteja ja ihmisen huomio voidaan siirtää heti seuraavaan tuotteeseen, sillä ihmisen ei välttämättä tarvitse edes avata liidimagneettia. Se, että hän on halunnut ladata sen riittää.

Yleistä höpinää

Kurssilla oli vaikka kuinka vielä yksittäisiä “conversion hacks”, eli asioita joilla saadaan sivujen konversioissa valtavia muutoksia aikaan, vaikka muutos itsessään ei ole suuri, mutta en koe niitten läpi käymistä tässä oleelliseksi. Yksi esimerkki tällaisesta on todisteiden kautta asioiden myyminen, eli ei höpötellä itsestään vaan siitä mitä faktaa on lyödä pöytään metodien toimivuudesta, mutta ei siitä sen enempää.

Tätä esseetä kirjoittaessa tuli lopulta mietittyä valtavasti esseen kirjoittamisen roolia oppimisessa. Viitataan reflektointiin, mutta samalla asioita pitäisi viedä käytäntöön, eli toisin sanoen pitäisi kertoa asiat jotka tulee viemään käytäntöön kirjasta, jota siis reflektoi. Toisaalta tämän kirjoittaminen on ollut hyvää kertausta, mutta toisaalta ajattelen, että tämä on pakollinen paha joka on pakko hoitaa. En todellakaan kirjoittaisi tällaista, mikäli esseiden kirjoittaminen ei olisi pakollista, joskin tämä on myös opettanut paljon muistiinpanojen tekemisestä, sillä on täytynyt tehdä muistiinpanoja kirjoista kun on kirjoittanut esseitä. Toisaalta tämänkin verkkokurssin kohdalla tein muistiinpanoja omasta tahdostani tietämättä, että tulisin niitä tällaiseen tarkoitukseen käyttämään.

Verkkokurssina ja oppimisen lähteenä kyseinen Digital Marketerin kurssi oli loistava, ja se mahdollisti paljon nopeamman oppimisen kuin yksikään kirja. Olin juuri tänä viikonloppuna (7.-8.5) Ido Portalin Workshopissa ja muutaman muun osallistujan kanssa keskustelin aika paljonkin kokemuksista ja heidän saamistaan opeista matkan varrelta. Esiin nousi keskusteluissa Ido Portalin vaatimustaso. Jos hän käyttää aikaansa johonkin, sen täytyy olla 100% asiaa, “zero bullshit”. Asian täytyy olla erinomaista, opettajan täytyy olla hyvä ja sisällön täytyy sopia hänelle. Kirjojen ongelma on usein juuri siinä, että niissä on paljon filler-sisältöä, jotka kyllä tukevat muuta materiaalia, mutta eivät ole olennaisia.

Toki myös verkkokursseissa on vastaavaa sisältöä, mutta hyvin jäsenneltyjen verkkokurssien kohdalla on paljon helpompi hyppiä ylimääräisten kumpujen ohi, jotka eivät kyseisessä tilanteessa itselle relevantteja ole. Tämä riittää näiltä osin, ensi kertaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!