Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkosto ja niiden hyödyntämisen mahdollisuudet

Kirjoitettu 25.11.16
Esseen kirjoittaja: Jon-Erik Talvio
Kirjapisteet: 5
Kirja: Superconnect / Neljän tunnin työviikko
Kirjan kirjoittaja: Richard Koch & Greg Lockwood / Timothy Ferriss
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Verkosto ja niiden hyödyntämisen mahdollisuudet

Superconnect – Richard Koch & Greg Lockwood
Neljän tunnin työviikko –Timothy Ferriss

Maailma on todella pieni paikka, vaikka meitä onkin tätä reflektiota kirjoittaessa 7 466 miljoonaa. Jokainen ihminen on maailmasta tavoitettavissa kuitenkin. Tästä esimerkkinä voidaan käyttää pyramidihuijauskaavioita

Tunnet viisi ihmistä, heistä jokainen tuntee viisi täysin sinulle tuntematonta ihmistä ja heistä jokainen taas viisi täysin tuntematonta ihmistä jne. Jos seuraisimme tätä polkua 15 henkilön päähän niin olisimme tavoittaneet jokaisen ihmisen maailmasta ja noin 23 000 miljoonaa olematontakin ihmistä. Tätä ei tosin kerrota sinulle pyramidihuijausyrityksissä…

Tärkeintä tässä kuitenkin on muistaa se, että miten käytät hyödyksesi ihmisiä ja näitä suhteita. Ja mistä nämä kaikki oikeasti koostuu.

 

Verkosto

Verkostot ovat erittäin tärkeitä elämässä. Oli sitten kyse omasta henkilökohtaisesta elämästä ja onnellisuudesta tai vaikkapa työelämässä pärjäämisestä. Jos sinulla on valtavat verkostot, et tule olemaan ikinä työtön. Liian harva ihminen oikeasti miettii heidän ympärillä olevia ihmisiä joita he voisivat käyttää hyödykseen esimerkiksi työnhaussa. Mitä suurempi verkosto sinulla on ympärilläsi, sitä suurempi todennäköisyys sinulla on menestyä elämässä. Verkosto rakentuu kolmesta eri tekijästä.

Verkoston määritelmä: Ihmisiä tai asioita jotka voi keskustella toistensa kanssa, jakaa informaatiota ja päästä tuloksiin joihin ei voisi päästä ilman verkostoa. Verkostot tuovat siis etuuksia joita muille ei ole tarjolla, mutta vaatii paljon työtä ja vaivaa pitää yllä hyvää verkostoa. Jokainen verkoston jäsen tai asia on yhteydessä jollakin tapaa toisiinsa.

graph

Läheiset ja lähimmät ystävät

Verkostoituminen alkaa jo todella aikaisessa vaiheessa elämää. Ensimmäisenä verkostoidut lähimmäisiisi (perhe + sukulaiset), tämän jälkeen alat löytää kavereita ympäriltäsi, jotka pääsevät nauttimaan sinun verkostostasi ja sinä heidän. Pääset töihin ja olet töissä samassa työpaikassa jo pidemmän aikaan, luot yhteyksiä myös omiin työkavereihisi. Tätä kutsutaan verkoston ytimeksi, koska nämä linkit ovat vahvimpia linkkejä elämässäsi – läheisimmät ihmiset.

 

Heikot linkit

Tässä tapauksessa ei puhuta TV-formaatista ’Heikoin lenkki’ vaan tässä kohtaa puhutaan heikommista linkeistä, eli ihmisistä joihin meillä ei ole syvää ihmissuhdetta. Ovat nämä sitten kaverin kavereita, joskus sinun kanssa muutaman päivän töitä tehneitä tai vaikkapa B2B välisissä asioissa olevia ihmisiä. Nämä linkit ovat yksiä elämäsi parhaita linkkejä, jos pidät heistä huolta ja olet ystävällisellä kannalla heidän kanssaan. Toisin sanoen, muista lähettää, vaikka viestiä silloin tällöin, että miten menee ja käy joskus kahvilla.

 

Hubit

Hubit voidaan kuvitella risteyskohdiksi, jotka koostuvat monista heikoista ja vahvoista linkeistä ihmisiin. Nämä ovat ryhmiä jotka tekevät yhteistyötä jonkun tietyn tarkoituksen eteen. Tällaisia ovat esimerkiksi perheet, yritykset, sosiaaliset piirit, koulut, kirkot, klubit ja maat. Hubit ovat porukoita joihin elämässä hakeudutaan eri tarkoituksia varten, oli se sitten hauskan pito tai vaikkapa yhteinen usko johonkin suurempaan.

 

Heikkojen linkkien taika

Minkä takia heikot linkit ovat vaikuttavimpia linkkejä? Näihin linkkeihin kuuluu mm. yhteydet ihmisiin joita olet auttanut täysin vilpittömästi. Kun olet auttanut heitä kerran, he jäävät alitajuisesti kiitollisuuden velkaan sinulle ja jossain kohtaa elämää todennäköisesti sanovat jotain hyvää sinusta, joka taas ajaa jotain asiaa eteenpäin sinun tietämättä. Toisena esimerkkinä voidaan käyttää vaikkapa yrityksestä (hubista) toiseen yritykseen (hubiin) siirtyvää henkilöä. Hänellä on valtavat linkit tuon vanhan yrityksen kautta sekä sen sidosryhmiin. Hän ei tuo siis mukanaan pelkästään omaa taitoaan, vaan myös hänen hubin, josta voi löytyä erittäin arvokkaita kontakteja / tietoa uuden yrityksen haasteisiin.

 

Miten niitä verkostoja luodaan sitten?

Alkeelliset verkostot alkavat kolmesta päätekijästä:

  1. Yhteinen kieli
  2. Valuutta
  3. Kaupunki

1 Yhteinen kieli

Yhteinen kieli on perusta koko verkostoitumiselle, toki voit löytää linkkien takaa henkilön jonka kanssa sinulla ei ole yhteistä kieltä, mutta tässä tapauksessa on mahdotonta luoda minkään laista linkkiä hänen kanssaan suoraan. On myös huomattavia eroja sillä, että puhuuko vastaanottaja ja lähettäjä kieltä a) molemmat äidinkielenään b) vain toinen äidinkielenään vai c) kumpikin jälkeenpäin opeteltua kieltä. Vahvin yhteys luodaan pelkkään kieleen liittyen äidinkieli + äidinkieli kombinaatiolla.

2 Valuutta

Raha yhdistää ja sama valuutta helpottaa. Mikäli teillä on sama valuutta ja käsitys rahasta niin tällä pystytään luomaan tukipilaria yhteisen kielen lisäksi. Euroopan unionissa esimerkiksi helpottaa verkkojen rakentamista sekä bisneksen käymistä yhteinen valuutta, se yhdistää meitä.

3 Kaupunki

Kun eletään samassa kaupungissa, meillä on yhteinen palo jotain tiettyjä asioita kohtaan ja tunnemme yhteisöllisyyttä. Kyllä minä lähtökohtaisesti tykkään ainakin kaikista Jyväskyläläisistä heti alkuun, mutta ennakkoluulona Helsinki taas luo negatiivista ajatusmallia. Mikäli siis olet henkilön kanssa samasta kaupungista niin todennäköisesti lähtökohdat linkin luomiseen ovat jo erittäin hyvät.

 

Miten pidän yllä verkkoja?

Kirjan kautta heräsi itselleni käytäntöön vietävänä ideana verkostonylläpidon ABC-stepit. Ideana on hyödyntää kaikkia osa-alueita ja matemaattisten kaavojen jälkeen sinulla pitäisi olla valtavat verkostot (niin kuin tarkoitus olisikin Tiimiakatemialta valmistuessa).

A HUBit

HUBit eli entiset työpaikat, entiset urheiluseurat, entiset kaikki porukat joihin olet kuulunut. Muista näitä ihmisiä helposti käyttämällä steppejä B ja C. Laita silloin tällöin viestiä, että hei miten menee, mitä työpaikalla / joukkueessa tai vaikka kavereille kuuluu. Pääset samalla kertomaan sulavasti, mitä sinä teet tällä hetkellä jolloin he tietävät mihin suositella sinua.

B LinkedIN

LinkedIN on nykymaailman verkostoinnin paras työkalu! Tämä taivaallinen sivusto näyttää jopa sinulle kuinka pääset tietyn henkilöön kulkeviin linkkeihin käsiksi! Kun keskustelet myyjien, muiden toimijoiden tai muuten vaan vanhojen kollegoiden kanssa niin suosittelen lisäämään heidät LinkedIN:ssä. Kun sinun tarvitsee tavoittaa joku tietty henkilö, voit etsiä tämän henkilön LinkedINstä, ja sivusto kertoo sinulle lähimmät kontaktit, jotka voivat esitellä sinut henkilölle joka tietää jollakin tapaa tämän henkilön.

C Facebook

Facebook on vahvojen linkkien ylläpitoon. Täällä voit paljon yksityisempää tietoa jakaa heille ja keskustella. Facebookissa voit esitellä vaikkapa työkavereillesi koirasi kuvia, tai onnitella heitä syntymäpäivän johdosta henkilökohtaisemmin. LinkedIN on hieman kankea tällaiseen.

Kun muistat pitää näillä työkaluilla yllä omia nykyisiä verkostojasi, et vain hyödytä heitä, vain myös itseäsi! Jatkossa vain tärkeintä on aktiivisesti keskustella tuntemattomien ihmisten kanssa ja rohkeasti heittää käyntikorttia ja kutsua esimerkiksi LinkedIN kaveriksi!

Tärkein työkalu verkostoja varten kuitenkin on kysymykset. Uskalla kysyä apua ja käytä linkkejäsi. Näin minäkin olen edennyt JEFU Storen kanssa hankkijoiden löytämisessä.

 

Verkot ovat vesillä, mitä nyt?

Verkostot eivät auta pelkästään työnhankinnassa, mutta voit myös näitä hyväksi käyttäen päästä tilanteeseen, jossa teet töitä neljä tuntia viikossa. Mikäs sen ihanampaa kuin reissata ympäri maailmaa ja vaikkapa joka maanantai istut internetkahvilaan ja teet neljä tuntia töitä, jolla katat koko viikon työt? Aika herkulliseltahan se kuulostaisi, kun saisi vielä palkkaakin tästä! Toiminta periaate sinänsä ohjaa jokaista meitä tälle kuuluisalle yksinäisen tiimiyrittäjän polulle, koska pyritään välttää kaikkea turhaa kontaktia ja keskusteluja ja ongelmia käymään läpi lähinnä sähköpostitse.

Timothy Ferrissin mukaan kaikki tämä onnistuu DEAL-prosessilla. DEAL rakentuu seuraavista osa-alueista:

  • D = Definitio = Määrittely = Määritellään uusi elämäntapa.
  • E = Elimination = Eliminiointi = Käännetään 80 tunnin työviikon positiivinen ajattelu negatiiviseksi.
  • A = Automation = Automatisointi = Automatisoidaan prosessit ja ulkoistetaan työt.
  • L = Liberation = Vapautuminen = Viimeinen silaus, jolla karkaat työelämästä, kuinka lyöt kaiken tämän pakettiin.

DEAL-itsessään kuulostaa paperilla todella kornilta, mutta sisällöltään täysin järkeenkäypä – tosin jo hieman vanhentunut. Siispä kysymys kuuluu, miten hyödynnetään verkostoja päästäksemme tuonne L-kohtaan ja vapautumaan työnkahleista lopullisesti?

Step 1 Niche markkina / markkinarako

Meillä jokaisella on yksi tai useampi HUBi. Otetaanpa nyt siis tarkasteluun Hubeista seuraavat: Harrastukset ja ammatit. Mieti jokaisesta piiristä vähintään 10 ihmistä, mieluiten todella erilaisia persoonia ja henkilöitä. Lähde haastattelemaan näitä ihmisiä ja keskustele jonnin joutavia ja yritä kaivaa, josko heillä olisi jotain tiettyjä ongelmia lajiin / ammattiin liittyen. Onko tämä ongelma ratkaistavissa? Onko siihen ongelmaan jo ratkaisu? Onko kenelläkään muulla tätä ongelmaa? Oletetaan, että kaksi kymmenestä haastatelluista sanoo vaikkapa, että heidän mielestä hänen työssään kuluu liikaa aikaa asiaan X tai lajissa on heidän mielestä tällainen varuste todella hyvä, mutta sellaista ei ole. Lähdetään tekemään ns. Desktop Researchia eli Google auki ja haku tämän aihepiirin ympärille, etsi foorumit, etsi sivustot, etsi kaikki! Jos et löydä mitään ratkaisua aiheeseen niin aletaan olla ongelman parissa, joka vaatii ratkaisun – eli sinun tuotteesi / palvelusi. Olet mahdollisesti löytänyt siis markkinaraon.

Step 2 Markkinatutkimus

Lähde tekemään tutkimusta tästä tuotteesta, luo yhdelle A4:lle itsenäisesti oma näkemys tuotteesta / palvelusta ja selitä tämä yhdellä lauseella ymmärrettävästi. Kun sinulla on käsitys tuotteesta tai palvelusta, lähde kyselemään jälleen 10ltä tähän liittyvältä ihmiseltä, että mitä mieltä olisitte tällaisesta, auttaisiko tämä sinua merkittävästi? Muista pyytää myös kehitysehdotuksia, miten voisit kehittää tätä ajatusta jo ennen prototyyppiä. Tarvittaessa tee vielä toinen kierros tutkimuksessa, jos tuote muuttuu todella radikaalisti.

Step 3 Luo prototyyppi & myy!

Luo tuotteesta / palvelusta prototyyppi ja ala myydä tätä. Nyt käytetään verkostoja hyödyksi, homman nopeuttamista varten. Kysy lähipiiristä, tuntevatko he jonkun jolle voisit tätä myydä – jos ei, niin pyydä, että tunteeko jonkun ketä voisi tietää jonkun. Lähde myymään rohkeasti palvelua tai tuotetta eteenpäin, vaikka sinulla ei olisikaan edes vielä tuotantolinjaa pystyssä. Kuuntele erittäin tarkasti ostavaa asiakasta, mitä hän miettii, mitä hän kysyy, mitä hän haluaa tuotteelta, mistä hän pitää. Parasta on tietenkin, jos ostaja sanoo välittömästi, että ostaa tuotteen. Tarvitset kuitenkin muutaman muunkin ostajan ennen kuin voit lähteä tuottamaan.

Step 4 Tuotannon aloitus / Palvelunaloittaminen

Etsi edullisimmat pienyrittäjät tai pienet firmat, jossa pystyt luomaan tuotteen tai sitten etsit apua palvelun tuottajiksi. Pienistä firmoista yleensä pystyt tinkimään hintaa alaspäin helposti, koska pienet yrittäjät sortuvat alihinnoitteluun pelon vallassa. He haluavat sinut asiakkaaksi – kaikki raha on kotiinpäin. Aloita tuotanto ja tee mieluiten sellainen sopimus yrityksen kanssa, että tuotanto tulee kysynnän mukaan. Eli kun tulee tilauksia => tuotteet lähtevät tuotantoon.

STEP 5 Ulkoistaminen

Kun viikoittaisia tilauksia alkaa olla >10, etsi itsellesi korvaaja käsittelemään yleisimmät yhteydenotot, puhelut ja sähköpostit. Luo myös samalla alkuun ylös kirjoitettujen kysymysten pohjalta UKK (Usein kysytyt kysymykset) lista ja lisää tämä verkkosivuillesi, näin vähennät turhia yhteydenottoja. Jatkuvasti kuuntele asiakkaita ja heidän toiveita tuotteen suhteen ja seuraa markkinoita kilpailijoiden takia. Kun tuotetta / tuotteita alkaa menemään >20 tilausta viikossa, voit alkaa etsiä itsellesi alihankkijaa joka ohjat käsiinsä edellisten toimintojen lisäksi, myös maksuissa ja esimerkiksi markkinoinnissa. Näitä yrittäjiä varmasti löytyy, tai voit jopa palkata ensimmäisen ihmisen hoitamaan tämän kokonaisuuden.

STEP 6 Myy, myy, myy ja kasva!

Myyt niin paljon kuin sielu sietää, sinun ei tarvitse enää tässä kohtaa miettiä logistiikkaa tai muita, myyt vain! Kun pääset tilanteeseen, jossa sinulla on yli 50 tilausta viikossa, voit palkata itsesikin tilalle jonkun uuden tekijän. Voit itse hypätä portaikossa taas ylemmäksi ja siirtää vastuuta muille. Anna alihankkijoille ja alaisille myös vastuuta. Voit esimerkiksi sanoa, että he saavat tehdä päätöksiä aina 1000€ saakka, tai vaikkapa 10000€ saakka.

STEP 7 Lataa ja varmista!

Kun myyjä myy ja logistiikka toimii ja myynti kehittyy, voit alkaa etsimään itsellesi jälleen tuuraajaa ja palkata oikeita ammattilaisia tuotteen ympärille. Tässä kohtaa alkaa olemaan se, hetki kun voit alkaa jättäytymään ulos jo ringistä ja nauttia vain tuloksista. Kun kukka on vihdoin alkanut kukkia. Mieti kuitenkin tarkkaan, mitä yritys oikeasti tarvitsee, kaikkea ei kannata tehdä enää itse!

STEP 8 Lähde

Lähde pois. Jätä muille hommat. Luota heihin! Vastaa sähköposteihin, jotka loppuen lopuksi päätyvät sinulle asti, vaikka kerran viikossa. Kun olet antanut ihmisille vastuuta niin pystyt jättäytymään pois perinteisistä kuvioista. Mahdollisimman paljon, jos pystyt vielä ulkoistamaan asioita, ei sinulla ole johdettaviakaan paljoa, joten voit heidän kanssaan keskustella puhelimessa tai sähköpostissa viikoittain ihan mistä vain käsin.

 

Yhteenvetona

Lähde pois ja jätä muut toimimaan johtamismalli ei ole juuri sitä mitä minä näen itsessäni. Toki omistajan roolissa voit palkata myös uuden johtajan yritykseen ja tällöin voit oikeasti jättääkin kaiken taaksesi ja nauttia tuloista. Hieman utooppinen ajatusmallihan tämä on, mutta kyllähän tämä voisi vaikka toimiakin. JEFU Storessa yritin STEP 8 ottaa, mutta valitettavasti valitsemani johtaja oli väärä, joten otimme hieman askelia taaksepäin. Myös aikaisemmat Stepit tästä rakenteesta ovat vajaita, esimerkiksi kirjassa paljon puhuttu automatisointi varmasti otetaan suurennuslasin alle JEFU Storessa. Miten saamme automatisoitua mahdollisimman paljon asioita? Miksi meillä ei ole UKK listaa verkkokaupassa? Miten yhdistämme ja helpotamme asioita? Voimmeko ulkoistaa jotain? Sen tiedän, että verkkokauppamme ainakin tulee muuttumaan 2017 Keväällä, kunhan uusi palvelu FinQ (www.finq.fi) julkaisee myymäläpäätteet, jolloin pystymme yhdistämään verkkokaupan + varaston + myymälän kaikki samaan järjestelmään! Tämän palvelun avulla saamme myös toimituskulujamme pienemmiksi heidän valmiilla sopimuksilla. Verkkokauppa oli erittäin helppo hallinnoida, kun sitä pääsin kokeilemaan ja toimi moitteettomasti. Helpottaa myös siis Aleksin sekä Katariinan työtä, kun verkkokaupan käyttö helpottuu!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!